مدیران خودروعصر اعتبار

تأمین ایمنی با قطع اتوماتیک گاز پس از وقوع زلزله

عصر ساختمان- دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی با بیان اینکه قطع اتوماتیک گاز پس از زمین لرزه موجب می شود که مواد سوختی برای وقوع حریق و آتش تأمین نشود، گفت: تا کنون اقدامات مثبت و سازنده ای انجام شده که امیدواریم سرعت گیرد؛ چرا که نمیدانیم زلزله چه زمانی رخ می دهد.

تأمین ایمنی با قطع اتوماتیک گاز پس از وقوع زلزله
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، دکتر علی بیت الهی در باره لزوم مجهز شدن ایستگاه های گاز با فشار بالا به سیستم های قطع کننده گاز اظهار کرد: همانطور که در زلزله کوبه ژاپن درس فوق العاده ای گرفتیم، استمرار نشت ممتد گاز پس از وقوع زمین لرزه مواد لازم برای حریق و آتش سوزی مستمر را فراهم می کند.

    وی با اشاره به حادثه ریزش یک ساختمان در منطقه صالح آباد غربی تهران که طی هفته های گذشته رخ داد نیز اشاره کرد و دراین مورد گفت: طی این حادثه پس از ریزش ساختمان حریقی رخ داد که گفته شد بر اثر نشت گاز داخلی بوده است.

    وی ادامه داد: اگر نشت گاز قطع شود امکان وقوع حریق وجود ندارد. در زلزله کوبه ژاپن هم اینگونه شد که پس از بازگشت مردم به خانه ها به دلایل متعددی آتش سوزی و انفجاراتی رخ داد که حوادثی سنگین تر از زلزله را به بار آورد.

    دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی گفت: قطع اتوماتیک گاز موجب می شود که مواد سوختی برای وقوع حریق و آتش تأمین نشود و ایمنی برای افراد باقیمانده، ساختمان های سالم، ساختمان های نیمه تخریب شده و حتی ساختمان های تخریب شده، حفظ شود.

    بیت الهی با بیان اینکه برای شبکه گاز شهر تهران شرکت گاز استان تهران تلاش های خوبی در جهت ارتقاء ایمنی این شبکه انجام داده است و در دست انجام دارد گفت: اجرای قطع اتوماتیک گاز در ایستگاه هایی که گاز با فشار بالا را به لوله های مصرفی مشترکین می رساند یکی از اقداماتی است که در برنامه بوده است و گفته می شود که باید حدود 140 تا 150 ایستگاه به این قطع کن ها مجهز شوند که تا آن جایی که بنده اطلاع دارم حدود 50 ایستگاه مجهز به این سیستم قطع اتوماتیک شده است.

    وی درباره یکی دیگر از اقدامات انجام شده برای ارتقاء ایمنی این شبکه گفت: علاوه بر آن شبکه گاز تهران با همکاری ما در زون های تقاطعی با گسل ها، مکان و نقاطی تعریف کرده که به محض رخ داد زلزله، لوله های گاز با فشار بالا قطع خواهند شد، همینطور در برنامه شبکه گاز استان تهران چندین نقطه ایستگاه های تخلیه گاز برای گاز محبوس در لوله ها مکان یابی شده است.

    وی گفت: تا کنون اقدامات مثبت و سازنده ای انجام شده که امیدواریم سرعت گیرد؛ چرا که نمیدانیم زلزله چه زمانی رخ  می دهد. امیدواریم اگر زلزله احتمالی تهران رخ داد این سیستم ها آماده کار باشند و خیلی دچار تأخیر در اجرا نباشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی