مدیران خودروعصر اعتبار

ایراد کارشناسان به اختصاص ۴۰ درصد تغییر مانده تسهیلات به مسکن

عصر ساختمان- در شرایطی که مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد تغییر منابع مالی طرح جهش تولید و تامین مسکن مبنی بر جایگزینی ۴۰ درصد از تغییرات مانده تسهیلات به جای ۲۵ درصد از تسهیلات پرداختی را ارائه کرده که برخی از کارشناسان ایراداتی نسبت به این امر مطرح کرده‌اند.

ایراد کارشناسان به اختصاص ۴۰ درصد تغییر مانده تسهیلات به مسکن
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۲:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، 2 مهرماه سال جاری، کلیات طرح 2 فوریتی جهش تولید و تامین مسکن مورد تایید نمایندگان مردم قرار گرفت و این طرح برای بررسی جزئیات به کمیسیون عمران ارجاع شد.

    با گذشت 70 روز از مدت زمان 1 هفته‌ای ارائه شده از سوی مجلس، این طرح همچنان در کمیسیون عمران باقی مانده است و  به دلیل نقض آئین‌نامه مجلس مبنی بر ارائه نشدن طرح 2 فوریتی در جلسه علنی ، طبق اعلام هیات رئیسه مجلس، این کار تخلف محسوب می‌شود.

    به منظور پیگیری بیشتر روند بررسی طرح جهش تولید و تامین مسکن، به سراغ مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس رفتیم تا از آخرین روند بررسی ین طرح مطلع شویم.

    یوسفی ضمن ابراز گلایه از سوی کمیسیون عمران به هیئت رئیسه مجلس مبنی خارج کردن این طرح 2 فوریتی از دستور کار صحن مجلس، گفت:« یکی از موارد تغییریافته در طرح جهش تولید و تامین مسکن پیرامون مسئله تامین مالی بود. در همین راستا در حالی که کمیسیون عمران تصمیم بر اختصاص 25 درصد از تسهیلات پرداختی بانکی گرفته بود، مقرر شد، 40 درصد از تغییر مانده تسهیلات بانکی برای ساخت مسکن مورد استفاده قرار بگیرد.»

    *پیشنهاد مرکز پژوهش‌ها؛ تغییر 25 درصد تسهیلات پرداختی به 40 درصد مانده تسهیلات

    نحوه تامین مالی طرح جهش تولید و تامین مسکن در شرایطی دستخوش تغییر شده است که پیش‌تر از این، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، مخالفت خود را با اختصاص 25 درصد از تسهیلات پرداختی اعلام کرده بود و به نظر می‌رسد، پیشنهاد اختصاص 40 درصد از تغییر مانده تسهیلات بانکی نیز از سوی مرکز پژوهش‌ها جایگزین 25 درصد از تسهیلات اعطایی شده بود.

    به گزارش فارس، در شرایطی که رقم تسهیلات پرداختی بانکها در سال 98 معادل 980 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، که تغییر مانده تسهیلات بانکی در سال 98 بر مبنای آمار اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی معادل 309 هزار میلیارد تومان بوده است.

    در همین راستا، منابع به دست آمده ناشی از اختصاص 25 درصد از تسهیلات پرداختی معادل 245 هزار میلیارد تومان است در حالی که پیشنهاد مرکز پژوهش‌ها مبتنی بر اختصاص 40 درصد از مانده تسهیلات بانکی تنها موفق به تامین 124 هزار میلیارد تومان می‌شود.

    در حقیقت تغییر جزئیات طرح جهش تولید و تامین مسکن در 70 روز گذشته زمینه کاهش 51 درصدی طرح جهش تولید و تامین مسکن را مهیا کرده است.

    *تغییر مانده تسهیلات آمار مشخصی ندارد

    در همین راستا، محمد حمیدزاده، کارشناس اقتصادی با اشاره به تصمیم کمیسیون عمران مبتنی بر تغییرات تامین مالی طرح جهش تولید و تامین مسکن گفت:« در شرایطی مرکز پژوهش‌های مجلس تغییر مانده تسهیلات بانکی را مد نظر قرار داده است که حتی مرجع واحدی برای ارائه این رقم وجود ندارد. در واقع دو ادارۀ اطلاعات بانکی و اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی نسبت به بیان آمار مانده تسهیلات اقدام می‌کنند، جالب اینکه آمار بیان شده توسط این دو بخش دارای اختلاف 40 درصدی است. بنابراین مشخص نیست این 40 درصد به استناد چه آماری به بخش مسکن اختصاص می‌یابد.»

    این کارشناس اقتصادی در بیان مشکلات در نظر گرفتن تغییر مانده تسهیلات در طرح دولت گفت:« تسهیلات کوتاه مدت به سبب تسویه در ترازنامه بانکی منعکس نشده و در مانده تسهیلات به حساب نمی‌آید، در نتیجه اختصاص تغییرات مانده تسهیلات زمینه انگیزه بانک برای اعطای تسهیلات کوتاه مدت را فراهم خواهد کرد. به این نکته توجه کنید عمده تسهیلات کوتاه مدت به مقصد بخش‌های غیر مولد اقتصادی رفته و برای سوداگری و واردات مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

    *تغییر مانده تسهلات برخی از بانک‌ها منفی است

    علاوه بر اظهارات کارشناسان پیرامون نقاط منفی تغییرات طرح مجلس، بررسی صورت‌های مالی بانکی مشخص کننده آن است که تغییرات مانده برخی از بانک‌ها نظیر بانک سرمایه نه تنها افزایش نیافته، بلکه کاهشی را نیز تجربه کرده است.

    بر همین اساس و به استناد اطلاعات مندرج در ترازنامه بانک سرمایه، مانده تسهیلات این بانک در سال 97 معادل 7.1 هزار میلیارد تومان بوده و این عدد در سال 98 به 6.1 هزار میلیارد تومان رسیده است و تغییرات مانده این بانک منفی هزار میلیارد تومان بوده است.

    این یعنی بانک سرمایه نه تنها پولی را در طرح جهش تولید و تامین مسکن نمی‌آورد، بلکه بر اساس نگاه ریاضی 0.4 هزار میلیارد تومان از منابع طرح جهش تولید و تامین مسکن را به خود اختصاص می‌دهد.

    ایرادات وارد شده به بحث در نظر گرفتن تغییرات مانده در شرایطی مطرح می‌شود که اختصاص تسهیلات پرداختی در این طرح هیچ یک از مشکلات مطرح شده را نداشته و زمینه اعطای تسهیلات بلند مدت به حوزه تولید را فراهم می‌کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار