مدیران خودروعصر اعتبار

بازدید رئیس بنیاد مسکن کشور از کاروانسرای ینگی امام شهرستان ساوجبلاغ

عصر ساختمان- علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور امروز با حضور در شهرستان ساوجبلاغ استان البرز از کارونسرا و روستای تاریخی ینگی امام این شهرستان بازدیدکرد.

بازدید رئیس بنیاد مسکن کشور از کاروانسرای ینگی امام شهرستان ساوجبلاغ
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایرنا ، قرار است بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پس از امضای تفاهم نامه با سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگریدر روستای تاریخی ینگی امام شهرستان ساوجبلاغ ، پژوهشگاه روستایی ایجاد کند.
    هدف از بازدید رئیس بنیاد مسکن کشور بررسی محل ایجاد این پژوهشگاه اعلام شد.

    ینگی امام یا ینگه امام یکی از روستاهای تاریخی شهرستان ساوجبلاغ است که یک بقعه متبرکه ، کاروانسرا و تپه ای تاریخی را در خود جای داده است. در ابتدا نام ینگی امام به امامزاده و سپس به کاروانسرا و تپه و هم اکنون به همه این روستا اطلاق می شود.
    به فاصله کمی از آرامگاه امامزادگان هادی وعلی النقی (ع ) و حدود 100متر از سمت جاده کرج-هشتگرد، کاروانسرای تاریخی شاه عباسی ینگی امام قرار دارد.

    طرح کلی کاروانسرا مستطیل شکل بوده که طول آن 69 متر و عرض آن 67متر است.
    اکنون فقط ضلع شرقی نمای خارجی این کارونسرا سالم است و نمای خارجی سه ضلع دیگر تغییر کلی یافته است.

    اهمیت و زیبایی کاروانسرای ینگی امام به حدی است که وصف آن علاوه بر سفرنامه های ایرانی به سفرنامه های خارجی نیز سرایت کرده است.
    به عنوان نمونه لرد کرزننایب السلطنه هندوستان در سفر خود طی سالهای 1885و 1895میلادی و «یوشیدا ماساهارو» نخستین فرستاده دولت ژاپن به ایران در عصر قاجار از تناسب و زیبایی تحسین برانگیز این کاروانسرا سخن به میان آورده اند.

    میرزا حسین فراهانی در سفرنامه خود ضمن شرح مسیر راه تهران تا قزوین می نویسد: «کاروانسرای ینگی امام شش اتاق بزرگ و کوچک پاکیزه سفید کاری شده دارد که همه را فرش کرده و مبل گذاشته اند و منزلگاه مسافران محترم است.

    جلوی این کاروانسرا باغ بزرگی ساخته شده که قریب به دوازده جریب است و صحن کاروانسرا مشتمل بر سه ایوان و بیست و چهار حجره است که همه حجره ها اتاق شده و بعضی اتاقها حصیر فرش و مبل مختصری دارد که منزلگاه مسافران است».

    رئیس بنیاد مسکن کشور نیز از ساختمان اداری بنیاد مسکن شهرستان ساوجبلاغ بازدید کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار