مدیران خودروعصر اعتبار

کارشناس اقتصاد مسکن مطرح کرد

تدوین بسته های مخصوص برای حمایت از انبوه سازان در ساخت مسکن استیجاری

عصر ساختمان- کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر اینکه ساخت واحدهای مسکونی استیجاری می تواند به بازار اجاره کمک کند گفت: دولت با تنظیم و تدوین بسته های مخصوص که ترکیبی از وام و زمین ارزان قیمت است می تواند از انبوه سازان در قبال ساخت مسکن استیجاری کمک کند.

تدوین بسته های مخصوص برای حمایت از انبوه سازان در ساخت مسکن استیجاری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از هیبنا، طبق ماده 2 قانون ساماندهی زمین و مسکن و همچنین آئین‌نامه اجرایی مسکن بر راه‌اندازی مؤسسات استیجاری و واگذاری زمین برای این واحدها تاکید شده است. برای تشویق جهت ایجاد این طرح ، زمین‌های ارزان قیمت به سازندگان تعلق می‌گیرد و خیرین مسکن ساز و حتی نهادهای غیر دولتی می‌توانند با ساخت این‌گونه واحدهای مسکونی سرمایه‌های خود را افزایش دهند.
    هم اکنون دولت و قانون ظرفیت‌های بسیار خوبی برای ساخت این‌گونه واحدها در نظر گرفته‌اند و از سوی دیگر مطابق با قانون ساماندهی برای ساخت این‌گونه واحدها زمین‌هایی با قیمت بسیار ارزان در اختیار سازندگان قرار می‌گیرد.
    فردین یزدانی کارشناس اقتصاد مسکن در گفت و گو با خبرنگار هیبنا، با اشاره به اینکه در حال حاضر 7 میلیون مستاجر در کشور داریم که باید دولت و مجلس با اجرای سیاست های تنظیمی از این اقشار به نوعی حمایت کنند گفت: دولت و مجلس می توانند با سیاست های حمایتی خود از انبوه سازان و نهادهای مردمی حمایت کنند تا ساخت و ساز مسکن استیجاری تقویت شود.
    وی با تاکید بر اینکه ساخت مسکن های استیجاری در اروپا و در همین کشور ترکیه و توسط حتی شهرداری ها نیز اجرا و حمایت می شود اظهار داشت: ثبت نام 1.5 میلیون متقاضی برای مسکن ملی پیامی به دولت داد که نشان داد متقاضیان زیادی برای صاحبخانه شدن چشم به حمایت های دولت دارند. اینکه گفته می شود حمایت دولت منظور این نیست که دولت به ساخت مسکن اقدام کند بلکه منظور این است که دولت باید شرایطی فراهم کند تا ساخت و ساز توسط نهادها و انبوه سازان برای حمایت از اقشار کم درآمد صورت بگیرد.

    *تدوین و تنظیم بسته های حمایتی برای ساخت مسکن استیجاری
    این کارشناس اقتصاد مسکن ادامه داد: دولت می تواند با تدوین و تنظیم بسته های حمایتی مخصوص که ترکیبی از تسهیلات و زمین ارزان قیمت است به سازندگان برای ساخت مسکن استیجاری کمک کند. دولت می تواند با طراحی و اجرای این برنامه با یک برنامه ریزی 7 تا 8 ساله بر روی زمین های دولتی اقدام به ساخت مسکن استیجاری کند. اقدامی که سالهاست در اروپا و حتی در همین کشور ترکیه توسط شهرداریها صورت می گیرد انجام دهد.
    یزدانی تاکید کرد: قطعا با ساخت واحدهای مسکونی استیجاری در زمین های دولتی توسط سازندگان می تواند به بازار اجاره مسکن کمک کند. این برنامه نیز نمی تواند به یکباره شروع و تبدیل به بازدهی شود. بلکه دولت می تواند با حمایت از سازندگان با یک طراحی و برنامه ریزی 8 ساله تولید مسکن های استیجاری را کلید بزند.
    وی با بیان اینکه در حال حاضر در بافت فرسوده نیز می توان برای ساخت مسکن استیجاری با کمک سازندگان، بنیاد مسکن و کمیته امداد اقدام کرد اظهار داشت: دولت و شرکت بازآفرینی شهری می تواند در این برهه از زمان که سرمایه گذاری در بخش مسکن هم کاهش چشمگیری داشته است پهنه هایی را در اختیار سازندگان دارای صلاحیت قرار دهد به شرط اینکه این سازندگان 20 تا 30 درصد واحدهای مسکونی را به ساخت مسکن استیجاری اختصاص دهند. این واحدهای مسکونی نیز به مدت 5 سال با نظارت شهرداریها، بنیاد مسکن و کمیته امداد امام خمینی در اختیار واجدان شرایط قرار گیرد.

    یزدانی تصریح کرد: قطعا نمی توان با این اقدام تمام مشکلات مستاجران را حل کرد اما می تواند این اقدام تا حدودی از فشار اجاره بها را در دوران نقل و انتقالات کاهش دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار