مدیران خودروعصر اعتبار

آینده مبهم ساختمان ۸۷ ساله کفش ملی+عکس

عصر ساختمان- چند سالی می شود که ساختمان قدیمی کفش ملی در حصار تیرهای فولادی محصور شده و با کمک آنها هنوز پا بر جا است، ایستادگی ساختمان قدیمی که مشخص نیست تا چه زمانی ادامه خواهد یافت و آینده مبهمی در انتظار این ساختمان است.

آینده مبهم ساختمان ۸۷ ساله کفش ملی+عکس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، در ضلع شمال غربی میدان قیام، در  کنار یکی از معروف ترین رستوران های تهران نخستین فروشگاه‌ کفش ملی مستقر شده، فروشگاهی که سالهاست متروکه مانده بگونه ای که چند سالی است که دیوارهای آن با تیرهای فولادی نگه داشته شده و سقفش نیز فقط با چند تکه چوب پابرجاست که البته بارش باران در روزهای اخیر سقف را نیز آسیب پذیر کرده است و این ساختمان را به یک فضای بی دفاع و خطرناک برای تردد کسبه و مردم تبدیل کرده است.

    براساس قانون، شهرداریها موظف هستند که نسبت به رفع خطر از ساختمان های در معرض خطر اقدام کنند اما شهردار منطقه 12 معتقد است که باید مسئولان میراث فرهنگی در مورد نحوه مرمت این ساختمان نقشه راهی برای مالک و شهرداری مشخص کنند.

    علی محمد سعادتی در گفت وگو با ایسنا، در مورد وضعیت ساختمان کفش ملی در میدان قیام با بیان اینکه در سال 96 موضوع تخریب این ملک رسانه ای شد و بنده به عنوان مدیر بافت های تاریخی تهران در نامه نگاری با شهردار وقت منطقه، جلوی تخریب ملک را گرفتم، گفت: مدیرکل میراث فرهنگی وقت استان تهران نیز در نامه ای تخریب و نوسازی این ملک را ممنوع کرد که بعد از ممنوعیت تخریب این ملک، از  دی ماه سال 97 بحث مرمت ساختمان قدیمی کفش ملی مطرح شد و من آن زمان هم تاکید کردم که اگر ساختمان های خصوصی این چنینی مقاوم‌سازی نشوند باید شاهد تخریب تک تک آن ها باشیم.

    وی با بیان اینکه باید روش مرمت بنا از سوی سازمان میراث مشخص و تعیین شود، افزود: ما در شهرداری معتقدیم از آنجایی که این ساختمان جزو اولین فروشگاه‌های کفش ملی تهران است، باید حفظ شود اما مالکان این فروشگاه به فکر مرمت نیستند.

    سعادتی با بیان اینکه این ملک دچار فرسودگی شده و ممکن است در بارندگی های پیش رو میزان تخریبش بیشتر شود، ادامه داد: در همین منطقه ساختمان های قدیمی‌تر و فرسوده تری مرمت شده اند. اما چون این ملک شخصی است باید مالکان برای احیای آن اقدام کنند و سازمان میراث فرهنگی نیز با حساسیت ویژه به این ملک توجه کند، چراکه  نوع آجر کاری‌ها، تزئینات و نمای آن باید حفظ شود و ارزش های تاریخی دارد و در این زمینه باید میراث دستور العمل داشته باشد.

    سعادتی با تاکید بر اینکه بر اساس قوانین ضمانت سلامت شهروندان در حین تردد در معابر بر عهده شهرداری است که با ستون های مختلف ملک را مهار کرده ایم، ادامه داد: به همین دلیل اخطارهای زیادی به مالکان این ساختمان قدیمی در میدان "قیام" داده ایم و عنوان کردیم که این ساختمان باید مقاوم سازی شود در غیر این صورت ممکن است این ساختمان خطراتی برای شهروندان و ساختمان های مجاور ایجاد کند، اما متاسفانه تا به امروز کار جدی در این زمینه صورت نگرفته است.

    شهردار منطقه 12 با تاکید بر اینکه بارش های آتی می تواند این ساختمان را ناایمن تر کند، اظهار کرد: این درحالی است که سازمانهای متولی مثل میراث باید فکری کنند، چرا که این ساختمان 87 ساله، وضعیت ایمنی خوبی ندارد و باید کاری  از سوی مالک انجام گیرد.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار