مدیران خودروعصر اعتبار

سهم خانه‌اولی‌ها از معاملات مسکن چقدر است؟

عصر ساختمان- یک کارشناس بازار مسکن، با تاکید بر ضرورت توجه به تامین مسکن گروه های مشهور به "خانه اولی ها"، گفت: آمارها از ثبت سالانه بیش از ۶۰۰ هزار ازدواج در کشور حکایت دارد، درحالی که بررسی های صورت گرفته نشان می دهد سالانه به طور میانگین حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار واحد مسکونی جدید در کشور ساخته می شود. مقایسه این آمارها، کمبود حدود ۳۰۰ هزار واحد مسکونی برای پاسخ به تقاضاهای جدید را نشان می دهد.

سهم خانه‌اولی‌ها از معاملات مسکن چقدر است؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، محمد گلاب کش خانه‌اولی‌ها را ازجمله متقاضیان واقعی مسکن توصیف و ساخت واحدهای مسکونی کوچک متراژ را راهکار تامین مسکن برای این قشر عنوان کرد و گفت: اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که خانه اولی ها سهمی ازحدود75درصد معاملات بازار مسکن در بخش واحدهای مسکونی کوچک متراژ ندارند و دلالان و سفته بازان هستند که نقش اصلی را در این بخش، ایفا می کنند.

    به گفته وی، درصورتی که تقاضای نهفته در بخش واحدهای مسکونی کوچک متراژ پاسخ داده شود، بدون شک سهم قابل توجهی از معاملات بازار مسکن به این واحدها اختصاص خواهد یافت.

    گلاب کش، به نقش تسهیلات خرید مسکن به منظور پاسخ به تقاضای نهفته در بخش واحدهای مسکونی کوچک متراژ اشاره کرد و گفت: تورم بالای قیمت مسکن در سال های اخیر باعث شده است تا قدرت پوشش تسهیلات خرید مسکن به شدت کاهش یابد و عملا کارکرد خود را از دست دهد.

    وی، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران را حدود پانزده میلیون تومان عنوان کرد و گفت: مقایسه قیمت هرمتر مربع واحد مسکونی با اعداد و ارقام تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم نشان می دهد، متقاضیان خرید واحد مسکونی در شهر تهران با تسهیلات 160 میلیونی امکان خرید حدود 11متر مربع و با تسهیلات 240میلیونی حدود 16 متر مربع واحد مسکونی می توانند بخرند و به همین دلیل تسهیلات صندوق مذکور عملا کارکرد خود را از دست داده است.

    این کارشناس بازار مسکن، تاکید کرد: بررسی آمار و ارقام نشان می دهد، گروه های خانه اولی با وضعیت موجود بازار مسکن، عملا سهمی از این بازار به خصوص در شهر تهران ندارند و رقابت با سرمایه گذاران و یا متقاضیان جابجایی مسکن، برایشان امکان پذیر نیست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار