مدیران خودروعصر اعتبار

مسکن مهر آذربایجان غربی در مسیر تدبیر به سرانجام می رسد

عصر ساختمان:طرح مسکن مهر در آذربایجان غربی با حدود ۵۲ هزار متقاضی در اواخر دهه ۸۰ کلید خورد و تا ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید، توفیق زیادی برای متقاضیان برای خانه دار شدن نداشت ولی با تدبیر دولت یازدهم، در مسیر اتمام قرار گرفته است.

مسکن مهر آذربایجان غربی در مسیر تدبیر به سرانجام می رسد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایرنا، ایده تولید و توزیع مسکن مهر با کاهش هزینه های ساخت و اعطای زمین دولتی در دولت نهم در کشور شکل گرفت که مبنای اصلی آن بر این امر مبتنی بود که ارزش زمین به عنوان عامل اثرگذار در هزینه تمام شده مسکن حذف شده یا کاهش یابد و واحدهای مسکونی پس از ساخت با استفاده از تمام توان بخش های دولتی در بین اقشار نیازمند توزیع شود.
    طبق این طرح، دولت نهم متعهد شد که سالانه یک و نیم میلیون واحد مسکونی در سطح کشور بسازد که این امر نیازمند توجه به صنعتی سازی مسکن بود.
    ولی با وجود ادعاها، بخش قابل توجهی از طرح های آغاز شده در دولت های گذشته به صورت نیمه تمام باقی ماند.
    البته یکی از مشکلات این طرح در دولت های گذشته عدم توجه شرکت های خدمات رسان به تعریف و اجرای خدمت خود در طرح های مسکن مهر به ویژه در طرح های انجام شده در شهرهای بزرگ بود به طوری که شبکه های آب و فاضلاب، برق و گاز برخی از بلوک ها و تعاونی ها در بسیاری موارد بلاتکلیف مانده بود که این امر بر مشکلات مسئولان اجرایی مسکن مهر افزود.
    با حضور دولت تدبیر و امید در راس فعالیت های اجرایی کشور، گام های بلندی در راستای اتمام طرح های نیمه تمام به ویژه طرح بزرگ مقیاس مسکن مهر در کشور برداشته شد که این روند در آذربایجان غربی نیز مشهود بود.
    برگزاری جلسه های متعدد با حضور مسئولان کشوری طرح مسکن مهر، توجه به اجرای پروژه های شرکت های خدمات رسان از جمله شرکت آب و فاضلاب و همچنین هدف گذاری زمانی برای اتمام از جمله برنامه ریزی هایی بود که برای پایان دادن به طرح مسکن مهر در آذربایجان غربی انجام شد.

    *****
    پیشرفت 85 درصدی پروژه های مسکن مهر شهرهای بالای 25 هزار نفر
    داریوش نصر مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: در مجموع 40 هزار و 754 واحد مسکن مهر در شهرهای بالای 25 هزار نفر استان ساخته شده که از پیشرفت نزدیک به 85 درصدی برخوردار است.
    وی افزود: از این تعداد افزون بر 26 هزار واحد در قالب تعاونی های مسکن مهر و افزون بر 14 هزار و 700 واحد نیز در قالب واحدهای گروهی و خودمالکی ساخته می شود.
    وی از تصویب 9 هزار و 945 میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای مسکن مهر در آذربایجان غربی خبر داد و اضافه کرد: از این میزان تاکنون 9 هزار و 19 میلیارد ریال معادل 91 درصد تسهیلات مصوب پرداخت شده که 70 درصد آن برای تعاونی ها در نظر گرفته شده است.
    مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی ادامه داد: با اجرای سریع طرح های مسکن مهر، از ابتدای اجرای این طرح تا کنون 24 هزار و 225 واحد در آذربایجان غربی افتتاح شده است.
    نصر در خصوص میزان پیشرفت طرح های مسکن مهر در شهرستان های مختلف استان گفت: این طرح در اشنویه نزدیک به 100 درصد، بوکان و پیرانشهر 99 درصد، خوی و ماکو 98 درصد، سلماس و میاندوآب 97 درصد، نقده 89 درصد، ارومیه 81 درصد، شاهین دژ و تکاب 78 درصد، مهاباد و سردشت نیز 72 درصد پیشرفت داشته است.
    وی افزود: در قالب طرح مسکن مهر قرار است 15 هزار و 300 واحد در ارومیه، دو هزار و 800 واحد در خوی، هزار و 500 واحد در ماکو، 850 واحد در سلماس، شش هزار و 300 واحد در مهاباد، هزار و 500 واحد در سردشت، یک هزار و 350 واحد در شاهین دژ، 580 واحد در اشنویه، دو هزار و 500 واحد در نقده، دو هزار و 900 واحد در میاندوآب، دو هزار و 700 واحد در بوکان، یک هزار واحد در پیرانشهر و یک هزار و 300 واحد در تکاب ساخته شود.
    وی اضافه کرد: از این تعداد در ارومیه هفت هزار و 900 واحد، دو هزار و 300 واحد در خوی، هزار و 200 واحد در ماکو، 760 واحد در سلماس، هزار و 900 واحد در مهاباد، 210 واحد در سردشت، 770 واحد در شاهین دژ، 454 واحد در اشنویه، نزدیک به هزار و 800 واحد در نقده، بیش از دو هزار و 400 واحد در میاندوآب، افزون بر دو هزار و 500 واحد در بوکان، 850 واحد در پیرانشهر و یک هزار و 200 واحد در تکاب بهره برداری شده است.
    مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی اظهار کرد: بیشترین میزان تسهیلات پرداختی مسکن مهر در ارومیه با پرداخت حدود سه هزار و 520 میلیارد ریال و کمترین میزان نیز مربوط به اشنویه با 131 میلیارد ریال بوده است.
    نصر ادامه داد: در صدد هستیم اکثر پروژه های مسکن مهر را در آذربایجان غربی تا پایان نیمه نخست امسال به اتمام برسانیم و تنها در شهرستان های سردشت و مهاباد به همراه پروژه گلشهر ارومیه واحدهای مسکونی باقی مانده در نیمه نخست سال آینده به اتمام خواهد رسید.
    وی در خصوص پیشرفت های صورت گرفته در خصوص مسکن مهر در این استان از ابتدای فعالیت دولت یازدهم گفت: میانگین پیشرفت فیزیکی مسکن مهر تا ابتدای فعالیت این دولت در آذربایجان غربی 68 درصد بود که این رقم به 87 درصد رسیده است.
    وی افزود: از ابتدای اجرای طرح مسکن مهر در آذربایجان غربی تا پایان کار دولت دهم 27 هزار و 469 واحد واگذار شده بود و از ابتدای کار دولت یازدهم نیز نزدیک به 10 هزار واحد واگذار شده است و باقی واحدها نیز شامل 14 هزار واحد تا پایان دولت یازدهم واگذار می شود.

    *****
    پیشرفت نزدیک به 100 درصدی مسکن مهر شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت
    ایوب عزیزی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی نیز در خصوص طرح های مسکن مهر شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت استان به خبرنگار ایرنا گفت: در اجرای این طرح تاکنون از 11 هزار مسکن مهر آغاز شده در 27 شهر زیر 25 هزار جمعیت استان، عملیات ساخت 10 هزار و 700 واحد مسکونی به پایان رسیده است.
    وی افزود: برای احداث این تعداد واحد مسکونی طرح مسکن مهر دو هزار و 200 میلیارد ریال تسهیلات بانکی با کارمزد چهار درصد و بازپرداخت 15 ساله اعطا شده است.
    وی اظهار کرد: مسکن مهر به سه صورت تعاونی، گروه های ساخت و خود مالکی ساخته شده و مقرر شده است تمامی 11 هزار واحد تا پایان شهریور ماه امسال به اتمام برسد.
    عزیزی گفت: پس از پایان طرح های مسکن مهر قصد داریم نوسازی بافت فرسوده در شهرهای زیر 100 هزار نفر جمعیت را با پرداخت 300 میلیون ریال وام و 150 میلیون ودیعه آغاز کنیم که منتظر صدور بخشنامه و دستور العمل اجرایی آن هستیم.

    *****
    همه دستگاه های مرتبط برای اتمام طرح های مسکن مهر مشارکت کنند
    قربانعلی سعادت استاندار آذربایجان غربی نیز در آخرین جلسه بررسی وضعیت مسکن مهر در استان گفت: همه دستگاه های اجرایی و خدماتی مرتبط برای اتمام این طرح در استان با اداره کل راه و شهرسازی مشارکت کنند.
    وی افزود: اجرای طرح های مسکن مهر از تعهدات جدی دولت است و دستگاههای اجرایی استان در جهت اتمام این طرح ها تلاش می کنند.
    وی افزود: در راستای تکمیل طرح های مسکن مهر استان گامهای خوبی برداشته شده است و برای اتمام طرح های باقی مانده نیاز است تمامی دستگاههای اجرایی به ویژه خدمات رسان تلاش مضاعفی را انجام دهند.
    سعادت افزود: وزارت راه و شهرسازی به تنهایی قادر به اتمام طرح های مسکن مهر نیست و لازم است همکاری همه جانبه مردم در این زمینه با دستگاه های اجرایی بیشتر شود.
    با توجه به این گفته ها، طرح مسکن مهر با وجود مشکلات اعتباری قابل توجه دولت و با عزم و اراده مسئولان، رو به اتمام است و حداقل 50 هزار خانواده از مزایای آن بهره مند خواهند شد که این امر نتیجه ای ارزشمند و قابل توجه است.
     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو