مدیران خودروعصر اعتبار

خط‌آهن قزاقستان-ترکمنستان-ایران طرحی موفق و کاملاً فعال است

عصر ساختمان- سفیر قزاقستان در عشق‌آباد با اشاره به همکاری‌های ریلی منطقه‌ای گفت: خط راه‌آهن قزاقستان- ترکمنستان-ایران طرحی موفق و کاملاً فعال است.

خط‌آهن قزاقستان-ترکمنستان-ایران طرحی موفق و کاملاً فعال است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبر«عصر ساختمان» به نقل از «اورمان نوربایوف» سفیر قزاقستان در عشق‏‌آباد شب گذشته در سخنانی که در جشن و ضیافت شام به مناسبت بیست و چهارمین سالگرد استقلال این کشور در هتل «یلدیز» عشق‌آباد با حضور مقامات عالی رتبه دولت ترکمنستان و سفرای خارجی مقیم عشق‌‏آباد برگزار شد، ضمن بیان مطلب فوق تصریح کرد: خط راه آهن در تاریخ 3 دسامبر سال گذشته میلادی (2014) با حضور سران 3 کشور ذینفع طی مراسم باشکوهی افتتاح شد و هم اکنون کاملاً فعال است.

    وی در بخش دیگر سخنان خود ضمن تشریح دست آوردهای دولت قزاقستان به رهبری «نورسلطان نظربایوف» رئیس جمهور این کشور پس از کسب استقلال از شوروی سابق، روابط میان آستانه و عشق‌آباد را راهبردی توصیف کرده و افزود: ترکمنستان همسایه خوب و شریک مطمئن اقتصادی، سیاسی و فرهنگی قزاقستان می‌باشد.

    سفیر قزاقستان ادامه داد: در سال آینده میلادی (2016) قرار است «قربانقلی بردی‌محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان به قزاقستان سفر کند که این سفر نقش مهمی در توسعه و گسترش هر چه بیشتر مناسبات میان 2 کشور ایفا خواهد کرد.

    وی افزود: قزاقستان در سال 1992 میلادی روابط دیپلماتیک خود را با کشور ترکمنستان برقرار کرد و در سال 1996 میلادی سفارت خود را در عشق‌آباد و در سال 1999 میلادی نیز ترکمنستان سفارت خود را در آستانه دائر کرد و همچنین سال جاری کنسولگری قزاقستان در شهر «ترکمنباشی» و کنسولگری ترکمنستان در شهر «آکتاو» قزاقستان آغاز به کار کرد.

    وزیر نفت و گاز  ترکمنستان نیز طی سخنانی سالروز کسب استقلال قزاقستان را از سوی دولت و ملت ترکمنستان صمیمانه تبریک گفت.

    «محمدنور خلیل‏اف» تصریح کرد: قزاقستان همسایه نزدیک ترکمنستان است و ملت‌های 2 کشور از اشتراکات تاریخی ،فرهنگی و سنتی برخوردار هستند که عامل مهم پیوند دهنده برای توسعه و گسترش مناسبات میان عشق‌آباد و آستانه می‌باشد.

    قزاقستان کشوری در آسیای مرکزی و پایتخت این کشور در سال 1998 از «آلماتی» در جنوب که بزرگ‌ترین شهر کشور است به آستانه در شمال منتقل شد.

    جمعیت قزاقستان 16 میلیون و 600 هزار نفر، زبان‌های رسمی آن قزاقی و روسی و واحد پول آن «تِنگه» است.

    قزاقستان در تاریخ 16 دسامبر سال 1991 میلادی در پی فروپاشی شوروی سابق، به استقلال خود دست یافت و همه ساله در تاریخ 16 دسامبر در این کشور آسیای مرکزی جشن بزرگ روز ملی برگزار می‏‌شود.

    حکومت قزاقستان دموکراتیک و از نوع جمهوری ریاستی

    قزاقستان از شمال با روسیه، از شرق با چین، در جنوب شرقی با قرقیزستان، در جنوب با ازبکستان و در جنوب غربی با ترکمنستان همسایه است. سواحل شمال شرقی دریای خزر در خاک این کشور قرار دارد.

    وسعت قزاقستان 2٬717٬300 کیلومتر مربع (بیش از 3 برابر ترکیه یا پاکستان و کوچکتر از آرژانتین) است و حدود 20٪ آن در سوی کوه‌های اورال قرار گرفته و به لحاظ جغرافیایی بخشی از آن در اروپا است. البته قزاقستان معمولاً یک کشور آسیایی طبقه‌بندی می‌شود.

    قزاقستان 2٬700٬000 کیلومتر مربع مساحت دارد و بزرگ‌ترین کشور خشکی‌بست (محصور در خشکی) دنیا است. قزاقستان به بزرگی اروپای غربی است و از دریای خزر در غرب تا کوه‌های آلتای در شرق ادامه می‌یابد. مرزهای شمالی قزاقستان در دشت‌های سیبری غربی و مرزهای جنوبی آن در بیابان‌های آسیای مرکزی قرار دارند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر ساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار