مدیران خودروعصر اعتبار

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات وزارت راه؛

زلزله بامداد جمعه تهران احتمالا زلزله اصلی بوده است

عصر ساختمان- رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: با توجه به پس لرزه‌هایی که در حال رخ دادن است، زلزله ۵.۱ریشتری بامداد جمعه تهران، زلزله اصلی بوده و احتمال اینکه پیش لرزه‌ای برای زلزله بزرگتر باشد، بسیار اندک است.

زلزله بامداد جمعه تهران احتمالا زلزله اصلی بوده است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، «علی بیت اللهی» درباره آخرین نتایج بررسی‌های تکمیلی درباره زلزله شب گذشته در تهران گفت: با توجه به اینکه لرزش زلزله تهران را ساکنان استان‌های البرز، سمنان و مازندران حس کردند، بررسی‌ها نشان می‌دهد زلزله ٢.٩ ریشتری ساعت 23 و 30 دقیقه دماوند، پیش لرزه زلزله ٥.١ ریشتری تهران محسوب می‌شود.

    رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از ثبت ١۰ پس لرزه با بزرگی بیش از ٢.٥ برای زلزله اصلی تهران خبر داد که به گفته وی بزرگترین پس لرزه با بزرگی ٣.٩ به ثبت رسید.

    بیت اللهی توضیح داد: وقوع پیش لرزه، پس لرزه و زلزله اصلی همه در امتداد گسل مشا در حدود هفت کیلومتری شمال شهر دماوند و نزدیک به روستای مشا بوده است.

    به گفته عضو هیات علمی مرکز تحقیقات، فعالیت گسل مشا موجب رخداد زلزله تهران است. همچنین محدوده شرقی تهران، جایی که گسل شمال تهران و گسل مشا با هم تلاقی می کنند در جنوب لواسانات است که زون (منطقه) فعالی محسوب می شود.

    وی ادامه داد: در 14 سال گذشته 820 زلزله متعدد و متمرکز بالای 2.5 به شعاع 100 کیلومتری این زلزله در آن منطقه به وقوع پیوست که عمده آنها در شرق و شمال شرق تهران بوده است.

    رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تصریح کرد: زون (منطقه) شرقی تهران، زون فعالی است.

    وی در پاسخ به این پرسش که آیا زلزله نتیجه فعالیت آتشفشان دماوند است، گفت: خصوصیات زلزله‌های مربوط به فعالیت آتشفشانی، پخش زلزله به شکل دایره‌ای در اطراف خود است،  در حالیکه زلزله رخداده، پراکنش به شکل خطی روی گسل مشا است، به نظر می‌رسد زلزله تهران مرتبط با فعالیت‌های آتشفشانی نیست.

    بیت اللهی ادامه بر لزوم هوشیاری مسئولان و مردم تاکید کرد.

    «اسماعیل نجار» رییس سازمان مدیریت بحران گفت: که براساس زلزله بامدادجمعه تهران و دماوند یک پیرمرد 60 ساله بر اثر فرار از منزل و آسیب دیدن سر وی، جان خود را از دست داد و 33 نفر نیز مصدوم و روانه بیمارستان شدند.

    وی افزود: در مجموع 19 نفر مربوط به منطقه دماوند و 15 نفر نیز مربوط به تهران هستند که تاکنون 11 نفر به صورت سرپایی درمان شدند و چهار نفر مابقی هم اکنون در بیمارستان تحت درمان هستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار