مدیران خودروعصر اعتبار

خرید آثار نقاشی‌خط به جای نوسازی بافتهای فرسوده

عصر ساختمان:با‌آنکه نوسازی بافتهای فرسوده شهری در وضعیت نامناسبی به سر می‌برند که متولی این بخش طی سه سال اخیر ترجیح داده از نمایشگاه‌های هنری از جمله خطاطی بازدید کند تا این‌که فکری به حال ۲۰ درصد جمعیت شهری ساکن در بافتهای فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی کند.

خرید آثار نقاشی‌خط به جای نوسازی بافتهای فرسوده
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از خبرگزاری تسنیم، وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم که این روزها سرگرم بازدید از نمایشگاه‌های خطاطی است، اوایل روی کار آمدن بابت نوسازی بافتهای فرسوده ابراز نگرانی کرد. اما این نگرانی از سوی شرکت بهسازی و نوسازی شهری ایران چندان مورد توجه قرار نگرفت تا صدای انتقاد کارشناسان اقتصادی مسکن بلند کرد.

    چه آن‌که تقریبا در یکسالگی عمر دولت یازدهم، پروین‌پور کارشناس اقتصاد مسکن در این‌باره به تسنیم گفت: دولت اعتقادی به روش صحیح نوسازی بافت‌های فرسوده شهری ندارد و  برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان سیاستگذار و شهرداری به‌عنوان مجری در نوسازی بافت‌های فرسوده کارایی ندارد.

    وی با بیان این‌که تقسیم وظایف در رابطه با نوسازی بافت‌های فرسوده به درستی انجام نشده و اجرای برنامه‌ها در این حوزه به عهده شهرداری‌ها و سیاستگذاری نیز بر عهده وزارت راه و شهرسازی است، افزود: متاسفانه تناقض بزرگ مدیریتی و اختلافات سیاسی بین مجریان و سیاستگذاران این بخش باعث شده تا وزارت راه و شهرداری هر کدام کار خود را در این عرصه انجام داده و در نتیجه موفق نباشند.

    وی با بیان این‌که در دنیا از روش «دوباره تنظیم زمین» برای نوسازی بافت‌های فرسوده استفاده می‌شود، بیان کرد: این روش حدود 70 سال است که در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد و کارایی بسیار بالایی دارد.اما در ایران  از روش احیای پلاکی با ارائه یک سری مشوق تجمیع پلاک استفاده می‌کنند که در آن واحد فرسوده نوسازی می‌شود اما مشکل بافت فرسوده شهری از بین نمی‌رود.

    کارشناس دیگری نیز با تاکید بر استراتژی اشتباه دولت در بخش نوسازی بافتهای فرسوده گفت: بر خلاف اعتقاد مسئولان وزارت راه و شهرسازی یکی از جاهایی که دولت باید در آن دخالت کند بافتهای فرسوده است و مدل عدم دخالت دولت یک مدل اشتباه است.

    بیضایی با تاکید بر این‌که دولت برنامه‌ای برای نوسازی بافتهای فرسوده ندارد، گفت: در دنیا نوسازی بافت‌های فرسوده به شرکت‌های «توسعه‌گر» محول شده و در ایران نیز باید این برنامه عملیاتی شود تا شاهد نوسازی اصولی بافت‌های فرسوده شهری باشیم.

    با وجود هشدارهای پیاپی کارشناسان و صاحنظران، اما شرکت عمران و بهسازی شهری ایران متولی نوسازی بافتهای فرسوده شهری طی سه سال اخیر نه تنها برنامه‌ای جدید برای این بخش نداشته که همان سیاست دولت قبل را که انتقادات شدیدی نیز به آن داشته‌اند را جسته و گریخته دنبال می‌کنند. البته این شرکت در دولت تدبیر و امید ماموریت جدید نیز دارد و آن بازدید از نمایشگاه‌های هنری و خرید آثار هنرمندان است.

    چند روز پیش وزیر راه و شهرسازی به همراه شماری از معاونان خود از جمله مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از یک نمایشگاه "نقاشی‌خط" دیدن کردند. آخوندی در این بازدید دستور خرید 30 اثر را برای نمایش در طرحی با عنوان نامأنوس "ترمینال-گالری" داده است.

    حال معاون وی در شرکت عمران و بهسازی شهری ایران هدف بازدید وزیر راه و شهرسازی از نمایشگاه نقاشی خط را حمایت از هنرمندان اعلام کرده و گفته است: قصد و نیت ما  این است تا با استفاده از آثار ارزشمند هنر ایرانی در فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های راه‌آهن و تجهیز فضاهای‌عمومی با این آثار، ضمن حمایت از آثار هنری و هنرمندان بتوانیم ساختمانهای فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های راه‌آهن و سایر ساختمان‌های مربوط به وزارت راه و شهرسازی را با شأن هنر ایرانی تزئین کنیم.

    وی تاکید کرد: به منظور حمایت از هنرمندان و بهره گیری از هنر ایرانی در حوزه حمل و نقل کشور که بخش عمده‌ای از زندگی مردم با آن گره خورده است، در تلاش هستیم تا برخی (50 اثر) از آثار نمایشگاه خط نقاشی را از نمایشگاه «یکصد اثر از پنجاه و چهار هنرمند» خریداری کنیم.

    به گزارش تسنیم، همانگونه که اشاره شد دولت یازدهم در موضوع نوسازی بافتهای فرسوده رویه دولت قبل را دنبال می‌کند که به گواه کارشناسان کارایی چندانی نخواهد داشت. در این وضعیت متولیان مربوطه به جای اندیشیدن برای اجرای یک برنامه جامع و کامل و استفاده از تجربیات کشورهای پیشرو در این بخش، به همراه وزیر هنردوست از دیدن آثار هنری لذت برده و از پول بیت‌المال دستور خرید آنها را می‌دهند.

    برخی از زیرمجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم بنا به دلایلی به شدت در امور وزارتی دخالت کرده و اقداماتی فرای وظایف قانونی خود انجام می‌دهند، این مسئله باعث شده تا وزارت راه و شهرسازی از تامین مسکن کم‌درآمدها به‌عنوان یکی از وظایف قانونی خود غافل شود. غفلتی که دود آن در چشم مردمی می‌رود که برای ساماندهی زندگی خود به دولت امید داشتند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو