مدیران خودروعصر اعتبار

احداث ۲۴ سد، ره‌آورد دولت تدبیر و امید برای مرزنشینان

عصر ساختمان- دولت تدبیر و امید در حالی ۲۴ سد مرزی را به بهره‌برداری رسانده است که تا پیش از این دولت، تنها ۲۸ سد در این مناطق احداث شده بود.

احداث ۲۴ سد، ره‌آورد دولت تدبیر و امید برای مرزنشینان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، 12 استان کشور دارای مرز خشکی با همسایگان هستند که 48 روردخانه مرزی در آنها جریان دارد؛ حدود 40 رودخانه منشا داخلی داشته و از داخل کشور سرچشمه می‌گیرند.

    این رودخانه‌ها در امر کشاورزی و تثبیت جمعیت مناطق مرزی و نیز تامین آب شرب مورد نیاز مردم از اهمیت زیادی برخوردار هستند،  احداث سد بر روی این رودخانه ها و مهار آب‌های آن به رونق تولید و اشتغال بیشتر می‌انجامد.

    قبل از پیروزی انقلاب، تنها یک سد مرزی به اجرا رسید و سد ارس با قدرت تنظیم 650 میلیون متر مکعب در سال بر روی رودخانه مرزی ارس به بهره‌برداری رسید.

    پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا ابتدای دولت یازدهم، 28 سد دیگر با قدرت تنظیم 3.2 میلیارد متر مکعب احداث شد، اما در دولت تدبیر و امید به تنهایی در بخش رودخانه‌های مرزی 24 سد دیگر با قدرت تنظیم 2.5 میلیارد متر مکعب به ثمر رسیده است. اهداف اصلی و مهم این طرح‌ها، تامین آب شرب مردم، تثبیت جمعیت و رفاه و آسایش مردم است.

    آب شرب 46 شهر و یک هزار و 36 روستا از محل طرح هایی که تاکنون به ثمر رسیده تامین شده است.

    شاید به جرات بشود گفت که ایران در روی نقشه جغرافیا از حیث تنوع مسایل آب‌های مرزی و حوضه‌های آبریز مشترک مزیت منحصربه فردی دارد که برای همه آب‌های مرزی نیز معاهده‌های بین المللی به امضا رسیده است.

    کار احداث سد در مناطق مرزی یکی از افتخاراتی است که در دولت و تدبیر و امید بیشتر مورد توجه قرار گرفت و روزگاری نوین را برای مردمان این مناطق رقم زد. در همین زمینه حجت الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» 23 مردادماه امسال و به هنگام بهره‌برداری از طرح‌های آب و خاک در مناطق مرزی کرمانشاه و ایلام گفت: از 47 طرح آبی و رودخانه های مرزی کشور تنها سد ارس قبل از انقلاب ساخته شده است. 28 سد در دولت‌های پیشین و 24 سد در این دولت بعد از انقلاب ساخته شده است و این به آن معناست که انقلاب اسلامی  برای امنیت غذایی و آبادانی مرزها توجه ویژه داشته است.

    احداث این طرح ها علاوه بر تامین آب شرب پایدار برای مردم، به رونق کشاورزی و امنیت غذایی کشور کمک موثری خواهد کرد، چنانکه رییس جمهوری با تاکید بر اینکه امنیت غذایی برای ما بسیار مهم است، گفت: در ماه‌های اخیر، مشاهده کردیم که به علت شیوع کرونا،  کشورهای مختلف در مساله مواد غذایی چقدر حساسیت به خرج می‌دهند و این از افتخارات ملی ما است که در بخش آب و خاک و کشاورزی تحول بزرگی را بعد از پیروزی انقلاب و به ویژه در طول هفت سال اخیر شاهد بودیم.

    اکنون مرزنشیان کشورمان می‌توانند با استفاده از این سدهای بزرگ علاوه بر تامین آب، با خیالی آسوده به توسعه کشاورزی و افزایش اشتغال بپردازند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار