مدیران خودروعصر اعتبار

وزیر شهرسازی:

بانک ها به پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن شتاب دهند

عصر ساختمان- وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه واجدین شرایط دریافت ودیعه مسکن شناسایی و اسامی آنها به بانک های عامل ارائه شده است، گفت: از بانک ها خواسته شد که با سرعت بیشتری اعطای تسهیلات ودیعه مسکن به متقاضیان را انجام دهند.

بانک ها به پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن شتاب دهند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات وزیران در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره میزان پرداخت های انجام شده ودیعه مسکن به متقاضیان گفت: در حال حاضر واجدین شرایط دریافت تسهیلات ودیعه مسکن را شناسایی و به بانک ها معرفی کرده‌ایم.

    وی افزود: دیشب 317 نفر تسهیلات خود را دریافت کردند و ان شاءالله روند دریافت وام ها برای متقاضیان شتاب خواهد گرفت.

    وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسشی درباره تعداد متقاضیان دریافت ودیعه مسکن با بیان این که «تعداد متقاضیان از 100 هزار نفر متجاوز است»، خاطر نشان کرد: هفته گذشته تقریبا هفته آغاز کار بانک ها برای ارائه تسهیلات ودیعه مسکن بود و بر اساس گفته رئیس کل بانک مرکزی روند اعطای وام به متقاضیان توسط بانک ها شتاب بیشتری خواهد گرفت. در حال حاضر هیچ مانع و ابهامی در خصوص اعطای ودیعه مسکن وجود ندارد و فقط خواهش می کنم که بانک ها سرعت بیشتری به کار خود بدهند و تعداد شعب منتخب خود را در این خصوص افزایش دهند.

    اسلامی ادامه داد: دیروز به صورت تلفنی با مدیران عامل بانک های اصلی در این خصوص صحبت کردم و همه قول دادند تا به پرداخت‌ها سرعت دهند.

    وی اظهار کرد: به دلیل این که منابع دولت در این خصوص سقف مشخصی دارد، برای اعطای تسهیلات ودیعه مسکن سه اقدام را انجام دادیم؛ در ابتدا سازمان های حمایتی را جدا کردیم و آنها مستقلاً در این خصوص عمل می‌کنند؛ لیست جامعه کارگری و زنان سرپرست خانوار را نیز به صورت جداگانه تهیه کردیم و ان شاءالله اعطای ودیعه مسکن به صورت جداگانه برای این گروه انجام خواهد شد. گروه سوم خانواده‌های با جمعیت کمتر از پنج نفر هستند که این گروه در اولویت دوم قرار دارند و به محض تامین اعتبار به آنها تسهیلات پرداخت خواهد شد.

    وزیر راه و شهرسازی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره افزایش میانگین قیمت مسکن و برنامه‌های این وزارتخانه در این خصوص گفت: شرایط اقتصادی کشور، تحریم و موضوع ارز از مسائلی هستند که روی همه کالاها و بازارها از جمله مسکن تاثیر می گذارد؛ در این خصوص گام‌هایی از جمله شتاب بخشی به تولید و عرضه برداشته ایم؛ در این راستا به طور مثال از فهرست 75 هزار واحد مسکونی که اخیراً تفاهم نامه آن با وزارت آموزش و پرورش امضا شده، ساخت 46 هزار واحد آغاز شده است. در حال حاضر طرح 400 هزار واحدی مسکن شهری را که طرح اقدام ملی نامیده می شود، به طور فعال در سطح کشور دنبال می‌کنیم و پروژه ها در حال اجرا است که اینها همه به موضوع عرضه مسکن کمک می کند.

    اسلامی خاطرنشان کرد: گام دیگر دولت در حوزه مسکن در خصوص خانه های خالی است؛ در این مدت برای مالکان یک میلیون و پانصد هزار مسکن خالی و مالکان دارای بیش از یک واحد مسکن پیام فرستاده ایم و همه این اطلاعات در اختیار سازمان امور مالیاتی است؛ مالکان باید وضعیت املاک خود را روشن کنند؛ یا آنها را برای فروش عرضه کنند یا اجاره دهند که در این شرایط عرضه افزایش می‌یابد؛ مالکان اگر هم بخواهند که املاک خالی خود را به عنوان دارایی نگه دارند، سازمان امور مالیاتی باید با مکانیزم‌های مالیاتی خود اقدام کنند. سومین گام دولت در خصوص مسکن نیز تشویق برای بازسازی خانه های خود در بافت‌های فرسوده است.

    وی افزود: اقدام دیگر دولت در خصوص مسکن رسیدگی به وضعیت مستاجران عزیز است؛ برای اولین بار در تاریخ است که دولت در موضوع اجاره مداخله می کند و سقفی برای افزایش قیمت اجاره تعیین کرده است که این سقف قانونی است و همه ملزم به رعایت آن هستند. در این زمینه از قوه قضاییه نیز خواسته‌ایم تا شوراهای حل اختلاف به دلیل افزایش اجاره بیش از سقف تعیین شده حکم تخلیه صادر نکنند و هر جا نیز حکم تخلیه ای از سوی شورای حل اختلاف صادر شده است ریاست محترم این شورا مداخله کردند تا کسی خانه خود را تخلیه نکنند چرا که این موضوع خود عامل گسترش و شیوع ویروس کرونا است.

    وزیر راه و شهرسازی گفت: فکر می‌کنیم که با این اقدامات آرامش در جامعه حاکم می شود و کمک می شود تا در بستر زمانی مشخص فاقدین مسکن صاحب مسکن شوند.

    اسلامی درباره عدم اعلام قیمت متوسط مسکن توسط وزارت شهرسازی نیز اظهار کرد: در این خصوص ما اعلامی نداریم و معتقدیم که نباید خودمان التهابی خود در جامعه ایجاد کنیم؛ بازار متاثر از مولفه هایی است که القائات و جو روانی آن مردم را بیشتر آزار می دهد؛ ما باید جامعه هدف خود را شناسایی و برای عرضه مسکن  ملکی به آنها برنامه ریزی داشته باشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار