مدیران خودروعصر اعتبار

فراموش‌کده‌ای به نام بافت فرسوده

عصر ساختمان- بیش از ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در بافت‌های ناپایدار و نا ایمن زندگی می کنند که قرار بود از حدود ۱۵ سال قبل، سالیانه ۱۰ درصد نوسازی شود و با این‌که آماری در این خصوص در دست نیست بنا به گفته کارشناسان شاید ۱۵ درصد این هدف نیز محقق نشده باشد.

فراموش‌کده‌ای به نام بافت فرسوده
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، طرح نوسازی و بهسازی  سالیانه 10 درصد از بافت های ناکارآمد در  برنامه های پنج ساله توسعه کشور گنجانده شده اما آن طور که باید و شاید طی حدود 15 سال گذشته پیش نرفته است. قرار بود سالیانه 100 هزار واحد مسکونی در بافت های ناکارآمد نوسازی و بهسازی شود که البته آنچه به اجرا رسید فاصله زیادی با اهداف دارد.

    مهمترین اقدامی که دولت‌های گذشته برای دستیابی به این هدف انجام داده‌اند هر از گاهی افزایش رقم تسهیلات بافت فرسوده بوده که هم اکنون سقف آن به 250 میلیون تومان برای  سازندگان حرفه‌ای به ازای هر واحد رسیده اما فقط 50 میلیون تومان آن با یارانه دولت و نرخ سوده  9 درصد است و مابقی این مبلغ با سود 18 درصد پرداخت میشود.

    سکونت 40 درصد تهرانی‌ها در بافت ناپایدار و فرسوده

    طبق آماری که  مدتی پیش نژادبهرام، عضو شورای شهر تهران ارائه کرد 40 درصد جمعیت تهران در بافت ناپایدار و فرسوده زندگی می‌کنند و به نوعی سکونت در فضای نسبتاً ناامن دارند. البته این را هم گفت که بودجه نوسازی پایتخت طی 3 سال گذشته 10 برابر افزایش یافته؛ رقمی که با توجه به افزایش هزینه های ناشی از تورم  مصالح ساختمانی نمی‌تواند تحول چندانی در نوسازی و بهسازی محسوب شود.

    وعده احداث 145 هزار مسکن ملی در بافت های فرسوده

    وزارت راه و شهرسازی برنامه ریزی کرده تا 145 هزار واحد مسکونی را در بافت های ناکارآمد و فرسوده احداث کند، از این تعداد 100 هزار واحد توسط مردم و 45 هزار واحد قرار است توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران به عنوان یک مجموعه دولتی احداث شود اما شواهد و قرائن حاکی از آن است که برنامه طی یک سال گذشته آنطور که باید و شاید پیش نرفته است.

    کند بودن روند نوسازی و بهسازی را می توان به خوبی از تعداد فقره تسهیلات اختصاص یافته به  بافت های ناکارآمد مشاهده کرد. آنطور که مدیر امور اعتباری بانک مسکن آمار داده از ابتدای سال 1398 تا 15 مرداد 1399 فقط 13 هزار و 399 فقره تسهیلات در بافت های فرسوده به مرحله امضا رسیده است.

    نوسازی بافت های فرسوده با وجود آنکه آمار دقیقی از آن طی سال های گذشته ارائه نشده، بنا به اذعان مهدی عبوری، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری به دلیل تغییرات و نوسان های شاخص های کلان و رکود بی سابقه بازار مسکن و ساختمان، کند پیش رفته است.

    در بازآفرینی عقبگرد داشتیم

    حسن محتشم، عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان تهران خاطرنشان می کند: از حدود 15 سال قبل قرار بود سالیانه 10 درصد از بافت فرسوده نوسازی شود که باید چند سال قبل این هدف به طور کامل محقق می‌شد. اما طی این سال ها شاید 15 درصد هم برنامه جلو نرفته باشد و این در حالی است که بیش از همین مقدار حاشیه نشینی اضافه شده است؛ یعنی در حوزه بازآفرینی نه تنها پیشرفت نکردیم بلکه عقب گرد داشتیم.

    در این بین ترکیب انباشت تقاضا با نوسانات اقتصادی، معجون تلخی را برای متقاضیان مسکن درست کرده است؛ تا جایی که برای کاستن از این تلخی به شهرهای اقماری پناه برده‌اند. بر اساس گزارش‌های میدانی، طی ماه‌های گذشته خرید و فروش مسکن در شهرهای اطراف تهران رونق گرفته و احتمالا باید منتظر باشیم تا حاشیه‌نشینی هم تشدید شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار