مدیران خودروعصر اعتبار

مسیر قیمت مسکن در آینده چگونه است

عصر ساختمان- عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: با اجرای طرح جهش تولید مسکن که قرار است سالانه یک میلیون واحد مسکونی تولید شود در کنار سایر ساخت و سازهای بخش خصوصی می تواند به کاهش قیمت مسکن منجر شود.

مسیر قیمت مسکن در آینده چگونه است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از هیبنا، تبدیل مسکن از کالای سرمایه ای به کالای مصرفی یکی از برنامه ها و آرزوهای نمایندگان مجلس و هیات دولت بوده و همواره نیز از سوی کارشناسان بر آن تاکید شده است.
    کارشناسان بر این باور هستند که مادامی که مسکن به یک کالای مصرفی تبدیل نشود قیمت مسکن با هر نوسان قیمتی در بازارهای موازی با یک جهش قیمت مواجه می شود.
    نمایندگان مجلس یازدهم با ارائه طرحی با مضمون طرح جهش تولید و ساماندهی مسکن تلاش دارند تا علاوه بر متعادل کردن تولید و عرضه با تقاضا، مسکن را به نوعی از کالای سرمایه ای به کالای مصرفی تبدیل کنند تا مسکن هر بار با نوسان قیمتی در سایر بازارها در مسیر جهش قیمت قرار نگیرد.
    اسماعیل حسین‌زهی عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار هیبنا، در پاسخ به این پرسش که مجلس چه راهکاری برای جلوگیری از افزایش قیمت مسکن دارد؟ گفت: طرح جهش تولید مسکن که یک بار مورد ایراد دولت قرار گرفت و در حال حاضر نواقص آن در کمیسیون عمران مجلس در حال برطرف شدن است می تواند به کمک بخش مسکن و بازار مسکن بیاید.
    وی با بیان اینکه در این طرح قرار است سالانه یک میلیون واحد مسکونی با ارائه زمین رایگان و کاهش قیمت مصالح ساختمانی، تولید شود ادامه داد: در این طرح مواردی پیش بینی شده است که می تواند قیمت تمام شده مسکن را به شکل مناسبی کاهش دهد. پس در کنار این یک میلیون واحد مسکونی سایر ساخت و سازها توسط مردم و بخش خصوصی نیز می تواند به جبران کمبود مسکن کمک کند.
    حسین زهی در پاسخ به این پرسش که آیا کمیسیون عمران به ایرادات دولت برای طرح جهش تولید مسکن اقدام کرده است؟ اظهار داشت: دولت به بحث تامین زمین و تامین منابع مالی این طرح ایراد گرفته بود که خوشبختانه کمیسیون عمران در حال برطرف کردن مشکل و ایرادات است و قطعا بعد از اتمام تعطیلی مجلس، این طرح اولین طرحی خواهد بود که در صحن بررسی خواهد شد.
    نماینده مردم خاش، میرجاوه، تفتان و بخش‌های نصرت‌آباد ادامه داد: قطعا با اجرای اخذ مالیات بر خانه های خالی از سکنه و طرح جهش تولید مسکن می توان گام های خوبی برای تبدیل مسکن از کالای سرمایه ای به کالای مصرفی برداشت. وقتی مسکن به کالای مصرفی تبدیل شود قطعا قیمت ها نیز متعادل خواهد شد.
    وی با بیان اینکه قدرت خرید متقاضیان به شکل قابل توجهی کاهش یافته و باید با یک برنامه ریزی مناسب و اختصاص نسهیلات این بخش را نیز تقویت کرد گفت: افت قدرت خرید متقاضیان مسکن را این روزها در کاهش تعداد معاملات به خوبی می توان مشاهده کرد. این کاهش تعداد معاملات مسکن نیز از سوی دیگر موجب می شود تا متقاضیانی که از خرید مسکن جا مانده اند به اجاره مسکن روی بیاورند و همین موضوع موجب افزایش تقاضا برای اجاره و در نهایت رشد نرخ اجاره بها می شویم.
    حسین‌زهی ادامه داد: افزایش تقاضا برای اجاره نشینی را در آمارهای هفته گذشته بانک مرکزی می توان به خوبی مشاهده کرد.حتی نرخ رشد اجاره بها از قیمت مسکن نیز پیش گرفته بود که این موضوع خود جای بررسی بیشتر را می طلبد.
    برخی کارشناسان و فعالان بازار بر این اعتقاد هستند که اگر میزان معاملات به شکل قابل توجهی کاهش یابد باید منتظر افت قیمت ها در بازار مسکن باشیم. البته به شرط اینکه برخی بازارهای موازی مثل ارز و طلا دچار تلاطم نشده و ثابت باقی بمانند. حال باید دید مسیر بخش مسکن در آینده به چه شکل خواهد بود؟

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار