مدیران خودروعصر اعتبار

بکارگیری تمام ظرفیت ها برای اتمام مسکن مهر کردستان

عصر ساختمان:دولت تدبیر و امید از تمام ظرفیت های موجود برای اتمام واحدهای مسکن مهر در کردستان استفاده کرده و مسوولان در نظر دارند پرونده این طرح ملی را با اتمام و تحویل واحدها به متقاضیان در سال ۹۵ را ببندند.

بکارگیری تمام ظرفیت ها برای اتمام مسکن مهر کردستان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایرنا، سهمیه استان کردستان در شهرهای بالا و زیر 25هزار نفر در مجموع 39هزار و 207 واحد است که از این تعداد 34هزار و 407واحد آن در شهرهای بالای 25هزار نفر و چهار هزار و 800واحد نیز در شهرهای زیر 25هزار نفر جمعیت در حال ساخت است.
    متولی ساخت واحدهای مسکن شهرهای بالای 25هزار نفر اداره کل راه و شهرسازی و زیر 25هزار نفر نیز بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.
    مدیر ساختمان و مسکن راه و شهرسازی کردستان با اعلام اینکه پیشرفت واحدهای مسکن مهر کردستان در مجموع 92 درصد است گفت: 26هزار و 568 واحد در سال های گذشته تکمیل و به متقاضیان تحویل داده شده است.
    خسرو ویسی افزود: از واحدهای تکمیل نشده نیز بیش از هفت هزار و 283واحد مرحله نازک کاری آن به اتمام رسیده و چهار هزار و 217واحد نیز در مرحله سفت کای و نازک کاری است.
    به گفته وی اسکلت بندی 899واحد در حال انجام و 240واحد نیز در مرحله پی ریزی است که امید داریم با تامین اعتبار لازم، پرونده مسکن مهر را در استان ببندیم.
    مدیر ساختمان و مسکن راه و شهرسازی کردستان با اشاره به اینکه تاکنون در مسکن مهر کردستان 17هزار و 80میلیارد ریال هزینه شده است گفت: هم اکنون تعداد دو هزار و 600واحد در سطح استان با پیشرفت فیزیکی مناسب در شرف اتمام عملیات ساختمانی است.
    وی به مشکلات بخش تاسیسات زیربنایی در پروژه های مسکن مهر نیز اشاره کرد و افزود: در بخش تاسیسات زیربنایی آب، برق و فاضلاب 50درصد عملیات اجرایی آن باقی مانده است که بنا بر اعلام دستگاه های خدمات رسان 100میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این تاسیسات مورد نیاز است.
    مدیر ساختمان و مسکن اداره کل راه و شهرسازی کردستان یکی از برنامه های استان در حوزه مسکن مهر را اتمام واحدهایی که مشکلی ندارند دانست و گفت: واحدهای که مشکل ندارند در اولویت رفع مشکل و بهره برداری قرار داده ایم.
    او با اشاره به اینکه برخی از واحدهای مسکن مهر برای ادامه فعالیت مشکل مالی داشتند گفت: با افزایش وام این واحدها به 300 میلیون ریال، مشکل آنها حل شده و در حال فعالیت هستند.
    او به برگزاری جلسات مستمر روزانه جهت رسیدگی به مشکلات مسکن مهر در استان اشاره کرد و اظهار کرد: افزایش وام 50میلیون ریالی را به شرطی قبول کردیم که مشکلات واحدها به اتمام برسد و هر پروژه ای هم که فعال نباشد شامل این افزایش نمی شود.
    او با بیان اینکه این آخرین مرحله افزایش وام است و پروژه هایی را برای این افزایش وام معرفی می کنیم که مشکلات آن به اتمام و به بهره برداری برسد، گفت: تسهیلات مسکن مهر ابتدا 200 میلیون ریال بود که با توجه به مشکلات ناشی از تورم و گرانی مصالح در چند مرحله، مبالغ افزایش یافت و اکنون وام برخی از واحدها به 300میلیون ریال افزایش یافته است.
    او اظهار کرد: از 12 هزار و 500 واحد باقی مانده حدود هفت هزار واحد آن قبلا شامل افزایش وام شده و مابقی هم به تناسب شرایط ، سقف وام آن را افزایش می دهیم.
    مدیر ساختمان و مسکن راه و شهرسازی کردستان هزینه میانگین برای هر واحد مسکن مهر را حدود 500 میلیون ریال شامل آورده اعضا و تسهیلات بانکی ذکر کرد و گفت: در این شرایط تکمیل 40 هزار واحد مسکن مهر سهمیه استان دو هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد که هزار میلیارد تومان آن تسهیلات بانکی و هزار میلیارد تومان دیگر آورده افراد است که از تسهیلات بانکی حدود 900میلیارد تومان آن پرداخت شده است و در صورتی که بخش بانکی 100میلیاد تومان دیگر را پرداخت کند تعهداتش به اتمام می رسد.
    او اظهار کرد: متقاضیان نیز تاکنون 850میلیارد تومان از سهم آورده خود را پرداخت کرده اند و 150میلیارد تومان دیگر مانده که نیاز است پرداخت کنند و در مجموع 250میلیارد تومان به قیمت سال 94 نیاز است که باید به پروژه های مسکن مهر استان تزریق شود.
    **افزایش توان پیمانکاران استان یکی از مزیت های طرح مسکن مهر
    مدیر ساختمان و مسکن راه و شهرسازی کردستان در ادامه سخنان خود افزایش توان فنی و مالی پیمانکاران را یکی از مزیت های طرح مسکن مهر در استان کردستان دانست و گفت: اگرچه این طرح با اشکالات و معایبی همراه بود اما نمی توان تاثیرات مثبت آن را نیز نادیده گرفت چرا که تجربه جدیدی در حوزه ساخت مسکن در سطح وسیعی بود و منجر به افزایش و تقویت توان کار بخش پیمانکاری در حوزه های ساخت، فنی و مهندسی و امور نظارتی و پشتیبانی بود.
    ویسی افزود: شرکت های پیمانکاری حوزه مسکن استان کردستان تجربه کارهای بزرگ را نداشتند و در طرح مسکن مهر تجربه خوبی را کسب کردند که اکنون می توانند در سطح ملی خود را عرضه کنند.
    او همچنین معتقد است چندین شرکت پیمانکاری نیز در طرح مسکن مهر یا به مشکل برخوردند و به طور کلی از عرصه خارج شدند و دلیل آن را این گونه اعلام کرد که نظام ساخت و ساز مسکن مهر جدید بود و شرکت های پیمانکاری باید خود را با این نظام منطبق می کردند.
    او با بیان اینکه ساخت مسکن در حجم گسترده در کشور ما تجربه جدیدی بود گفت: اکنون انتقاد از طرح مسکن مهر بعد از گذشت چندین سال کار آسانی است چرا که تجربه اجرای آن را داریم اما در زمان آغاز این طرح به دلیل نداشتن تجربه با مشکلات زیادی روبرو شدیم و از این رو نمی توان گذشتگان را زیر سوال برد.
    او می گوید: با همه این اشکالات و ایرادات پیمانکاران زیادی پروژه های بزرگی را به اتمام رساندند و اکنون 70درصد واحدهای مسکن مهر استان به اتمام رسیده است و در 30درصد باقی مانده هم میانگین پیشرفت فیزیکی بیشتر از 70درصد است و این نشان می دهد که پیمانکاران ما خوب عمل کرده اند.
    **تورم و گرانی بزرگترین ضربه به مسکن مهر
    مدیر ساختمان و مسکن راه و شهرسازی کردستان معتقد است به عقب افتادن زمان اتمام واحدهای مسکن مهر ناشی از تورم و گرانی بود که در اواخر سال 90 و 91 بر کشور حاکم شد و می گوید: قیمت های مسکن مهر در ابتدا به صورت مقطوع و به ازای هر مترمربع 300هزار تومان بسته شد.
    او افزود: با افزایش دستمزد و قیمت مصالح، بسیاری از پروژه ها دچار رکود شد و برخی از پروژه ها بیش از یکسال تعطیل شد و دولت برای فعال کردن این پروژه ها سه دستور العمل را در سال های مختلف ابلاغ کرد و تا سقف یک میلیون ریال به قرارداد این واحدها اضافه نمود که مشکلات تعدادی از پروژه ها با این دستورالعمل ها حل شد و مشکل دو پروژه هم حتی با این سه دستورالعمل حل نشد و در استان تصمیم به رفع مشکل آنها گرفتیم.
    ویسی اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت ها اکنون هر متر مسکن مهر با 600 هزار تومان هم به اتمام نمی رسد اما شرکت های پیمانکاری اکنون با حدود 400 هزار تومان اقدام به احداث مسکن مهر می کنند و با این اوصاف برخی از تعاونی ها درخواست دادند که واحدها را در اختیار خودشان قرار دهیم تا تکمیل کنند و این واگذاری را نیز انجام دادیم.
    وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید فروش مسکن مهر را آزاد اعلام کرده است افزود: به دنبال تورم و گرانی که بر بازار حاکم شد برخی از متقاضیان که ادامه توان مالی پروژه را نداشتند و پروژه ها هم به دلیل عدم تزریق منابع مالی با رکود مواجه شد، دولت تصمیم گرفت خرید و فروش امتیاز واحدها را آزاد کند و این تصمیم باعث شد نقدینگی موجود در بازار به سمت پروژه های مسکن مهر بیاید که منجر به افزایش توان مالی پروژه ها شد.
    ** اطلاع رسانی ناقص، توقعات متقاضیان را بالا برد
    این مقام مسوول حوزه مسکن راه و شهرسازی کردستان به اطلاع رسانی ناقص در ارتباط با قیمت واحدهای مسکن مهر در ابتدای آغاز این طرح اشاره کرد و گفت: به دلیل سیاست های آن زمان و اطلاع رسانی های هیجانی و ناقص، برخی از نیازمندان نتوانستند صاحب مسکن شوند.
    او یکی از این اطلاع رسانی های ناقص را اعلام مسکن دار شدن متقاضیان تنها با 60میلیون ریال آورده ذکر کرد و افزود: این اطلاع رسانی توقعات در ارتباط با مسکن مهر را در میان متقاضیان بسیار بالا برد در حالیکه براساس برآوردهایی که آن زمان انجام دادیم برای صاحب مسکن شدن رقمی بیش از این نیاز بود.
    **خدمات رسانی در مجتمع های مسکن مهر
    او در ادامه سخنان خود در ارتباط به وظایف راه و شهرسازی در حوزه مسکن مهر گفت: وظیفه ای که قانون بر دوش وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن مهر قرار داده تهیه زمین مورد نیاز پروژه ها، هدایت و کنترل پروژه ها و همچنین پیگیری تسهیلات ارزان قیمت است که علاوه بر این راه و شهرسازی کمک های یارانه ای را به منظور کاهش قیمت نهایی پروژه به متقاضیان را نیز بر عهده گرفته است.
    او اظهار کرد: برای 40 هزار سهمیه واحدهای مسکن مهر در استان کردستان از محل اراضی ملی و دولتی حدود 400 هکتار زمین در سطح استان واگذار شد.
    ویسی گفت: علاوه بر تامین زمین برای ساخت واحدهای مسکن مهر، زمین مورد نیاز برای کاربری های عمومی و خدماتی نیز در نظر گرفته شده است و تمام طرح های مسکن مهر ابتدا در کمیسیون ماده 5 تصویب شده و تمام ضوابط و مقررات شهرسازی برای این پروژه ها تایید و مجوزهای لازم نیز اخذ شده و در تمام سایت های مسکن مهر الزامات مربوط به مقررات و ضوابط شهرسازی رعایت شده است.
    او می گوید: براساس قانون، کاربری های عمومی و خدمات رونمایی از جمله فضاهای ورزشی، آموزشی، فرهنگی، بهداشتی و فضای سبز و سایر خدمات مورد نیاز در سایت های مسکن مهر باید توسط دستگاه مربوطه ایجاد شود.
    وی با بیان اینکه نیاز بیشتری به احداث مدرسه در سایت های مسکن مهر استان داریم گفت: حدود 30 مدرسه برای زمانی که تمام واحدهای مسکن مهر واگذار شود و متقاضیان در آن سکونت یابند، پیش بینی شده است و ساخت و ساز آن را آموزش و پرورش پیگیری می کند.
    او معتقد است تمام مراحل آماده سازی سایت های مسکن مهر به طور کامل انجام شده و تحویل داده شده است.
    به گفته او خدمات زیربنایی در سایت های مسکن مهر نیز به عهده دستگاه مربوطه است و طبق دستورالعمل یک سوم از محل اعتبارات داخلی شرکت ها، یک سوم از محل منابع استانی و یک سوم هم از محل اعتبارات ملی تامین می شود و وزارت راه و شهرسازی در این ارتباط مسوولیتی ندارد و شورای مسکن استان طبق قانون باید این موارد را پیگیری کند.
    او با اعلام اینکه اگر مشکل آب، برق و فاضلاب در سایت های مسکن مهر حل شود تا یک ماه آینده دو هزار واحد را تحویل متقاضیان می دهیم گفت: اما شرکت های برق و آب و فاضلاب هم مشکل کسری اعتبار دارند وگرنه همراهی بسیار خوبی با طرح مسکن مهر داشتند که جای قدردانی دارد.
    ویسی در ادامه سخنان خود همچنین معتقد است تحویل تمام واحدهای مسکن مهر در استان کردستان منجر به پایین آمدن اجاره بها می شود و از این رو تمام تلاش دولت اتمام هرچه سریعتر این واحدها است.
    او در مورد پرداخت اقساط مسکن مهر از سوی متقاضیان نیز گفت: متقاضیان در بازپرداخت ها تاخیر دارند اما توصیه می کنیم اقساط را به موقع پرداخت کنند چرا که از محل اقساط آنها نقدینگی به پروژه های مسکن تزریق می شود و از سوی دیگر مالکان واحدهای مسکن مهر هم در صورت پرداخت نکردن اقساط ممکن است واحد آنها توسط بانک ضبط شود.
    او بخش مسکن را موتور محرکه بخش صنعت دانست و گفت: صنعت ما 70 درصد برای بخش مسکن کار می کند و اگر بخش مسکن دچار رکود شود یعنی 70 درصد صنعت باعث رکود می شود.
    **کیفیت واحدهای مسکن مهر استاندارد است
    کیفیت واحدهای مسکن از دیگر مواردی بود که با مدیر املاک و مسکن راه و شهرسازی کردستان در میان گذاشتیم که ویسی در این ارتباط گفت: هیچ وقت ادعا نکردیم که واحدهای مسکن مهر لوکس و تجملاتی است و کیفیت بالایی دارد اما با متری 300و 400هزار تومان انتظار نمی رود واحدهای لوکس و با کیفیت بالا احداث شود ولی واحدهای مسکن مهر کاملا استاندارد، مقاوم و با کیفیت هستند.
    او اظهار کرد: مصالح مورد نیاز مسکن مهر از مصالح موجود در بازار تامین شده و دارای استاندارد است همچنین نظارت در مسکن مهر قوی تر از سایر بخش های مسکن است چرا که چندین لایه نظارتی از جمله نظام مهندسی، راه و شهرسازی، شهرداری ها، ناظران مقیم و مردم بر روند احداث این واحدها نظارت مستمر و جدی دارند.
    ** پیچیدگی پروژه مسکن مهر خبرنگاران و هنرمندان
    پروژه مسکن مهر خبرنگاران و هنرمندان شاید جزو معدود پروژه هایی در استان کردستان باشد که تاکنون عملیات ساخت آن تمام نشده و پرونده این پروژه به دلیل اختلافات تعاونی و پیمانکار در اختیار سیستم قضایی است و اعضای این تعاونی اکنون با گذشت هفت سال هنوز در اختیار مسکن دار شدن است.
    او در مورد وضعیت سایت مسکن مهر خبرنگاران و هنرمندان نیز با اعلام اینکه از یکسال گذشته وضعیت این پروژه شفاف است گفت: بر روند اجرای این پروژه نظارت کامل داریم و پیشرفت فیزیکی و کم کاری احتمالی پیمانکار هم رصد شده و موضوعات تعاونی ها را هم پیگیری کردیم و به صورت شفاف مواضع خود را در مورد تاخیر پیمانکار و جرایم آن و سایر موارد اعلام نمودیم اما بنا به قوانین جاری در کشور اکنون این موضوع در حوزه قضایی مشکل دارد.
    ویسی افزود: مسوولان تعاونی باید با رایزنی و تعامل مانع از ورود این پروژه به سیستم قضایی می شدند و قبل از آن، تعیین تکلیف می شد.
    او گفت: تا زمانی که این پروژه در سیستم قضایی است نمی شود کاری برای آن کرد اما در این ارتباط با قاضی پرونده صحبت کردیم و امیدوارم هرچه سریعتر به نتیجه برسد.
    *** جانمایی بد از مشکلات مسکن مهر
    اما مدیرکل راه و شهرسازی کردستان با بیان اینکه طرح ملی مسکن مهر نقاط ضعف و قوتی دارد گفت: باید از نقاط قوت این طرح برای برنامه های دیگر دولت در حوزه مسکن استفاده شود و نقاط ضعف نیز برطرف شود.
    شهرام ملکی جانمایی بد را از جمله نقاط ضعف مسکن مهر دانست و افزود: واحدهای مسکونی این طرح در جاهایی ساخته شده که تاسیسات زیربنایی و رونمایی در آنجا نبود و این موضوع منجر به افزایش قیمت تمام شده واحدها شد.
    او گفت: اگر این طرح در بافت های فرسوده ایجاد می شد که تاسیسات زیربنایی و رونمایی لازم را داشتند قیمت تمام شده کاهش می یافت و مردم کمتر دچار مشکل می شدند.
    او تصدی گری دولت در طرح مسکن مهر و نادیده گرفتن سلیقه مردم در ساخت واحدهای مسکونی را از دیگر ضعف های این طرح دانست و گفت: ساخت واحدهای مسکن مهر بدون اعمال سلیقه مشتری، چالش هایی را در سطح کشور به وجود آورده است.
    او تاکید کرد دولت در حوزه مسکن باید تسهیل گر باشد نه تصدی گری کند و از طریق افزایش قدرت و توان خرید مردم در قالب تسهیلات بانکی ارزان قیمت و کم بهره به مسکن دار شدن متقاضیان کمک کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو