مدیران خودروعصر اعتبار

مسکن استیجاری گامی برای کنترل اجاره بها

عصر ساختمان:رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور: دولت باید برای حفظ فضای رقابتی و کاهش اجاره بها طرح تولید مسکن استیجاری را اجرا کند.

مسکن استیجاری گامی برای کنترل اجاره بها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از خبرگزاری صداوسیما، حسام عقبایی ، درباره نرخ حق الزحمه مشاوران املاک گفت: نرخ نامه حق الزحمه مشاوران املاک در سراسر کشور متفاوت است و افراد می توانند در سایت اتحادیه کشوری نرخ نامه ها را مشاهده کنند.

    وی افزود: در شهر تهران حق الزحمه مشاوران املاک در حوزه اجاره یک چهارم اجاره ماهیانه از هر طرف است.

    وی تصریح کرد: حق الزحمه مشاروان املاک در اجاره مسکن از سال 79 تغییری نداشته است به طوری که اگر یک مستأجر ماهانه یک میلیون اجاره دهد ماهیانه 250 هزار تومان را موجر و 250 هزار تومان را مستأجر پرداخت می کند که 9 درصد ارزش افزوده هم تعلق می گیرد که حدود 18 تا 20 هزار تومان می شود.

    وی درباره معاملاتی که در حوزه اجاره به صورت رهن معامله می شود، گفت: در رهن به صورت متعارف بیش از 20 سال است که هر یک میلیون تومان 30 هزار تومان محاسبه می شود به طور مثال خانه ای که اجاره ماهانه آن 100 میلیون تومان رهن کامل است معادل اجاره ماهیانه 3 میلیون تومان می شود و یک چهارم اجاره 750 هزار تومان بعلاوه 9 درصد ارزش افزوده به عنوان حق الزحمه دریافت می شود.

    وی تصریح کرد: در صورتی که مشاوران املاک حق بیشتری مطالبه کردند مردم می توانند به اتحادیه صنف مشاوران املاک مراجعه یا ایمیل کنند.

    عقبایی تصریح کرد: مشاوران املاک نیز حتما مبالغ را در قرارداد درج کنند زیرا در برخی مواقع به دلیل دریافت تعرفه کمتر با سازمان مالیاتی دچار مشکل می شوند.

    عقبایی با بیان اینکه اصلی ترین شاخص تعیین اجاره بها، قیمت مسکن است، گفت: قیمت مسکن در یک سال اخیر تغییری نداشته و در سال 95 هم افزایش نداشته است.

    وی افزود: اگر قیمت مسکن افزایش داشته باشد اجاره بها نیز افزایش پیدا می کند اما در بازار معاملات، نرخ اجاره بها مانند سال 94 است.

    عقبایی در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه تقاضا بیشتر از عرضه است و ممکن است خود متقاضیان در فضای رقابتی، مسکن برای اجاره پیدا کنند، امسال رشد آن کمتر از 10 درصد است.

    وی افزود: برخی از افراد در حوزه معاملات و نقل و انتقالات به دنبال سوداگری هستند و با ایجاد خبرهای حباب گونه اخبار گرانی می دهند.

    عقبایی با اشاره به موج افزایش اجاره بها در بازار تاکید کرد: ظرفیت افزایش 30 درصدی در بازار مسکن وجود ندارد.

    وی افزود: برخی از مالکان مسکن قیمت اجاره را با سود بانکی مقایسه می کنند که درست نیست.

    رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک ادامه داد: امسال بازار مسکن بی تلاطم و آرام است و برخی از سوداگران که از فروش ناکام مانده اند به دنبال افزایش اجاره بها هستند.

    وی گفت: در قوانین کشور مرجع خاصی برای قیمت گذاری املاک نداریم و دولت باید نسبت به تولید مسکن استیجاری اقدام کند تا گامی در جهت ایجاد فضایی رقابتی و کاهش کنترل اجاره بها باشد.

    عقبایی افزود: باید تولید را بالا ببریم و به انبوه سازان کمک کرد تا توازن بین عرضه و تقاضا برقرار شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار