مدیران خودروعصر اعتبار

به دنبال تحولات در بازار

نرخ اجاره بها ترمز برید/ پیشی گرفتن اجاره بها از تورم

عصر ساختمان- با کاهش نرخ سود بانکی جاذبه دریافت میزان رهن کاهش پیدا کرده و مالکان به دنبال افزایش اجاره بها هستند. به همین دلیل در این مدت، قیمت اجاره نسبت به نرخ تورم افزایش بیشتری داشته است.

نرخ اجاره بها ترمز برید/ پیشی گرفتن اجاره بها از تورم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲:۰۰

    فرشید پورحاجت  دبیر کانون سراسری انبوه سازان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری «عصر ساختمان» با بیان این که نمی توان ارزیابی دقیقی از بازار رهن و اجاره ارایه کرد؛ گفت:  اسناد معاملات رهن و رهن و اجاره در حوزه مسکونی به شکل دقیق در جایی ثبت نمی شود بنابراین نمی توان ارزیابی دقیقی از بازار رهن و اجاره ارایه کرد. اما بر اساس تحقیقات میدانی با شروع فصل نقل و انتقالات، میزان مراجعات برای اجاره افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که اکنون تعداد واحدهای نوساز برای اجاره بسیار کم و بیشتر واحدهای قدیمی برای رهن و اجاره موجود است.


    پورحاجت ادامه داد: بر اساس آن چه در دفاتر مشاوران املاک ثبت شده این افزایش  بین 10 تا 20 درصد بوده است. از سویی به دلیل کاهش مجدد نرخ سود بانکی مالکان ترجیح می دهند ملک خود را در قالب اجاره واگذار کنند و کمتر به دنبال رهن هستند.همچنین اکثرمالکانی که قصد اجاره واحدهای خود را دارند بدون در نظر گرفتن قانون خاصی و فقط به سلیقه خود نرخ اجاره را مشخص می کنند.
    وی با اشاره به این که مبالغ رهن و اجاره نشات گرفته از تورم عمومی جامعه است؛ تصریح کرد: وقتی نرخ تورم 10 درصد اعلام می شود؛ پس پیش بینی نرخ تورم 10 درصد در حوزه رهن و اجاره منطقی است اما واقعیت این است که میزان افزایش نرخ رهن و اجاره بیشتر از 10 درصد است و می توان گفت نرخ اجاره بها از تورم پیش گرفته است. اکثرمالکانی که قصد اجاره واحدهای خود را دارند بدون در نظر گرفتن قانون خاصی و فقط به سلیقه خود نرخ اجاره را مشخص می کنند.


    دبیر کانون سراسری انبوه سازان در ادامه اظهار داشت: در شرایط فعلی و به دلیل افزایش هزینه های جا به جایی مردم ترجیح می دهند قراردادهای قبلی را تمدید کنند.علاوه بر این همان طور که گفتم تعداد واحدهای نوساز در بازار محدود است زیر سازنده ها موفق به فروش واحدهای نوساز خود نشده و علاقه ایی هم برای واگذاری رهن و اجاره این واحدها ندارند و این باعث شده عرضه مسکن کاهش پیدا کند.


    پورحاجت با اشاره به افزایش نرخ سود بانکی گفت: طی سال های گذشته به دلیل سود مناسبی که بانک ها به سپرده ها پرداخت می کردند؛ مالکان حاضر نبودند واحدهای خود را اجاره دهند و بیشتر به دنبال رهن  بودند اما اکنون شرایط برعکس شده و با کاهش نرخ سود بانکی جاذبه دریافت میزان رهن کاهش پیدا کرده و مالکان به دنبال افزایش اجاره بها هستند. به همین دلیل در این مدت، قیمت اجاره نسبت به نرخ تورم افزایش بیشتری داشته است.


    وی در پاسخ به این که با شرایط موجود امکان افزایش بیشتر قیمت های رهن و اجاره تا پایان تابستان وجود دارد یا خیر؛ اظهار داشت: چنانچه شرایط به همین منوال ادامه یابد امکان افزایش قیمت ها وجود دارد. البته انتظار بر است که افزایش قیمت، متناسب با تورم عمومی جامعه انجام شود اما از آن جا که هیچ عامل کنترلی بر این موضوع وجود ندارد و مالکان تعیین کننده قیمت اجاره بها هستند هر اتفاقی ممکن است در این حوزه رخ دهد.


    وی با بیان این که باید ساز و کار مشخصی برای رهن و اجاره در کشورایجاد شود ؛ اظهار داشت: متاسفانه اکنون این ساز و کار در کشور وجود ندارد و اکثر سازنده ها نیز علاقه ای ندارند تا واحدهای نوساز خود را به شکل اجاره ای واگذار کنند. به نظر نمی رسد راه اندازی رهن ثانویه مسکن هم بتواند گره ایی از مشکلات باز کند زیرا اکنون هیچ نوع علاقه مندی به این گونه بازارها وجود ندارد.


    وی افزود: بهترین راهکار این است که بسته های تشویقی برای مالکان دیده شود تا مالکان به اجاره واحد های خود ترغیب شوند.ولی معمولا بر عکس این موضوع عمل می شود مانند مالیات بر اجاره داری که مشکلی را حل نمی کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار