مدیران خودروعصر اعتبار

سکونت ۱۵ درصد تهرانی‌ها در بافت فرسوده

عصر ساختمان- عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه تهران ۳۲۶۸ هکتار بافت فرسوده دارد، گفت: ۱۵ درصد تهرانی‌ها در بافت فرسوده سکونت دارند.

سکونت ۱۵ درصد تهرانی‌ها در بافت فرسوده
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از فارس، علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در نطقی در دویست و دوازدهمین جلسه شورای شهر تهران درباره زلزله اخیر پایتخت اظهار داشت: هر بار که زلزله می‌آید مدتی سرگرم می‌شویم قصد می‌کنیم طرحی نو دراندازیم و برای ایمن‌سازی عاجل بافت‌های فرسوده ساختمان‌های بلندمرتبه و اماکن پرخطر طرح و برنامه می‌ریزیم.

    وی گفت: دستگاه‌های مختلف نظرات گوناگونی را ارائه می‌دهند ولی بعدا به تدریج این موضوع فراموش می‌شود و الویت دیگر در دستور کار قرار می‌گیرد.

    اعطا ادامه داد: شهر تهران در میان کوه و کویر و در دامنه‌های جنوبی رشته کوه البرز قرار گرفته و به لحاظ مخاطرات طبیعی شرایط ویژه‌ای دارد بر مبنای مطالعات سازمان مدیریت بحران شهرداری، در تهران و اطراف آن 80 کیلومتر مربع پهنه گسلی شناسایی شده که از این 80 کیلومتر حدود 47 مترمربع در درون شهر قرار گرفته است.

    این عضو  شورای شهر تهران گفت: ثبت دستگاهی زمین‌لرزه بیانگر فعال بودن گسل‌های اطراف تهران است و هر ساله زمین‌لرزه‌های متعدد به  بزرگی کم تا متوسط در محدوده تهران ثبت می‌شود که می‌توان آن را به گسل‌های فعال ارتباط داد.

    وی گفت:‌از سوی دیگر مشرف بودن ارتفاعات البرز به شهر، خطر وقوع زمین‌لغزش را محتمل کرده است در محدوده شهر تهران و ارتفاعات بالادست آن  حدود 10 هزار و 914 هکتار زمین‌لغزش شناسایی شده که تأسیسات و ساختمان‌های زیادی را در معرض تهدید قرار داده است.

    سخنگوی شورای شهر تهران گفت: خوشبختانه تهران طی بیش از 150 سال گذشته خسارت شدیدی را از زلزله محتمل نشده است هر چند که بخش مهمی از زلزله‌های تاریخی تهران را به گسل شمال تهران نسبت می‌دهند.

    اعطا با اشاره به اینکه نیروگاه برق حرارتی بعثت در منطقه 16 در محاصره ساختمان‌های مسکونی قرار دارد گفت: این نیروگاه تعداد قابل توجهی خط هوایی و کابل زیرزمینی دارد و سوخت اصلی آن گاز است که زلزله با شدت بالا می‌تواند خطراتی را پیرامون آن رقم بزند.

    وی گفت:‌بازار تهران نیز در منطقه 12 قرار دارد از ایام کرونا که صرفنظر کنیم روزانه بیش از 2 میلیون نفر به بازار تهران مراجعه می‌کنند این بازار 110 هکتار مساحت دارد ولی راه‌های دسترسی مناسب ندارد که در صورت وقوع زلزله امدادرسانی به بازار ساده نیست.

    سخنگوی شورای شهر تهران گفت: انبار نفت شهران با مخازن فرآورده‌های بنزین در منطقه 5 در صورت بروز حادثه محدوده مسکونی پایین‌دست خود را با مشکلات شدید مواجه می‌کند. همچنین در منطقه 22 دریاچه مصنوعی چیتگر وجود دارد که 130 هکتار مساحت آبی و 120 هکتار مجموعه تفریحی را شامل می‌شود که اگر زلزله شدیدی به وقوع بپیوندد آبگرفتگی و سیلاب بخش‌های پایین‌دست را با مشکل مواجه خواهد کرد.

    وی با اشاره به انجام ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه‌ها گفت: در نقطه‌ای از تهران بیش از 3 هزار قطعه ملکی وجود دارد که نه تنها در زلزله و نه تنها در سیلاب‌های گسترده بلکه در زمان بارندگی‌ها با دوره بازگشت کمی خطر ویرانی آن وجود دارد.

    اعطا بیان داشت: همچنین تهران 3268 هکتار بافت فرسوده دارد که  علیرغم اینکه تنها 5 درصد از سطح شهر تهران را اشغال می‌کند ولی 15 درصد از جمعیت تهران در آن ساکن هستند.

    وی گفت: چندصد کیلومتر خط لوله انتقال سوخت مراکز سوخت‌رسانی، چند هزار کیلومتر خط لوله گاز ایستگاه‌های تقلیل فشار و چند هزار کیلومتر خط انتقال آب از مشکلاتی است که در صورت وقوع زلزله بسیار زندگی شهروندان را تهدید می‌کند.

    سخنگوی شورای شهر تهران گفت: در بررسی‌های صورت گرفته در طرح جامع مدیریت بحران که توسط آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن ـ جایکا صورت گرفته است، بر اساس سه متغیر فروریزش ساختمان، امکان تخلیه اضطراری و خسارت ثانویه نسبت به ارزیابی آسیب‌پذیری نسبی شهر تهران اقدام شده است و ارزیابی خسارت اقتصادی ناشی از زلزله نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری قبل از وقوع زلزله منجر به کاهش چشمگیر کل هزینه خسارت‌ خواهد شد.

    وی بیان داشت: با سرمایه‌گذاری هر یک دلار قبل از حادثه از 15 دلار هزینه خسارت پس از حادثه جلوگیری می‌شود. همچنین طبق ارزیابی‌ها مهمترین اقدام برای مقاوم‌سازی ساختمان‌ها، نوسازی بافت فرسوده است.در حال حاضر بسیاری از ساختمان‌های نوساز فاقد استحکام لرزه کافی هستند چرا که سیستم فعلی ارزیابی و کنترل ساخت و ساز، کنترل کیفی لازم برای ساخت و ساز را اعمال نمی‌کند.

    اعطا ادامه داد:‌ استخدام مهندسان توسط مالکان به دلیل محدودیت‌های مالی و شیوه انجام کار باعث می‌شود که نظارت به صورت جدی قابل اعمال نباشد و به نظرم برنامه مواجهه با زلزله در کلانشهری همچون تهران نیازمند یک میثاق ملی است، مسأله زلزله و آمادگی واقعی و عمیق را نمی‌توان با طرح و برنامه‌های بخشی و دستگاهی حل و فصل کرد.

    وی گفت: تهران با این میزان از گستردگی و جمعیت از یکسو و این میزان خطرپذیری در برابر بلایای طبیعی از سوی دیگر به میثاق ملی مدیریت بحران نیاز دارد که در عالی‌ترین سطوح حاکمیتی همچون شورای عالی امنیت ملی به تصویب برسد.

    سخنگوی شورای شهر تهران گفت:‌زلزله احتمالی تهران نه تنها همزمان یک شوک و تهدید است که فراتر از آن، این شهر را در آستانه بی‌فردایی قرار می‌دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو