مدیران خودروعصر اعتبار

عدم استاندارد ساختمان باعث گسترش آتش‌سوزی شد

عصر ساختمان- مدیر روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی کرج در ادامه بابیان اینکه ساختمان انبار استاندارد نبوده تأکید کرد: متأسفانه اصول انبارداری در این انبار رعایت نشده بود و به تعبیری این ساختمان استانداردهای لازم جهت استفاده به‌عنوان انبار را نداشته است.

عدم استاندارد ساختمان باعث گسترش آتش‌سوزی شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از خبرآنلاین ، پیش از ظهر پنجشنبه بود که دود غلیظی  در محدوده چهار راه طالقانی کرج توجه همگان را به خود جلب کرد، دودی که از آتش‌سوزی بزرگی در یکی از واحدهای مسکونی یا تجاری این خیابان خبر می‌داد.
    این دود غلیظ ناشی از سوختن انبار یکی از فروشگاه‌های بزرگ عرضه پوشاک در کرج بود. حادثه‌ای که نقطه آغاز برخی حواشی و رویدادها در این کلان‌شهر شد.
    در شرایطی که این آتش‌سوزی حدود 5 ساعت به طول انجامید که از همان دقایق ابتدایی مأمورین آتش‌نشانی در محل حاضر شدند، اما موانعی که به‌زعم آتش‌نشانی کرج استاندارد نبودن انبار به وجود آورده بود، شرایطی را رقم زد تا دسترسی به کانون حریق برای نیروهای امدادی سخت شود و شعله‌های آتش در این فاصله خسارات غیرقابل جبرانی را به وجود آورد.
    به هر شکل این آتش‌سوزی با تلاش همه عوامل آتش‌نشانی بدون تلفات جانی به پایان رسید، اما ماجرا به همین‌جا ختم نشد، به‌نحوی‌که از عصر روز سه‌شنبه این فروشگاه با انتشار یک اطلاعیه دوباره چهارراه طالقانی را به کانون حواشی و اتفاقات بدل کرد.
    در شرایطی که تصاویر، فیلم‌ها و اخبار آتش‌سوزی این فروشگاه در شبکه‌های مجازی به‌خودی‌خود در بین کاربران دست‌به‌دست می‌شد، اما تخفیف 50 تا 70 درصدی اجناس این فروشگاه که از آتش‌سوزی در امان مانده بودند، شرایطی را رقم زد تا شاهد استقبال برخی شهروندان و مشتریان این فروشگاه از این فروش ویژه باشیم!


    این استقبال به حدی بود که در همان ساعات اولیه ازدحام و صفوف طولانی توسط افراد در مقابل درب این فروشگاه صورت گرفت، ازدحامی با ورود نیروی انتظامی و توقف فروش برطرف شد.
    اما با اقدامات به‌عمل‌آمده فروش از صبح روز چهارشنبه آغاز شد و صفوف طولانی از مراجعه‌کنندگان در مقابل این فروشگاه تشکیل شد و شرایطی را رقم زد که برخی افراد که از ماجرای این فروشگاه خبر نداشتند، تدبیر این فروشگاه را برای فروش یک‌باره اجناس با بهره‌گیری از این موج به وجود آمده را تحسین می‌کردند که البته شاید این ادعا پر بیراه نباشد.
    به‌منظور بررسی دقیق این حادثه به گفت‌وگو با مدیر روابط عمومی آتش‌نشانی کرج پرداخته‌ایم، «سید جواد موسوی» در خصوص علت این حادثه اظهار داشت: علت دقیق حادثه از سوی کارشناسان در حال بررسی است، اما شواهدی دال بر اتصالی سیم برق در این انبار وجود دارد.
    وی شبهاتی که در خصوص تعمدی بودن این آتش‌سوزی از سوی اشخاص ثالث مطرح می‌شود را رد و تأکید کرد: بر اساس بررسی‌های به‌عمل‌آمده تاکنون شواهدی در خصوص تعمدی بودن این آتش‌سوزی وجود ندارد، برای تشخیص این کار کارشناسان خبره‌ای وجود دارد که تشخیص آن‌ها تاکنون دال بر اتفاقی بودن ماجرا بوده است.
    موسوی در خصوص میزان خسارات این آتش‌سوزی یادآور شد: برآورد خسارات دقیق در از سوی کارشناسان مربوطه باید صورت گیرد، اما بر اساس اظهارات اولیه حدود دو میلیارد تومان خسارات به اجناس این مجموعه واردشده است.
    وی علت طولانی شدن عملیات اطفاء حریق را موانع موجود در ورودی انبار اعلام کرد و گفت: متأسفانه به دلیل اینکه این انبار تنها یک درب ورود و خروج داشت و درب درون کوچه به دلایل حفاظت از سوی مدیریت مجموعه به‌وسیله جوشکاری مسدود شده بود، کار ورود به کانون آتش برای عملیات اطفا با مشکل مواجه شد به‌نحوی‌که حدود دو ساعت تنها کار برش‌کاری باز کردن درب ورود به طول انجامید.
    مدیر روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی کرج در ادامه بابیان اینکه ساختمان انبار استاندارد نبوده تأکید کرد: متأسفانه اصول انبارداری در این انبار رعایت نشده بود و به تعبیری این ساختمان استانداردهای لازم جهت استفاده به‌عنوان انبار را نداشته است.

    وی در ادامه یادآور شد: متأسفانه این انبار از سیستم اطفاء حریق برخوردار نبوده و این خود یکی از دلایل به وجود آمدن چنین حادثه‌ای با این ابعاد بزرگ است.
    موسوی بابیان اینکه سازمان آتش‌نشانی استان البرز یکی از مجهزترین مراکز آتش‌نشانی کشور به شمار می‌رود تأکید کرد: این تجهیزات و امکانات به همت مدیریت شهری و مدیران شهر فراهم‌شده است.
    وی در پاسخ به مطالبی مبنی بر عدم تجهیز آتش‌نشانی کرج به عینک‌های حرارتی و اثر نبود آن در این آتش‌سوزی خاطرنشان کرد: استفاده از عینک‌های حرارتی دارای شرایط خاصی است، اما در خصوص تأثیر آن بر این آتش‌سوزی می‌توان گفت که چندان اثر قابل‌توجهی نداشته چراکه مشکل اصلی ما عدم استاندار ساختمان بود به‌نحوی‌که این ساختمان برای کاربری انبار و محل دپو اجناس تأیید سازمان آتش‌نشانی را نداشت.


    بر پایه این گزارش، این فروشگاه در شرایطی روزهای سختی را سپری می‌کند، به اذعان برخی بازاریان در سیاهی بازار ماه‌های ابتدایی سال بازارش را سکه کرد و حداقل ماجرا این است که این فروشگاه معروف البسه تک سایز باقی‌مانده خود را که در این حادثه رنگ و بوی دود و آتش نیز به خود گرفته بودند را رد کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار