مدیران خودروعصر اعتبار

خواب تابستانی بازار رهن و اجاره مسکن در کرمانشاه

عصر ساختمان:رئیس اتحادیه مشاورین املاک کرمانشاه بازار رهن و اجاره کرمانشاه را بسیار راکد دانست و گفت: کاهش سود سپرده بانکی درد دیگری به بازار مسکن اضافه کرده است.

خواب تابستانی بازار رهن و اجاره مسکن در کرمانشاه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایسنا، محسن ملکی، اظهار کرد: بازار رهن و اجاره مسکن در کرمانشاه بسیار ضعیف است و کمتر کسی سراغ اجاره منزل می‌رود.

    وی ادامه داد: در گذشته مردم تمایل بیشتری به اجاره کردن خانه داشتند، اما امروز اگر فردی یک زیرزمین پدری داشته باشد سکونت در آن را به اجاره نشینی ترجیح می‌دهد، چون مردم پول کرایه دادن ندارند.

    رئیس اتحادیه مشاورین املاک کرمانشاه بیان کرد: افراد با وام، قرض، فروش طلا و هر روش دیگری که شده یک طبقه کوچک بالای خانه‌ای که دارند می‌سازند تا مجبور به کرایه نشینی نشوند.

    ملکی با تاکید بر اینکه کمبودی در عرضه خانه اجاره‌ای نداریم، یادآوری کرد: عرضه زیاد و تقاضا کم است.

    وی خاطرنشان کرد: پشت در هر دفتر معاملات ملکی ده‌ها آگاهی رهن و اجاره خانه نصب شده و دیگر شیشه مغازه پیدا نیست، اما هیچکس سراغ آنها نمی‌رود.

    به گفته این کارشناس بازار مسکن، این در حالیست که در سال‌های گذشته تابستان فصل اوج معاملات مسکن بود و با این روند بعید است حتی بعد از ماه رمضان هم تحولی در بازار ایجاد شود.

    ملکی در خصوص اجاره‌بها نیز تصریح کرد: تا چند وقت قبل قیمت رهن و اجاره نسبت به سال گذشته پنج تا 10 درصد ارزانتر هم بود، اما اکنون با کمی افزایش به اندازه سال قبل بازگشته است.

    وی معتقد است، هیچ قانون و نرخ مشخصی برای اجاره بها وجود ندارد و هرکس هر قیمتی که بخواهد روی ملک خود می‌گذارد.

    رئیس اتحادیه مشاورین املاک کرمانشاه به معضل دیگری که اخیرا گریبان بازار رهن و اجاره را گرفته نیز اشاره کرد و افزود: کاهش سود سپرده‌های بانکی باعث شده صاحب خانه‌ها دیگر تمایلی به پول پیش نداشته باشند و کرایه بخواهند.

    ملکی یادآوری کرد: در گذشته صاحب خانه‌ها 50 میلیون تومان رهن می‌گرفتند و در بانک می‌گذاشتند و ماهی یک میلیون تومان سود می‌گرفتند، اما اکنون با 50 میلیون تومان، مبلغ چندانی به دستشان نمی‌رسد.

    وی به بازار خرید و فروش مسکن هم اشاره کرد که بسیار راکد و ضعیف است و دلیل آن نیز ساخت و سازهای بی رویه گذشته است که بازار را اشباع کرده است.

    این کارشناس بازار مسکن خاطرنشان کرد: اکنون کمتر خانه‌ای در شهر یک طبقه است و اکثر مناطق آپارتمانی هستند و حتی مسکن‌های مهر هم خالی مانده‌اند.

    ملکی با بیان اینکه در گذشته 50 درصد خرید و فروش‌های بازار مسکن مربوط به دلالی‌ها بود و از آن سود می‌بردند، بیان کرد: اکنون دیگر دلالی هم سود ندارد.

    وی معتقد است، این شرایط به این زودی درست نمی‌شود و  رونق بازار مسکن به مدت‌ها زمان نیاز دارد.

    رئیس اتحادیه مشاورین املاک کرمانشاه در ادامه به وضعیت مشاورین املاک هم اشاره کرد و گفت: این فصل در گذشته اوج کار دفاتر معاملات ملکی بود، اما اکنون بسیاری از آنها فقط 10 تا 30 درصد گذشته کار می‌کنند و درگیر رکود شدید هستند.

    ملکی میزان تعرفه خرید و فروش و رهن و اجاره مشاورین املاک را نیز از سال 82 تاکنون بدون تغییر خواند و افزود: در این مدت هیچ تغییری در تعرفه‌ها نداشته‌ایم.

    وی در پایان از وجود حدود  دو هزار بنگاه معاملات ملکی در کرمانشاه خبر داد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو