مدیران خودروعصر اعتبار

وجود نگرش مستمر و دائمی به زلزله در ساخت و ساز تهران

عصر ساختمان- سرپرست پژوهشکده ساختمان و ابنیه فنی با بیان اینکه در ساخت و ساز شهری تهران باید نگرش مستمر و دائمی به امر زلزله وجود داشته باشد، اعلام کرد: هر جا کلنگی زده می شود باید بدانیم در آنجا گسل وجود دارد یا خیر؟

وجود نگرش مستمر و دائمی به زلزله در ساخت و ساز تهران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از شهردار آنلاین ،دکتر علی بیت الهی رئیس بخش زلزله شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی اظهار کرد: سایر کلان شهرها در لرزه خیزی دست کمی از تهران ندارند و پیاده سازی الگوی نقشه گسل های شهر تهران باید الگویی برای این کلانشهر ها شود.
    بیت الهی تاکیدکرد: ساخت هر گونه ساختمان مهم و حساس از جمله بیمارستان ها باید بر روی گسل ها به طور کامل ممنوع باشد و مقاوم سازی بیمارستان های قرار گرفته بر روی گسل ها باید به اولویت اول پیاده سازی نقشه گسل های شهر تهران تبدیل شود.

    سرپرست پژوهشکده ساختمان و ابنیه فنی اظهار کرد: گسل های مخرب بر اساس طول و توان لرزه زایی طبقه بندی می شوند به طوری که بیش از 30 قطعه گسلی با طول های مختلف در شهر تهران شناسای شده است به طوری که تنها گسل شمال تهران بیش از 100 کیلومتر مربع می باشد.

    به گفته رئیس بخش زلزله شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی خاطرنشان کرد:حریم گسل ها نسبت به یکدیگر متفاوت است آنچنان که برخی گسل ها ناشناخته و در زیر آبرفت ها قرار دارند و گاهی به شکل تصادفی و در اثر خاکبرداری شناسایی می شوند.

    بیت الهی تصریح کرد: باید در شهر تهران کار زیر سطحی گسترده ای انجام شود چرا که قطع به یقین گسل های ناشناخته دیگری وجود دارد از این رو نقشه گسل های شهر تهران به طور مستمر باید تدقیق شود و این نقشه پایه همه تصمیم گیری ها در حوزه ساخت و ساز و اقدامات عمرانی شهر تهران باشد.
    وی افزود: نقشه پهنه گسل های شهر تهران ، فرهنگ توجه به زلزله را اراتقاء می بخشد چرا که این فرصت را به شهروندان می دهد تا زندگی در کنار زلزله را بیاموزند. و بدین ترتیب تلفات وقوع زلزله کاهش می یابد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی