مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در گفت و گو با عصر ساختمان:

خطر نشست زمین در تمام کشور جدی است

عصر ساختمان- خطر نشست زمین نه فقط در تهران بلکه در کل کشور جدی است .کشور ما اکنون دچار خشکسالی شده و حدود ۱۵ سال است که با پدیده کم بارشی مواجه هستیم بنابراین نشست زمین در اغلب دشت ها در حال رخ دادن است.

خطر نشست زمین در تمام کشور جدی است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۹:۰۰

    ماه گذشته علی بیت‌اللهی مدیر بخش زلزله در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن وزارت راه و شهرسازی از نشست یک میلی متری روزانه دشت تهران خبر داد و این شهر را رکورددار نشست زمین در دنیا خواند.هر چند بعدا از آن پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری وزیر راه این موضوع را تکذیب کرد و گفت فقط در یکی از مناطق تهران آن هم نه در حد روزانه یک میلی متر بلکه کمتر زمین نشست می کند.
    اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران  در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری« عصر ساختمان »ضمن تاکید بر نشست روزانه یک میلی متری زمین در تهران گفت: همان طور که قبلا ارگان های مرتبط اعلام کردند؛ دشت تهران سالانه یک میلی متر نشست می کند.
    وی مهم ترین دلیل این امر را کاهش سطح آب های زیرزمینی بر شمرد و افزود: کاهش بارش نزولات جوی، استفاده بی رویه از منابع آب های زیرزمینی و نفوذ ناپذیری آب های سطحی منجر به کاهش آب های زیر زمینی شده و در نتیجه سطح خاک فشرده شده و زمین نشست می کند.
    شاکری در پاسخ به این که نشست زمین بیشتر در کدام مناطق تهران اتفاق می افتد؛ بدون این که از منطقه خاصی نام برد؛ اظهار داشت: نشست زمین بیشتر در مناطقی اتفاق می افتد که کاهش سطحآب های زیر زمینی شدت بیشتری داشته باشد اما نکته مهم این است در صورتی که نشست زمین به مناطق شهری کشیده شود؛ به شریان های حیاتی شبکه های مختلف زیر ساختی مانند آب، برق، گاز، تونل ها و مترو صدمات جبران ناپذیر و سختی وارد می شود.
    رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در ادامه در پاسخ به این که موضوع نشست شهر تهران چقدر جدی است و ممکن است در آینده منجر به تخلیه این شهر شود یا خیر ؛تصریح کرد: خطر نشست زمین نه فقط در تهران بلکه در کل کشور جدی است .کشور ما اکنون دچار خشکسالی شده و حدود 15 سال است که با پدیده کم بارشی مواجه هستیم بنابراین نشست زمین در اغلب دشت ها در حال رخ دادن است.
    وی راهکارهای جلگوی از نشست زمین را این گونه برشمرد: مهم ترین کار این است تا با استفاده از ابزارهای خاص، نفوذ آب به سطح زمین را افزایش دهیم؛ از برداشت بی رویه آب های زیر زمینی جلوگیری کرده و میزان آب های زیر زمینی را ثابت نگه داریم.
    وی تاکید کرد: خطر نشست زمین جدی است و در این خصوص وزارت نیرو بیش از همه سازمان ها مسوول است و باید با ورود به این قضیه راهکار ارائه دهد. همچنین وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست نیز باید با همکاری یکدیگر چاره ای بیندیشند تا سطح آب های زیر زمینی بیش از این کاهش نیابد.
    شاکری در پاسخ به این که شهرداری و شورای شهر چه تدابیری برای این موضوع در نظر گرفته اند؛ اظهار داشت: وظیفه شهرداری در این خصوص رسیدگی به انهار،رودها، دره ها، مسیل ها، قنوات، تونل ها و خیابان هاست که شهرداری از دو سال پیش برنامه های خاصی برای این موضوع  تدارک دیده است.
    وی در این باره توضیحات بیشتری ارائه کرد و گفت: بر این اساس در ساخت انهار، مسیل ها و تونل ها دیگر از سازه های بتنی استفاده نمی شود و کف پوش کردن آن ها  با بتن، آسفالت و سنگ ممنوع شده است تا آب به شکل طبیعی بتواند به زمین نفوذ کند.
    وی همچنین اضافه کرد: قبلا طی روش غیر علمی، آب های روان را جمع آوری کرده و به خارج از شهر انتقال می دادند اما این روش منسوخ شده و اکنون آب ناشی از باران و برف  باید در نقطه ایی که می بارد؛ جمع شود. باید کاری کنیم تا آب های  ناشای از بارندگی وارد فاضلاب ها  نشده و وارد زمین شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار