مدیران خودروعصر اعتبار

یک کارشناس بازار مسکن در گفت و گو با عصر ساختمان بررسی کرد:

ابهامات کاهش نرخ سود سپرده های بانکی و تاثیر آن بر بازار مسکن

عصر ساختمان- کاهش نرخ سود سپرده های بانکی به نفع بانک هاست. زیرا بانک ها، پول ها را با برنامه پرداخت دوبرابری وام به مردم دریافت کرده اند ولی نرخ سود بالا به عدم استقبال مردم به دریافت وام مواجه شد و بانک ها توانستند با این بودجه ها در سراسر کشور سرمایه گذاری کنند و چند برابر سود وام منفعت ببرند.

ابهامات کاهش نرخ سود سپرده های بانکی و تاثیر آن بر بازار مسکن
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴:۰۰

    روز گذشته اخباری از سوی بانک ها مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی منتشر شد. این تصمیم از سوی بانک ها به منظور خروج صنایع مختلف از جمله صنعت ساختمان و مسکن از رکود  گرفتند. دکتر محمد عدالتخواه کارشناس بازار مسکن  در خصوص تاثیرات این کاهش سود بر بازار مسکن و ساختمان به خبرنگار پایگاه خبری عصر ساختمان گفت: ابتدا باید شبهاتی که در این خصوص وجود دارد برطرف شده و مشخص شود کاهش نرخ سود تنها مختص سپرده های جدید است یا سود حساب های گذشته هم کاهش می یابد. مهم تر از آن باید تعیین شود که این کاهش نرخ برای کسانی که تسهیلات از بانک دریافت کرده اند اعمال می شود یا شامل سود بانک ها نیز می شود.


    عدالتخواه به شفاف کردن تمام سیاست ها و نحوه اجرای آن اشاره کرد و گفت: کاهش سود در این مقطع کاملا منطقی است منتها باید دید این نرخ ثابت خواهد ماند یا در آینده نزدیک نرخ 15 درصد را تغییر خواهند داد. این امر برای سرمایه گذاران، تولیدکنندگان و حتی آن هایی که سرمایه خود را به امید سود آن پس انداز کرده اند بسیارحائز اهمیت است. چراکه باید برای آینده سرمایه خود برنامه ریزی کنند.


    وی با اشاره به اعمال نظارت بیشتر از سوی دولت ادامه داد: دولت باید پول هایی که از طریق رانت به دست آمده است را کنترل کنند . زیرا وارد کردن این مبالغ به چرخه اقتصاد و حساب بانک ها سیاست های جدیدی را می طلبد. بسیاری از مردم هم با مبالغی که حاصل دسترنج چندین سال فعالیتشان است در بانک ها سپرده گذاری کرده اند و ازسود آن مبالغ  گذران زندگی می کنند. این مشکلی است که عدم تعادل را در اجرای سیاست های پولی و بانکی ایجاد می کند و مسئولان را مجاب می کند ابعاد مختلف اجرای چنین اقداماتی را بسنجند و برای همه گروه های جامعه راهکارهای مختلف بیاندیشند.


    بسیاری از کارشناسان معتقدند با اجرای این سیاست بسیاری از مالکان سرمایه خود را از بانک ها بیرون آورده و در بخش های دیگر سرمایه گذاری می کنند. دکتر عدالتخواه در این باره نظر دیگری دارد. وی در این باره گفت: در حال حاضر اکثر صنایع کشور ما با رکود مواجه هستند. به این ترتیب  بازاری برای سرمایه گذاری وجود ندارد که بتواند بیش از 15 درصد سود در بازه زمانی کوتاه مدت بدهد. از سویی دیگر به دلیل ریسک بالای سرمایه گذاری در بازار فعلی،  کسانی  که عادت به دریافت سود بانکی کرده اند ترجیح می دهند همچنان سپرده خود را نزد بانک ها به امانت بگذارند.


    عدالتخواه به منافعی که بانک ها از این کاهش نرخ عایدشان می شود اشاره و بیان کرد: کاهش نرخ سود سپرده های بانکی به نفع بانک هاست. زیرا بانک ها، پول ها را با برنامه پرداخت دوبرابری وام به مردم دریافت کرده اند ولی نرخ سود بالا به عدم استقبال مردم به دریافت وام مواجه شد و بانک ها توانستند  با این بودجه ها در سراسر کشور سرمایه گذاری کنند و چند برابر سود وام منفعت ببرند.


    وی با اشاره به تاثیر این کاهش نرخ بر روی اجاره بها افزود: تا به حال بسیاری از مالکان با دریافت پول پیش و سرمایه گذاری در بانک ها از سود آن منفعت می بردند. این کاهش سود می تواند مالکان را ترغیب به بالا بردن نرخ اجاره بها کند .از سوی دیگر این امر این یک اتفاق لحظه ای خواهد بود و در طولانی مدت با افزایش خانه های خالی مالکان مجبور به اجاره دادن واحدهای خود با همان قیمت منطقی سابق می شوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو