مدیران خودروعصر اعتبار

جای پای بازار اوراق مسکن در مسیر بورس

عصر ساختمان- میانگین قیمت اوراق مسکن در نیمه اردیبهشت‌ماه پس از پشت سر گذاشتن ریز نوسانات روزهای قبل از آن به ۵۰ هزار تومان رسید و این در حالی است که در هفته پایانی اردیبهشت، این قیمت افزایش محسوسی را منعکس می‌کند.

جای پای بازار اوراق مسکن در مسیر بورس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن، میانگین قیمت هر برگ اوراق تسهیلات مسکن (تسه) در پایان معاملات هفته گذشته به 55 هزار تومان افزایش یافته که 9 درصد رشد ظرف حدود 10 روز را نشان می‌دهد. در عین حال قیمت برخی از نمادهای پرمعامله این اوراق در فرابورس تا 58 هزار تومان رسیده است.

    *اوراق مسکن در مسیر صعودی

    مسیر صعودی که در بازار اوراق مسکن شکل گرفته را می‌توان به دو عامل نسبت داد. عامل نخست رونق چشمگیر بازار سرمایه در هفته‌های اخیر و سرازیر شدن بخشی از نقدینگی سرگردان نزد مردم به سمت بورس و فرابورس است. میلیونی شدن شاخص بورس در ترغیب به سرمایه‌گذاری‌های حتی‌المقدور کم‌ریسک در بازار سرمایه بی‌تأثیر نبوده است و در نتیجه، تقاضای خرید اوراق مسکن نیز با توجه به اینکه قیمت آن همچنان نسبت به میانگین قیمت دو سه سال گذشته پایین‌تر است، افزایش داشته است.

    عامل دوم رشد قیمت اوراق که ناشی از افزایش تقاضا و معاملات آن است، مربوط به وضعیت ویژه بازار مسکن این روزهاست. در حالی که در اواخر سال گذشته سقف تسهیلات مسکن از محل اوراق افزایش یافت، اما شیوع کرونا مانع از حضور پررنگ متقاضیان خرید خانه با این تسهیلات به بازار شد و رکودی‌ترین فروردین سال‌های اخیر را رقم زد.

    فعالان بازار مسکن می‌گویند اگر به هر دلیل معاملات مسکن با خللی روبرو و برای مدتی متوقف شود، این معاملات به ماه‌های بعدی موکول می‌شود. بنابراین انتظار می‌رود که اردیبهشت بازار مسکن با وجود ادامه شیوع کرونا با حجم معاملات بیشتری در نسبت با شرایط ویژه کنونی همراه باشد و حداقل عمق رکود به اندازه فروردین نباشد. بخشی از معامله‌گران فعلی بازار مسکن نیز همان گروهی هستند که قصد خانه‌دار شدن با تسهیلات اوراق را دارند و پس از افزایش سقف‌های تسهیلاتی، این امکان را برای خانه‌دار شدن مناسب دیده‌اند.

    از دی ماه 98 به بعد پیشتازی صندوق پس‌انداز مسکن یکم به لحاظ بالاترین سقف تسهیلات قابل پرداخت برای خرید مسکن پایان یافت و این رتبه از آن تسهیلات از محل اوراق مسکن شد. سقف تسهیلات اوراق زوجین در تهران 200 میلیون تومان، در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت 160 میلیون تومان و در سایر شهرها 120 میلیون تومان است. در حالت انفرادی نیز نصف ارقام مذکور به متقاضیان قابل پرداخت است. هرچند نرخ سود این تسهیلات به مراتب از تسهیلات صندوق یکم بیشتر و معادل 17.5 درصد است، اما تجربه تورم ملکی در دهه‌های گذشته نشان داده عموما حتی استفاده از تسهیلات با نرخ‌های بالا نیز برای خرید مسکن صرفه اقتصادی دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار