مدیران خودروعصر اعتبار

به رغم شیوع کرونا

ایرانی ها در صدر خریداران ملک در ترکیه

عصر ساختمان- بنا به آمارهای منتشره در ترکیه اتباع ایرانی در سه ماه نخست سال جاری میلادی در بین اتباع خارجی بیشترین تعداد ملک در این کشور را خریداری کردند.

ایرانی ها در صدر خریداران ملک در ترکیه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا،  بنا به آمار منتشره از سوی مرکز آمار دولتی ترکیه در دوره سه ماه نخست سالجاری میلادی تعداد اتباع خارجی که اقدام به خرید ملک در ترکیه کرده اند با سه درصد کاهش نسبت به سال قبل به 3036 مورد رسید.

    در بین اتباع خارجی ایرانیان با 465 مورد خرید ملک بیشترین تعداد خریداران خارجی ملک در این کشور بودند. بعد از ایرانیان، عراقیها با 426، رروسها با 227 و افعانها با 184 در رده های بعدی جای گرفتند.

    منطبق با آمارهای اداره آمار دولتی ترکیه در سال 2019 میلادی خرید و فروش ملک در ترکیه با 1.9 درصد کاهش نسبت به سال ماقبل به مجموعا یک میلیون و 348 هزار و 729 واحد رسید. در سال گذشته میلادی فروش ملک به اتباع خارجی 14.7 درصد افزایش داشت.

    در سال گذشته میلادی اتباع عراق با خرید هفت هزر و 596 واحد، اتباع ایران با خرید پنج هزار و 423 واحد، اتباع روسیه با خرید دو هزار و 893، اتباع عربستان با خرید دو هزار و 208 واحد و اتباع افغانستان با خرید دو هزر و 191 واحد در ردیف های اول تا پنجم جای گرفتند

    در سه ماهه نخست سالجاری میلادی 341 هزار و 38 مورد انتقال ملک در ترکیه به ثبت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 33 درصد افزایش پیدا کرده است. 107 هزار و 432 خانه از خانه‌های فوق نوساز بوده اند.
    استانبول بزرگترین مرکز خرید ملک در ترکیه است و  18.3 درصد کل املاک (معادل 19 هزار و 846 دستگاه) از خانه‌های خریداری شده مربوط به استانبول بوده است. پس از این شهر، آنکارا با 12 هزار و 409 واحد و ازمیر با 7131 واحد در رده‌های دوم و سوم قرار گرفته اند.بعد از دهه 1980 میلادی و تغییر نظام اقتصادی ترکیه از نظام نیمه دولتی و تلاش برای گذر به نظام اقتصادی بازار آزاد، مساله فروش املاک و اراضی به اتباع خارجی نیز مطرح شد. در مرحله نخست ترکیه منطبق با اصل متقابل، امکان فروش املاک و اراضی به اتباع خارجی را فراهم آورد.

    در این مرحله به طور عمده اتباع اروپایی به خصوص آلمان و انگلیس در مناطق مشخصی از ترکیه همانند استانهای آنتالیا و موغلا که در کنار دریای مدیترانه و اژه قرار دارند اقدام به خرید ملک کردند.

    در مرحله بعدی ترکیه محدودیتها را کاهش و از سال 2013 میلادی بدین سو ترکیه محدویت در خرید املاک و اراضی برای اتباع خارجی را از میان برداشت. تا سال 2013 میلادی اتباع ایرانی شامل محدودیت در خرید املاک و اراضی بودند و در مورد اتباع ایرانی اصل متقابلیت اعمال می شد. در قبل از این سال اتباع ایرانی برای خرید املاک یا ملک را به نام یک شخص معتمد خود خریداری می کردند و یا ملک را به صورت مثلا 100 ساله کرایه و حق فروش را نیز برای خود ملحوظ می کردند.

    فروش املاک و اراضی برای اتباع خارجی نیز شامل برخی محدودیتها است، در داخل مرزهای ترکیه هر شخص حقیقی تنها امکان خرید حداکثر 30 هکتار اراضی را دارا می باشد. امکان خرید ملک و اراضی از سوی اتباع خارجی در نزدیکی اراضی نظامی و ممنوعه وجود ندارد و در قبل از خرید ملک این مساله می باید مورد تایید قرار بگیرد. در هر منطقه اشخاص حقیقی خارجی تنها امکان خرید ده درصد از کل اراضی آن منطقه را دارا می باشد.

    بعد از تغییر قانون خرید املاک در ترکیه و فراهم آمدن امکان خرید برای اتباع ایرانی همانند اتباع دیگر کشورها ، اتباع ایرانی نیز اقدام به خرید ملک در ترکیه کرده اند. استانهای آنتالیا و استانبول در راس استانهای ترکیه قرار دارند که اتباع ایرانی در آنها اقدام به خرید املاک کرده اند. در استان آنتالیا نیز ایرانیان به طور عمده شهر آلانیا را برای خرید املاک ترجیح می دهند.

    دولت ترکیه در سل 2018 میلادی شرایط کسب تابعیت این کشور را تعییر و امکان کسب تابعیت با خرید یک ملک به ارزش 250 هزار دلار و یا 500 هزار دلار سرمایه گذاری را نیز فراهم کرد.  افرادی که ارزش ملک خریداری شده آنها کمتر از 250 هزار دلار باشد تنها حق اقامت ترکیه را بدست می آورند.

    فروش واحدهای مسکونی به اتباع خارجی در ترکیه راه را برای سودجویان نیز باز کرده است و در طول سالهای اخیر موارد بسیار زیادی کلاهبرداری، فروش واحدهایی که تنها حق استفاده از آنها برای یک محدوده زمانی در سال میسر است، فروش یک واحد مسکونی به بیش از یک نفر، فروش واحد مسکونی بجز واحدی که باید به فروش برسد، فروش واحد مسکونی با قیمتی بیش از قیمت رایج آن مشاهده شده است.

    در مورد اتباع ایرانی علاوه بر موارد یاد شده موارد زیادی از سودجویی و کلاهبراری در حین نقل و انتقال ارز به ترکیه نیز مشاهده شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار