مدیران خودروعصر اعتبار

در نشست هماهنگی و برنامه‌ریزی دومین کنفرانس بناهای بلند مطرح شد:

مشارکت گروه‌های مختلف در برگزاری دومین کنفرانس بناهای بلند

عصر ساختمان:نشانه‌های خوبی از مشارکت گروه‌های مختلف در برگزاری دومین کنفرانس بناهای بلند دیده می‌شود. این موضوع نسبت به دوره قبل یک موفقیت به حساب می‌آید.

مشارکت گروه‌های مختلف در برگزاری دومین کنفرانس بناهای بلند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از خبرگزاری دانشجو، نشست مسئولان کنفرانس با شورای سیاست‌گذاری و مشورتی دومین کنفرانس بناهای بلند بعداز ظهر سه شنبه با حضور مهندس سید محمد بهشتی رئیس شورای سیاستگذاری و رئیس کارگروه تخصصی معماری و شهرسازی فرهنگستان هنر ایران، دکتر حامد مظاهریان دبیر علمی کنفرانس و معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، دکتر محمود گلابچی دبیرکارگروه تکنولوژی و ساختمان و معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده معماری دانشگاه تهران، دکتر محمدرضا حافظی دبیرکارگروه معماری و شهرسازی و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، دکتر منوچهر شیبانی اصل دبیرکارگروه قوانین و مقررات و مدیر کل دفتر سازمان های مهندسی و تشکل­ های حرفه ­ای وزارت راه و شهرسازی،دکتر محمدحسین شریف‌زادگان عضو هیئت علمی برنامه‌ریزی و طراحی شهری دانشگاه شهید بهشتی، دکتر عبدالرضا سروقدمقدم عضو هیئت علمی پژوهشگاه بین­المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، دکتر کامبیز بهنیا عضو هیئت علمی دانشکده فنی دانشگاه تهران، دکتر اصغر شیرازپور عضو  گروه تخصصی مکانیک شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، دکتر ناصر بنیادی رئیس گروه مطالعات شهرسازی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، دکتر مهرشاد کاظمی مشاور عالی مدیر کل و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تهران، مهندس شادمهر راستین دبیراجرایی کنفرانس عضو هیئت مدیره خانه سینما حضور داشتند.

    همچنین مهندس رضا چینی مدیر عامل شرکت آجرنماچین، داریوش کاووسی مشاور رسانه‌ای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، مهندس روزبه صالح آبادی مدیر عامل شرکت بسپار پی ایرانیان، مهندس محسن قالیچه‌باف معاون فنی اجرایی گروه سرمایه­گذاری مسکن، مهندس نامور شیخ یزدی ،حسن عسکری معاون فنی و اجرایی شرکت عمران و مسکن ایران، قاسمی نماینده شرکت مگا پارس، مجتبی پیرو نماینده شرکت سوپرپایپ، بشیر انیسی نماینده شرکت دوان ایرانیان و نادر عربی معاون شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید از دیگر حاضران این جلسه در سالن اجتماعات وزارت راه و شهرسازی است.

    مهندس سیدمحمد بهشتی رییس شورای سیاست‌گذاری دومین کنفرانس بناهای بلند و رییس گروه تخصصی معماری و شهرسازی فرهنگستان هنر ایران در نشست شورای هماهنگی و برنامه‌ریزی دومین کنفرانس بناهای بلند گفت: اولین کنفرانس بلندمرتبه‌سازی در فضایی پر سوء‌تفاهم برگزار شد. زیرا برای اولین بار بود که چنین موضوعی در سطحی کلان مورد نظر کارشناسان قرار می‎گرفت و همواره این سوال مطرح بود که بنای بلند چیست.

    وی خاطرنشان ساخت: خوشحالیم که در حال حاضر این سوءتفاهم‌ها کنار گذاشته شده است و نشانه‌های خوبی از مشارکت گروه‌های علاقه‌مند در دومین کنفرانس بناهای بلند به چشم می‌خورد و می‌توان امید داشت که از نتایج این کنفرانس حداکثر بهره‌‍برداری شود به خصوص وزارت راه و شهرسازی.

    حمایت وزیر راه و شهرسازی از دومین کنفرانس بناهای بلند

    دکتر حامد مظاهریان معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در ابتدای این نشست گفت: به جرات می‌توانم بگویم همان‌طور که اولین کنفرانس بلندمرتبه‌سازی در سال گذشته مورد توجه کارشناسان و متخصصان قرار گرفت، دومین کنفرانس بناهای بلند هم مورد توجه قرار خواهد گرفت. دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز حمایت خود را از برگزاری این کنفرانس اعلام کرده است و در روز افتتاح برپایی کنفرانس شرکت خواهد کرد.

    وی افزود: در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی درصدد بررسی آیین‌نامه ساخت بناهای بلند است و انتظار می‌رود که نتایج حاصل از دومین کنفرانس بناهای بلند بتواند با تاثیرگذاری بر این قوانین و مقررات، قدم در حل مشکلات این بناها بگذارد.

    مظاهریان خاطرنشان کرد: بخش‌های مختلفی از جمله شهرداری، بخش ساخت و ساز و به‌خصوص مردم نگران تدوین قوانین و مقررات ساخت بناهای بلند هستند و این کنفرانس فرصتی است که نه تنها گروه‌های خاص بلکه همه از آن منتفع شوند.

    دومین کنفرانس بناهای بلند فرصتی برای بحث‌های عالمانه

    دکتر محمود گلابچی مدیر کارگروه تکنولوژی و ساختمان و معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده معماری پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران از جمله دیگر سخنرانان این نشست تخصصی بود که بیان کرد: متاسفانه بحث معماری و شهرسازی بناهای بلند در کشور ما چندان مورد بررسی قرار نگرفته و عمده بحث‌هایی که تاکنون پیرامون این موضوع شکل گرفته، با افراط و تفریط همراه بوده است.

    وی افزود: همان‌طور که انتظار داشتیم، دومین کنفرانس بناهای بلند ابعاد مختلفی از ساخت بناهای بلند را با توجه به اهمیت جایگاه چنین ساختمان‌هایی مورد بررسی قرار می‌دهد. در بسیاری از مواقع کمبود قوانین و مقررات و دستورالعمل‌ها باعث می‌شود که از زمین‌هایی برای احداث بناهای بلند بهره بگیریم که به هیج‌وجه مناسب نیست.

    گلابچی با تاکید بر حفظ معماری اصیل ایرانی و امدادرسانی به ساختمان‌های بلند در زمان‎های بحرانی خاطرنشان کرد: بسیاری از مسائل مرتبط با ساخت بناهای بلند از جمله زلزله، خاک و ژئوتکنیک باید در رابطه با بناهای بلند مورد توجه سازندگان قرار بگیرد. اهمیت این امر به‎‌خصوص در شهری مانند تهران که در معرض زلزله است، بیش از سایر نقاط کشور اهمیت دارد. به طور کلی این سوال مطرح است که با توجه به امکانات شهری امروز، در مواقع اضطراری امدادرسانی به ساختمان‌های بلندی که کنار اتوبان‌ها احداث شده‌اند، به چه صورت امکان‌پذیر خواهد شد.

    تلاش دومین کنفرانس بناهای بلند برای ارایه تعریف از بنای بلند

    دکتر محمدرضا حافظی دبیر کارگروه معماری و شهرسازی و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران با اشاره به نبود تعریف جامع در رابطه با ساختمان‌های بلند افزود: بنابر تعریف بین‌المللی، ساختمان بلند ساختمانی است که ارتفاع آن بیش از 40 متر است، اما در کشور ما هنوز مشخص نیست بنای بلند به ساختمانی با چند متر ارتفاع گفته می‌شود.

    وی با اشاره تاثیر نامطلوب برخی قوانین در ساخت و ساز شهری خاطرنشان کرد: در حال حاضر ساختمان‌هایی در داخل زمین ساخته شده که امدادرسانی به آن‌ها در مواقع آتش‌سوزی بسیار فاجعه‌آمیز خواهد بود.

    وی همچنین با تاکید بر معماری ساختمان‌های بلند افزود: معماری پیچیده‌ترین محصول فرهنگی است که اهمیت و ارزش آن در ساخت بناهای بلند بیش از هر موضوع دیگری اهمیت می‌یابد.

    دکتر محمدحسین شریف‌زادگان عضو هیئت علمی گروه برنامه‌ریزی و طراحی شهری دانشگاه شهید بهشتی در ادامه نشست با بیان این موضوع که بحث ساختمان‌های بلند مبحث جدیدی نیست، اظهار داشت: پیش از انقلاب هم موضوع ساخت بناهای بلند و ملاحظات فنی و سازه‎‌ای مرتبط با چنین ساختمان‌هایی مطرح بوده است. با این تفاوت که در حال حاضر تمام تکنیک‌های ساخت بناهای بلند همراه با دانش علمی آن وجود دارد و فقط باید از آن بهره‌ مطلوب صورت بگیرد.

    وی ادامه داد: متاسفانه ایدئولوژی توسعه شهری با مشکلات بسیاری مواجه است و تضاد منافع میان شهرداری و سایر نهادها باعث شده است که در ساخت و سازهای شهری فقط ملاحظات معماری در نظر گرفته شود نه ملاحظات توسعه شهری.

    اهمیت بررسی تاثیر ساخت بناهای بلندی بر اقتصاد کشوردکتر ناصر بنیادی رئیس گروه مطالعات شهرسازی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بیان کرد: بحث‌های امروزه در حوزه ساخت بناهای بلند حاکی از نارضایتی در ابعاد وسیع است که چندان جای وارد شدن به آن وجود ندارد.

    وی افزود: همان‌طور که دکتر گلابچی هم به خوبی مطرح کردند، زمینه‌های که به نظر می‌رسد باید به آن‌ها اهمیت داد. موضوع تاثیر ساخت بناهای بلندی بر اقتصاد شهری و اقتصاد کلان سرزمینی است.

    بنیادی تصریح کرد: امروزه در شهرهای بزرگ در زمینه مسکن سودجوهای کلانی صورت می‌گیرد که لازم است این مسائل به همراه آثار مخرب آن در این کنفرانس مورد بررسی قرار بگیرد. متاسفانه در ذهن همه مردم نگاه ناخوشایندی نسبت به «برج‌سازی» در کلان‌شهرها شکل گرفته است. در صورتی که در کشورهای دیگر مانند پاریس، برجی همانند ایفل نمادی برای شادمانی شناخته می‌شود.

    ضرورت توجه به حقوق شهروندی و فرهنگی ساکنان بناهای بلند

    مهرشاد کاظمی رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تهران به‌عنوان دیگر سخنران این نشست تخصصی با اشاره به مسایل حقوقی و فرهنگی ساختمان‌های بلند اظهار داشت: متاسفانه در زمینه ساخت و ساز شهری، تهران را از دست داده‌ایم، اما سوال اینجا است که آیا شهرستان هم از دست رفته محسوب می‌شود یا می‌توان برای آن برنامه‌ریزی کرد.

    وی  با تاکید بر این موضوع که تنها مسایل فنی و مهندسی در ساخت بناهای بلند دخیل نیست و باید حقوق شهروندی و فرهنگی را هم لحاظ کرد، افزود: ریشه بسیاری از مشکلات امروزی شهروندان به‌خصوص در خانواده‌ها به دلیل نبود تعامل میان اعضا است که این موضوع خود ناشی از زندگی در فضاهای کوچک ساختمان‌های بلند است. متاسفانه فضای محدود این ساختمان‌ها محدودیت‍‌هایی را برای کودکان ایجاد می‌کند که سبب می‌شود در فضایی محصور فعالیت داشته باشند. کنفرانس‌های تخصصی همانند دومین کنفرانس بناهای بلند می‌تواند فرصت مناسبی برای طرح این گونه‌ بحث‌ها و ارایه نتایج آن به سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر ساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار