مدیران خودروعصر اعتبار

واریز قطره‌چکانی پول برای مسکن ملی

عصر ساختمان- اگرچه وزارت راه و شهرسازی بارها حذف متقاضیان بدحساب مسکن ملی را هشدار داده، هنوز آمار واریز وجه که طبق آخرین اعلام به حدود ۹۳ هزار فقره رسیده بسیار کمتر از حد انتظار است؛ حال آنکه تمامی متقاضیان واجد شرایط از خردادماه مشخص شده و حتی بعضی افراد از اسفندماه سال گذشته از تایید خود مطلع هستند.

واریز قطره‌چکانی پول برای مسکن ملی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، با نزدیک شدن به مهلت واریز وجه برای طرح اقدام ملی مسکن، تعداد کسانی که افتتاح حساب داشتند افزایش یافته و طبق آخرین آماری که بانک مسکن ارایه داده 151 هزار و 405 نفر از واجدان شرایط طرح اقدام ملی مسکن در بانک، افتتاح حساب کردند که البته 92 هزار و 894 نفر پول واریز کرده اند. این تعداد تا روز 17 اردیبهشت ماه 65 هزار نفر بود.

    مرحله اول ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن اواخر اسفندماه سال گذشته انجام شد که 1.6 میلیون نفر نام نویسی کردند و خردادماه 470 هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند. بعضی افراد هم که پیش از آن ثبت نام کرده بودند از اسفندماه سال گذشته از تایید خود مطلع هستند. از آن زمان تا کنون حدود 93 هزار نفر واریز وجه داشته اند که با 400 هزار واحد اقدام ملی و بیش از 400 هزار واحد تعریف شده براساس تفاهم نامه با دستگاههای دولتی که جمعا بیش از 800 هزار واحد می شود تناسبی ندارد.

    به نظر می رسد با وجود اخطارهای متعدد وزارت راه و شهرسازی مبنی بر ضرورت افتتاح حساب و واریز وجه، متقاضیان مسکن ملی همانند طرح مسکن مهر این موضوع را جدی نگرفته اند. البته وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده کسانی که پیامک دریافت کرده و تا پایان مهرماه از واریز وجه امتناع کرده اند حذف شده اند اما برای کسانی که پیامک دریافت نکرده اند هنوز فرصت وجود دارد. متقاضیانی که تاکنون هیچگونه پیامکی جهت انجام امور بعدی دریافت نکرده اند، باید هرچه سریعتر از مراجع ذیربط (محل ثبت نام طرح اقدام ملی تولید مسکن) پیگیر کارهای ادامه ثبت نام و واریز وجه باشند.

    هرچند متقاضیان واجد شرایط تمایل چندانی به پرداخت پول برای مسکن ملی نشان نمی دهند، بازار خرید و فروش امتیاز این واحدها البته به شکل زیرپوستی و غیرقانونی داغ است. اگرچه بعضی از آگهی های فروش مسکن ملی در سایتهای اینترنتی به دلیل غیرقانونی بودن حذف می شود اما بررسیهای میدانی نشان می دهد که خرید و فروش جریان دارد. مبالغی بین 50 تا 100 میلیون تومان هم برای این امتیاز تعیین می شود. در بعضی آگهی ها حتی جزئیات آپارتمان مورد معامله مثل متراژ واحد، تعداد اتاقها، قیمت هر متر مربع و دیگر ویژگیها درج شده است. با این حال وزارت راه و شهرسازی هشدار داده که با متخلفان برخورد و واحد مسکونی مورد معامله را سلب امتیاز می کند.

    مسکن ملی در یک نگاه

    شهریوماه 1398 طرح اقدام ملی مسکن با حضور رییس جمهور کلنگ زنی شد. اولین واحدها از این پروژه 400 هزار واحدی به تعداد 11 هزار و 560 واحد در روز یکم آبان ماه 1399 به دستور رئیس جمهور افتتاح شد. این پروژه از طریق آورده متقاضیان و 100 میلیون تومان وام بانکی با نرخ سود 18 درصد ساخته می‌شود. آورده متقاضیان در مرحله اول حدود 40 میلیون تومان است. میانگین قیمت این واحدها در کل کشور طبق آخرین برآورد از هزینه های تابستان 1399 به متری 2.7 میلیون تومان می رسد. ثبت نام مرحله اول به پایان رسیده و متقاضیان واجد شرایط برای بارگذاری مدارک خود باید به سامانه tem.mrud.ir مراجعه کنند. مهلت بارگذاری مدارک  و افتتاح حساب، پایان مهر ماه اعلام شده بود و برای کسانی که پیامک دریافت نکرده اند تمدید شده است. در صورت  عدم واریز وجه یا انصراف متقاضیان اولیه، افرادی از لیست رزرو جایگزین آنها می‌شوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار