مدیران خودروعصر اعتبار

ساخت خانه های ۲۵ متری، هشدار به رواج زندگی مجردی

عصر ساختمان- یک مقام مسئول کارگری با بیان اینکه کارگری که امنیت شغلی نداشته باشد یک متر خانه هم به دردش نمی خورد، پیشنهاد کرد که تعاونیهای مسکن ویژه کارگران به وجود آید و از ظرفیت تشکلهای کارگری برای خانه دار شدن کارگران استفاده شود.

ساخت خانه های ۲۵ متری، هشدار به رواج زندگی مجردی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، علی اصلانی اظهار کرد: در شورای عالی کار پیشنهاد کردیم با توجه به آنکه سه تشکل بزرگ کانون عالی شوراهای اسلامی کار، کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران و مجمع نمایندگان کارگری وجود دارد از ظرفیت این سه تشکل برای خانه دار شدن کارگران استفاده شود.

    وی ادامه داد: این تشکلها لیست تمام کارگران مناطق تحت پوشش خود را در اختیار دارند.بنابر این باید یک تعاونی مسکن ویژه کارگران ایجاد و اختیار آن به این سه تشکل کارگری واگذار شود و دولت نظارت عالیه خود را بر آن اعمال کند.

    رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز درباره ساخت خانه های مسکونی در جوار کارخانه ها گفت: در استان البرز کارخانه ای هست که 380 واحد آپارتمان برای کارگرانش ساخته و بر اساس رتبه بندی و متراژ واحدها را در اختیار نیروهای خود قرار داده است ولی تا زمانی که کارگر امنیت شغلی نداشته و قراردادهای کوتاه مدت و سفید امضا رواج داشته باشد، مسکن دغدغه اصلی او به شمار نمی رود چون مواردی بوده که وقتی کارگر داخل کارخانه خطایی مرتکب شده کارفرما قراردادش را تمدید نکرده و او را از خانه  بیرون کرده و کارگر هم مقاومت کرده است بنابر این باید ابتدا زیرساختها را درست کنیم بعد به فکر تامین مسکن کارگران باشیم.

    به گفته وی در صورتی که تکلیف تبصره دو ماده 7 قانون کار مشخص شود و کارگر امنیت شغلی داشته باشد با درآمدی که به دست می آورد می تواند وامی بگیرد یا با کارفرمای خود برای خرید خانه به توافق برسد.

    اصلانی درعین حال با بیان اینکه 123 هزار میلیارد تومان بودجه صرف ساخت خانه های مسکن مهر شده است، اظهار کرد:معتقدم اگر می خواهیم در مسکن اجتماعی و مسکن ملی یا هر طرح دیگری  هزینه کنیم این پول را صرف تکمیل واحدهای جامانده و بلاتکلیف مسکن مهر کنیم و در راه اندازی خط تولید کارخانه به کار بگیریم تا  هم کارگران صاحبخانه شوند و هم جوانان سرکار بروند.

    به گفته وی در حال حاضر واجبتر از مسکن برای کارگران، اشتغال است و کارگری که بیکار باشد یک متر خانه هم به دردش نمیخورد.

    این مقام مسئول کارگری در پایان با انتقاد از افزایش نجومی قیمت مسکن در ماههای اخیر اظهار کرد: دریافتی کارگران با هزینه های امروز آنقدر ناچیز است که کفاف هزینه های اجاره بها را نمی دهد چه برسد به اینکه خانه بخرد.چرا ساخت خانه های 25 متری مطرح شده است؟ چون جامعه این هشدار را می دهد که دیگر کسی به فکر ازدواج نیست و خانواده ها توان خرید حلقه و جهیزیه را ندارند.وقتی کار و درآمد نباشد جوانان به ازدواج و خانه فکر نمی کنند.

    به گزارش ایسنا، در حال حاضر بخش اعظمی از دریافتی کارگران صرف پرداخت هزینه‌های مسکن و اجاره‌بها می‌شود و تامین مسکن به دغدغه‌ای اساسی برای خانوارهای کارگری تبدیل شده است. واگذاری زمین‌های رایگان به کارگران، ساخت خانه‌های کوچک مقیاس، اختصاص وام‌های ودیعه مسکن، واگذاری خانه‌های اجاره به شرط تملیک و ساخت مجتمع‌های مسکونی در جوار شهرک‌های صنعتی از جمله راهکارهایی است که در ماههای اخیر برای خانه‌دار شدن کارگران پیشنهاد شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار