مدیران خودروعصر اعتبار

گرما و رکورد مصرف برق؛

مشکلی که با همراهی مردم حل می‌شود

عصر ساختمان- افزایش کم سابقه دمای هوا در مرداد امسال، باعث شکسته شدن رکورد مصرف برق کشور و استان‌های پر جمعیتی مانند اصفهان شد که اگر همراهی مردم در مصرف بهینه این انرژی نباشد شاید روزهای سختی را در پیش رو داشته باشیم.

مشکلی که با همراهی مردم حل می‌شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، تابستان امسال بدلیل تغییر الگوهای جوی و افزایش یک تا 2 درجه‌ای دمای هوا نسبت به شرایط معمول، با روزهای داغ و گرمای طاقت‌فرسایی شروع شد که در 2 هفته نخست مرداد به اوج خود رسید و همین امر باعث شکسته شدن رکورد مصرف برق در کشور و رسیدن آن به نزدیک مرز شرایط ناپایداری شبکه شده است.

    بنا به گزارش هواشناسی استان اصفهان، دمای هوای تیر امسال نسبت به شرایط طبیعی در اصفهان بویژه در مناطق شمالی و شرقی یک تا 2 درجه سانتی‌گراد افزایش داشت که پیش‌بینی شد همین روال در مرداد و شهریور نیز ادامه داشته باشد.

    به گفته نوید حاج بابایی معاون توسعه پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی اصفهان، ما امسال تابستان زودرس در استان داشتیم در حالی که دمای هوا به طور معمول در خرداد به بالای 40 و تا 45 درجه سانتی‌گراد نمی‌رسید.

    وی از جمله دلایل تابستان داغ امسال را تغییر الگوهای جوی ذکر و اضافه کرد: امسال این تغییر به گونه‌ای بود که الگوی تابستانه زودتر از موعد همیشگی، اتفاق افتاد و گرمای کم سابقه‌ای را داشتیم و حتی افزایش گرمای هوا در مناطق سردسیر و غربی استان اصفهان نیز به میزان یک تا 2 درجه اتفاق افتاد.

    با توجه به پیش بینی های هواشناسی درباره گرمتر شدن هوا در تابستان امسال، دستگاه‌های اجرایی مختلف استان اصفهان برای آمادگی در چنین روزهایی هماهنگی‌ها و اقدامات لازم را انجام دادند به طوری که به گفته منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، جلسه‌های آمادگی با شرکت‌هایی مانند برق و آب برای صرفه‌جویی مصرف انرژی برگزار شد.

    حمید علاقمندان مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان با اشاره به افزایش دما و بالا رفتن میزان مصرف انرژی در استان از شهروندان درخواست کرد که با مدیریت مصرف برق از بروز خاموشی‌ها جلوگیری کنند.

    همپنین محمدعلی اکبری سخنگوی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با بیان اینکه با توجه به پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر افزایش یک تا 2 درجه‌ای دمای هوا نسبت به شرایط طبیعی، روزهای سختی در پیش رو خواهیم داشت، بر ضرورت مصرف بهینه انرژی برق در مرداد امسال برای پیشگیری از خاموشی‌های احتمالی تاکید کرد.

    شکسته شدن رکورد مصرف برق در دهه نخست مرداد

    گرمای شدید روزهای تابستانی امسال، شرایط تحمل هوا را برای مردم بسیار دشوار کرد و آنها در ساعت‌های بیشتری از روز نسبت به سال‌های گذشته، وسایل سرمایشی را روشن نگه داشتند تا بتوانند این ساعت‌ها و روزها را سپری کنند اما از طرف دیگر، مصرف برق، افزایش سرسام آوری یافت و حتی در روزهایی از مرداد رکورد مصرف برق شکسته شد.

    حدود 23 هزار مگاوات از مصرف برق کشور در تابستان به وسایل سرمایشی اختصاص دارد و با توجه به این که بیش از یک سوم از برق کشور در بخش خانگی مصرف می‌شود، روشن کردن وسایل سرمایشی نقش بسزایی در افزایش مصرف برق خواهد داشت هرچند باید این نکته را در نظر داشت که راندمان پایین بیشتر کولرها بویژه از نوع آبی، باعث افزایش مصرف برق می‌شود.

    گرم‌تر شدن هوا در کشورمان به روند افزایشی مصرف برق دامن زد به گونه‌ای که دوشنبه ششم مرداد بین ساعت 12 و 13 ظهر میزان مصرف برق به بالاترین حد خود در سال جاری یعنی 58 هزار و 243 مگاوات در کشور رسید؛ میزان مصرف برق در این روز نسبت به زمان مشابه پارسال بیش از سه هزار مگاوات افزایش نشان می‌دهد.

    در این روز که مناطق زیادی دمای نزدیک 40 درجه سانتی‌گراد را تجربه کردند،  14 استان و کلانشهرهای مشهد، شیراز و اصفهان در منطقه قرمز نقشه مصرف برق قرار گرفتند و بنا به اعلام شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان، رکورد مصرف برق در کلانشهر اصفهان شکسته شد.

    به گفته محمدعلی اکبری سخنگوی شرکت توزیع برق اصفهان، مرز هشدار مصرف برق در شهرستان اصفهان یکهزار و 182 مگا وات بود اما با گرم شدن کم سابقه دمای هوا، میزان مصرف برق افزایش چشمگیری یافت و ساعت 12 تا 13 روزهای ششم و هفتم مرداد، رکورد آن شکست و به یکهزار و 216 مگاوات رسید.

    شهرستان اصفهان بیش از 2 میلیون و 200 هزار نفر جمعیت دارد که حدود 2 میلیون نفر از آنها در کلانشهر اصفهان زندگی می‌کنند؛ این خطه پر جمعیت‌ترین شهرستان استان اصفهان است.

    علی اکبری با بیان اینکه با وجود افزایش مصرف برق و شکسته شدن رکورد آن، هنوز خاموشی برنامه‌ریزی شده و ناشی از کمبود تولید برق در اصفهان نداشتیم و شبکه برق شهرستان اصفهان پایدار است، تصریح کرد: برخی خاموشی‌هایی که از نقاط مختلف کلانشهر اصفهان گزارش شده مربوط به وارد شدن بار زیاد مصرف بر روی شبکه و ایجاد حوادث در آنها به خاطر گرمای هوا بوده است که در کوتاهترین زمان برای رفع آنها اقدام شد.

    علی اکبری توضیح داد: در برخی مناطق که تراکم جمعیتی بالاست، افزایش مصرف برق فشار زیادی بر شبکه وارد می‌کند و به اصطلاح" فیوز سوزی" داریم که منجر به قطعی می‌شود اما تلاش شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان این است که تا حد ممکن از این حوادث پیشگیری شود.

    وی اضافه کرد: ظرفیت پایداری شبکه برق در کشور حدود 60 هزار مگاوات است و اگر از این رقم بیشتر شد، برای پایدار شبکه و مدیریت اضطراری ناگزیر به اعمال خاموشی برنامه‌ریزی شده خواهیم شد که در سال جاری تا کنون چنین اتفاقی نیفتاده است؛ بیشترین میزان مصرف برق در کشور تا کنون حدود 58 هزار مگاوات بوده است.

    افزایش 13 درصدی مصرف برق در اصفهان

    درحالیکه میزان مصرف برق در کلانشهر اصفهان که پر جمعیت ترین شهر استان اصفهان بشمار می‌آید تابستان امسال رکورد زد، میزان مصرف برق در سایر شهرستان‌های این خطه نیز نسبت به سال گذشته 13 درصد افزایش یافت.

    به گفته امیر رمضانی سخنگوی شرکت توزیع برق استان اصفهان، امسال با رشد 13 درصدی مصرف برق در پیک آن نسبت به سال گذشته مواجه بودیم و روزهای هفتم و هشتم مرداد میزان مصرف برق از سقف مجاز یعنی یکهزار و 900 مگاوات عبور کرد؛ شرکت توزیع برق استان اصفهان، 23 شهرستان ( با حدود سه میلیون نفر جمعیت) به جز مرکز استان را زیر پوشش خود دارد.

    رمضانی در گفت و گو با ایرنا، افزود: امسال برای هر استان یک سقف مجاز مصرف برق اعلام شد که برای اصفهان یکهزار و 900 مگاوات بود اما با توجه به گرمای شدید هوا در مرداد امسال میزان مصرف برق در روزهای گذشته از این حد عبور کرد و ناچار شدیم تا با همکاری برخی صنایع و کشاورزان، مصرف برق را کاهش دهیم.

    وی با تقدیر از همراهی صنایع و کشاورزان، اظهار داشت: این امر باعث شد تا این روزهای داغ تابستانی و اوج مصرف برق را با حداقل خاموشی طی کنیم و امید است تا هفته آینده که گرمای شدید هوا همچنان پابرجاست، این همکاری از سوی مردم ادامه داشته باشد.

    رمضانی، شهرستان‌هایی که در آن میزان مصرف برق از سقف مجاز عبور کرد را کاشان، نجف آباد، خمینی‌شهر، فلاورجان، آران وبیدگل، نایین و تیران و کرون اعلام و تصریح کرد: برخی از شهرستان‌های گرمسیر مانند خور وبیابانک بدلیل مصرف بهینه انرژی با رکورد پیک مصرف مواجه نشدند.

    وی افزود: شهرستان‌هایی که مردم آن نسبت به مدیریت مصرف برق اقدام و مشارکت کنند، مشمول خاموشی برنامه‌ریزی شده نخواهند شد.

    اجرای طرح‌های تشویقی برای صنایع و بخش کشاورزی

    با توجه به اهمیت تامین نیروی برق برای مشترکان خانگی بویژه در روزهای گرم تابستانی در مناطق مختلف کشور در سال‌های اخیر طرحهای تشویقی بسیاری برای صنایع و بخش کشاورزی جهت همکاری آنها با شرکت‌های برق برای مدیریت مصرف برق در نظر گرفته شد که به گفته مسوولان با مشارکت خوب صاحبان صنایع و کشاورزان مواجه شده است.

    به گفته رمضانی سخنگوی شرکت توزیع برق استان اصفهان امسال همراهی و همکاری صنایع و کشاورزان در اجرای طرح‌های مدیریت و مصرف بهینه برق در تابستان بسیار خوب بود و باعث شد تا پیک مصرف برق با کمترین مشکل سپری شود.

    یکی از این طرح‌ها، مصرف برق رایگان چاه آب کشاورزی در تابستان تا پانزدهم شهریور امسال است بطوریکه کشاورزان اگر در حداقل یک ماه، موتور چاه آب خود را از ساعت 12 تا 16 خاموش کنند در بقیه ساعت‌های همان ماه، برق آنها کاملا" رایگان خواهد شد و علاوه بر آن معادل انرژی برق مصرف نشده در این ساعت‌ها با نرخ قیمت برق در ساعات اوج بار پاداش می‌گیرند که این پاداش در ماه‌های تیر و مرداد 15 درصد بیشتر خواهد بود.

    همچنین اگر کشاورزان موتور چاه آب را به مدت هفت روز متوالی یا غیر متوالی در هر ماه خاموش کنند باعث رایگان شدن مصرف برق در بقیه روزهای آن ماه می‌شود.

    سخنگوی شرکت توزیع برق استان اصفهان با اشاره به برنامه‌های جلب همکاری مشترکان بخش‌های صنعتی، کشاورزی، اداری، تجاری و ایستگاه‌های CNG  در کنترل پیک برق تابستان امسال، گفت: این شرکت تفاهم‌نامه همکاری کاهش بار را با مشترکان بخش‌های مختلف منعقد کرد و در این طرح‌ها کلیه مشترکان صنعتی، کشاورزی و ایستگاه‌های CNG در ساعات 12 تا 16 ، مشترکان اداری در ساعات 11 تا 15 و مشترکان تجاری در ساعات 12 تا 18 با کاهش مصرف برق خود در برنامه‌های کاهش پیک مشارکت می‌کنند.
    رمضانی خاطرنشان کرد: از جمله این طرح‌ها در بخش صنعتی می‌توان به طرح ذخیره عملیاتی، کاهش 24 ساعته حداقل به مدت پنج روز، جابجایی روز تعطیل جمعه با یکی از روزهای هفته به انتخاب مشترک ، اوج بار (کاهش بار در ساعت 12 تا 16) و تعیین ساعت کار برنامه ریزی شده مناسب برای صنایع تک شیفت به گونه‌ای که در ساعت 13 پایان کار باشد، اشاره کرد.

    وی با بیان اینکه به مشترکانی که در این زمینه مشارکت کنند متناسب با مقدار کاهش مصرف و روزهای همکاری پاداش تعلق می‌گیرد، گفت: مشترکان صنایع جانبی کشاورزی مانند مرغداری، دامداری، گلخانه و سردخانه نگهداری محصولات کشاورزی اگر در فاصله زمانی 12 تا 16 یا حداقل 2 ساعت از 13 تا 15 ، مصرف برق خود را حداقل 10 درصد کاهش دهند، پاداش دریافت می‌کنند.

    سخنگوی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان نیز به طرح‌های مشترک با صنایع برای مصرف بهینه برق اشاره و اضافه کرد: مقرر شده است که صنایع تعمیرات اساسی خود را در ماه‌های تیر و مرداد انجام دهند، روزهای کاری و تعطیل خود را متناسب با میزان مصرف برق، تغییر دهند و میزان مصرف برق را در ساعت‌ها و روزهای اوج مصرف برق کاهش دهند که برای همه این موارد پاداش‌هایی در نظر گرفته شده است.

    علی اکبری با بیان اینکه صنایع و اداره‌هایی که دیزل ژنراتور دارند نیز در صورت استفاده از این دستگاه برای تامین برق، پاداش دریافت می‌کنند و برق تولیدی آنها خریداری می‌شود، خاطرنشان کرد: اداره‌ها نیز ملزم هستند که بعد از ساعت 14 و 30 دقیقه میزان مصرف برق را تا 80 درصد کاهش دهند.

    توصیه‌هایی برای مشترکان خانگی

    مشترکان خانگی نیز مانند مشترکان صنعتی و کشاورزی در صورت مشارکت در کاهش مصرف برق، تشویق‌هایی دریافت می‌کنند بطوریکه بنا بر مصوبه دولت، به مشترکان خوش مصرف پاداش پرداخت خواهد شد اما از طرفی تعرفه برق مشترکان پُر مصرف اضافه می‌شود؛ هرچند آمارهای صنعت برق نشانگر آن است که حدود 85 درصد از مشترکان خانگی در رده مشترکانی هستند که بر اساس الگوهای تعیین شده برق مصرف می‌کنند.

    مسوولان وزارت نیرو تاکید دارند که مشترکان خانگی می‌توانند با کاهش و مدیریت مصرف برق به ویژه در ساعات های اوج بار ( 12 تا 16) فقط به میزان 10 درصد، کارکنان صنعت برق را در ارائه هر چه بیشتر خدمات و تامین برق پایدار یاری کنند و دیگر نیازی به خاموشی در صنایع و بخش‌های کشاورزی نیست تا چرخ تولید آنها نیز به خوبی بچرخد.

    مشترکان خانگی می‌توانند در ساعات اوج بار (پیک مصرف) تا حد امکان از کولرهای آبی در دور کند استفاده و در صورت استفاده از کولرهای گازی، ترموستات را بین 24 تا 26 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنند.

    خاموش کردن لامپ اضافی و استفاده از روشنایی طبیعی در روز، استفاده از سایه‌بان برای کولرهای آبی و کندانسور برای کولرهای گازی، سرویس به موقع کولر آبی و تمیز کردن فیلتر اپراتور (یونیت داخلی) کولر گازی، بسته بودن درب و پنجره اتاق‌ها در هنگام استفاده از سیستم‌های سرمایشی به‌منظور جلوگیری از اتلاف سرمایش از دیگر راهکارهای کاهش مصرف برق در فصل تابستان است.

    همچنین با توجه به گرم شدن هوا و روشن کردن وسایل سرمایشی از حدود ساعت 12 ظهر، لازم است که مردم از ساعت 11 نسبت به مصرف بهینه برق اقدام و از وسایل برقی پر مصرف مانند ماشین لباسشویی یا اتو در ساعت‌های ابتدایی صبح یا پایانی شب استفاده کنند.

    استان اصفهان با حدود پنج میلیون و 300 هزار نفر جمعیت بیش از 2 میلیون و 700 هزار مشترک برق دارد که یک میلیون و 500 هزار مشترک در 23 شهرستان زیر نظر شرکت توزیع برق استان و یک میلیون و 200 هزار مشترک در شهرستان اصفهان زیر پوشش شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان هستند که حدود 80 درصد این مشترکان را مشترکان خانگی و تجاری تشکیل می‌دهند.

    استان افزون بر پنج میلیون نفر اصفهان 24 شهرستان دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار