مدیران خودروعصر اعتبار

دلایل افزایش قیمت اوراق مسکن

عصر ساختمان- قیمت هر برگ تسهیلات مسکن در سال جدید افزایش چشمگیری داشته و در فروردین و اردیبهشت‌ امسال به ۸۰ هزار تومان رسیده که نسبت به ابتدای اردیبهشت‌ماه افزایش دو برابری داشته است. اتفاقی که فرابورس علت آن را افزایش تقاضا برای دریافت تسهیلات مسکن و همچنین روزهای پرمعامله بازار مسکن می‌داند.

دلایل افزایش قیمت اوراق مسکن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، مروری بر قیمت اوراق مسکن نشان می‌دهد که قیمت این اوراق از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال جاری تاکنون افزایش چشمگیری داشته است. براین اساس و طبق آخرین قیمت‌ها زوج‌های تهرانی برای تهیه وام 240 میلیونی مسکن و جعاله در حال حاضر باید 38 میلیون و 400 هزار تومان پرداخت کنند در حالی که این میزان در ابتدای اردیبهشت‌ماه 22 میلیون و 752 هزار تومان بود. به عبارت دیگر قیمت اوراق مسکن در 40 روز بیش از 15 میلیون تومان افزایش یافته است.

    در این راستا و بر اساس اطلاعاتی که فرابورس در اختیار ایسنا قرار داده است حاکی از آن است که در اسفندماه سال 1398 با افزایش تقاضا برای دریافت تسهیلات مسکن قیمت اوراق به حدود 60 هزار تومان رسید، اما دلیل قیمت‌های بالای این روزها هم این است که معمولا ماه‌های اردیبهشت، شهریور و اسفندماه بازه‌های زمانی پرمعامله در بازار مسکن محسوب می‌شود هر چند در برخی سال‌ها با توجه به شرایط اقتصادی و تاثیرگذاری بازارهای رقیب بازه‌های سنتی رونق مسکن تغییر کرده است.

    این اطلاعات می‌گویند افزایش سقف وام جعاله از 20 به 40 میلیون تومان نیز انگیزه خرید اوراق تسهیلات مسکن و افزایش تقاضا و قیمت آن را در پی داشته است.بر این اساس فرابورس اولین تسه سال 1399 با گشایش نماد تسه 9901 (اوراق تسهیلات مسکن صادره در فروردین‌ماه امسال) در تاریخ دوم اردیبهشت‌ماه سال 1399 را آغاز کرد که این قیمت نیز با میانگین 46 هزار و 360 تومان کشف شد.

    بر اساس این گزارش شورای پول و اعتبار در سوم دی‌ماه سال گذشته افزایش سقف تسهیلات ساخت و خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم، استفاده از تسهیلات مسکن را تصویب کرد. این تسهیلات در تهران به صورت انفرادی تا 100 میلیون تومان و برای زوجین تا 200 میلیون تومان افزایش یافته است. همچنین این نوع وام در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت نیز به صورت انفرادی 80 میلیون تومان و برای زوجین تا 160 میلیون تومان و سایر مناطق شهری تا 60 میلیون تومان به صورت فردی و 120 میلیون تومان برای زوجین افزایش یافته است.

    براساس مصوبه شورای پول و اعتبار سقف تسهیلات جعاله از محل منابع داخلی بانک‌ها توسط بانک مسکن و بانک‌های تجاری (شامل تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم و بدون سپرده) تا مبلغ 40 میلیون تومان افزایش یافت وام جعاله قبلا 20 میلیون تومان بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار