مدیران خودروعصر اعتبار

عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان هرمزگان:

ساخت و ساز توسط افراد ذی‌صلاح سبب حفظ منابع ملی می‌شود

کیفی‌سازی ساخت مطالبه مردم است

عصر ساختمان:عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان هرمزگان گفت: گام‌های خوبی برای تغییر قواعد ساختمان‌سازی در بندرعباس برداشته شده و مطالبه مردم کیفی‌تر شدن روند ساخت و ساز در این شهر است.

ساخت و ساز توسط افراد ذی‌صلاح سبب حفظ منابع ملی می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از فارس، مهدی رضایی سردره ، اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی در حال اجرای مجموعه طرح‌ها و برنامه‌هایی است که روند ساخت و ساز مسکن را در بندرعباس کیفی‌تر ساخته و امکان فعالیت ساختمانی را در اختیار افراد ذی‌صلاح قرار می‌دهد.

    وی با بیان این که فرآیند ساخت و ساز در استان هرمزگان و در اغلب نقاط کشور به گونه‌ای است که به موضوع بهره‌برداری و نگهداری سازه توجه کمتری صورت می‌گیرد، افزود: پس از طراحی، اجرا و ساخت یک واحد مسکونی که ممکن است دو یا سه سال به طول بیانجامد مرحله بهره‌برداری آغاز می‌شود که این فرآیند ملاحظات خاصی نیاز دارد که در کیفیت زندگی شهری اثرگذار است.

    عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان هرمزگان ادامه داد: قانون نظام مهندسی در کشور قانون جامع و فراگیری است اما اجرای همه بخش‌های آن به بسترهای فنی و اجرایی خاصی نیاز دارد که همکاری بیشتر سازندگان را برای بالابردن کیفیت ساخت و مهندسان اجرا و ناظر را برای ارتقای سطح فعالیت آنها می‌طلبد.

    رضایی سردره گفت: در بخش طراحی نقشه ساختمان نباید تنها به وضع موجود بسنده کرد بلکه می‌بایست در فرآیند طراحی به موضوع مصالح ساختمانی و نوع آن، نحوه چیدمان، محل قرارگیری درب‌ها، محل عبور تاسیسات و حتی نوع و کیفیت مصالح نیز توجه شود.

    وی عنوان داشت: در طراحی معماری و تأسیسات نیز همین ملاحظات ضروری به نظر می‌رسد تا بتوانیم تراز و سطح ساختمان‌سازی را در بندرعباس و استان هرمزگان ارتقاء دهیم.

    عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان هرمزگان خاطرنشان کرد: در حوزه اجرا به آموزش‌های مستمر هرچه بیشتری نیاز داریم و به‌خصوص در سطح نیروهای کاری مورد نیاز برای ساخت یک ساختمان باید آموزش‌ها تقویت شود و پیمانکاران و مهندسان اجرا ملزم به استفاده از نیروهایی باشند که این دوره‌ها را با کیفیت مناسب طی کرده‌اند.

    رضایی سردره، اجرای قانون مجری را یک حرکت خوب برای تقویت کیفی‌سازی ساخت در کشور و در استان هرمزگان دانست و اظهار کرد: یک ساختمان خوب نتیجه تلاش یک طراح توانمند و متخصص، یک سازنده قوی، باتجربه و کارآمد و نظارت ویژه یک مهندس ناظر متعهد است که همگی در سایه یک برنامه‌ریزی هوشمندانه برای کارفرما فعالیت کرده و سازه‌ای مناسب و با کیفیت را برای زندگی مردم ایجاد می‌کنند.

    وی یکی از مهم‌ترین نیازهای ساخت در شرایط حاضر را تهیه نقشه حین اجرا (as built) عنوان کرد و گفت: در مرحله بهره‌برداری و پس از تکمیل سازه و فروش آن به مشتری، این نقشه می‌تواند کمک بسیار بزرگی برای رفع نواقص و مهار مشکلات در آینده ساختمان باشد و می‌بایست در زمان فروش منزل مسکونی در اختیار خریدار قرار گیرد.

    معاون عمرانی سابق استانداری هرمزگان یکی دیگر از راه‌های بهبود کیفیت ساخت و ساز در استان هرمزگان و شهر بندرعباس را تقویت فرآیند نظارت و ارتقای سطح کیفیت فعالیت مجریان ذی‌صلاح  برشمرد و اظهار کرد: نباید فرآیند نظارت صرفا به امضای 5 مرحله در ساخت محدود شود بلکه مهندسان ناظر باید کل فرآیند ساخت و ساز را با جدیت مورد نظارت قرار دهند و هرگونه کم و کاست در این فرآیند را گزارش کنند.

    رضایی سردره همچنین در بخش دیگری از این گفت‌‌وگو به اهمیت توجه به فرآیند نگهداری یک ساختمان پس از پایان مراحل ساخت اشاره و گفت: خدماتی نظیر نماشویی، اصلاح نما، بازدید فصلی از تأسیسات، کنترل کلی وضعیت بنا و اقدامات لازم برای حفظ بنا و یا انجام هرگونه اصلاحات پس از ساخت باید نظام‌مند شده و بر پایه اصول مهندسی باشد.

    وی در پایان گفت: رعایت مجموعه اصول فنی و مهندسی در فرآیند ساخت که از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان تدوین و ابلاغ می‌شود زمینه‌ساز بهبود کیفیت زندگی مردم شده و از هدررفت منابع و سرمایه‌های ملی می‌کاهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار