مدیران خودروعصر اعتبار

وضعیت بازار مسکن پس از کاهش انتظارات تورمی

عصر ساختمان- یک اقتصاددان با توجه به کاهش ریسک های غیراقتصادی بر شرایط بازارهای دارایی از جمله بازار مسکن، معتقد است: طی ماه های باقی مانده از سال جاری، شتاب رشد قیمت مسکن کاسته می شود و این بازار به فصل جدیدی به لحاظ تحولات معاملاتی وارد خواهد شد.

وضعیت بازار مسکن پس از کاهش انتظارات تورمی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از هیبنا، حجت اله میرزایی اقتصاددان با بیان اینکه تعیین تکلیف انتخابات امریکا به نوعی منجر به پایان برخی ابهامات و بلاتکلیفی ها در مورد روند آتی بازارها شده است گفت: با این حال به نظر می رسد در بازار مسکن دو چالش اصلی برای فعالان وجود دارد. چالش نخست چگونگی تامین نهاده های ساختمانی و زمین برای آغاز ساخت و ساز است. از آنجاکه بخش زیادی از نهاده های ساختمانی وارداتی و به شدت از نرخ ارز تاثیرپذیر هستند برنامه ریزی برای استارت پروژه های ساختمانی به ویژه در مورد ساخت مجتمع های مسکونی را دچار مشکل می کند.
    وی ادامه داد: چالش دیگر موجود در بازار مسکن، چگونگی فروش واحدهای مسکونی تکمیل شده در بازار است. چراکه به دلیل افت شدید قدرت خرید امکان فروش آسان آنها وجود ندارد.
    به گفته وی هر دو چالش منجر به بروز نااطمینانی در مورد فعالیت و ورود به این بازار می شود. البته گروهی از فعالان که با نگاه سرمایه گذاری بلندمدت در بازار مسکن فعالیت می کنند و تعجیلی برای عرضه واحدهای مسکونی ندارند همچنان این بازار برای آنها جذاب است.
    وی در عین حال به یک ویژگی دیگر بازار مسکن نیز اشاره و اظهار کرد: یک تفاوت مهم وضعیت کنونی بازار مسکن با سال های گذشته تغییر محدوده جغرافیایی فعالیت در این بازار است. به طوری که در گذشته تهران پررونق ترین بازار برای سازندگان بود اما در حال حاضر بخش زیادی از سازندگان فعالیت خود را از تهران به شهرهای اطراف یا شهرهای کوچک تر و برخی به شهرهای شمالی مهاجرت کرده اند.
    وی تصریح کرد: به نظر می رسد کسانی که منابع یا نقدینگی زیادی در بخش ساختمان نداشتند تهران جای مناسبی نیست و مجبور ند در سایر شهرها و مناطق کشور فعالیت کنند.
    میرزایی با تاکید بر آنکه کاهش ریسک غیراقتصادی منجر به کاهش انتظارات تورمی در بازارها شده است، گفت: این موضوع سبب می شود روند رشد قیمتها کندتر شود. و نکته مهم دیگر آنکه برخلاف گذشته، نقدینگی مردم بین سه یا چهار بازار تقسیم خواهد شد و برخلاف روند چندماه گذشته تمرکز زیادی روی بازار مسکن یا سرمایه الزاما نخواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی