مدیران خودروعصر اعتبار

معاون وزیر راه و شهرسازی:

قیمت مسکن ملی هر سه ماه یکبار تعدیل می شود

عصر ساختمان- معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی آخرین قیمت ساخت مسکن ملی را ۲.۷ میلیون تومان اعلام کرده و اظهارنظرهای دیگر نباید پوشش رسانه ای داده شود گفت: هر سه ماه یک بار در چارچوب پروژه های عمرانی کشور، نرخ ساخت تغییر می کند؛ زیرا همزمان باید منافع سازندگان و متقاضیان لحاظ شود.

قیمت مسکن ملی هر سه ماه یکبار تعدیل می شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، محمود محمودزاده اظهار کرد: مسئولیت اعلام قیمت واحدهای مسکن ملی با وزارت راه و شهرسازی است و هرکس دیگر عددی را اعلام کرد نباید پوشش رسانه ای داده شود. وزارتخانه به دنبال عددی است که به عنوان پایه در کشور عمل شود.

    وی افزود: طبیعی است باید قیمتی را تعیین کنیم که ترجیح سازندگان و مردم را در نظر داشته باشد. بین این دو به عددی برسیم که به نفع هردو بخصوص متقاضیان باشد. در عین حال امکان اجرا هم برای سازندگان هم وجود داشته باشد.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر قیمت متری 2.7 میلیون تومان خاطرنشان کرد: عدد 2.7 میلیون تومان بر اساس فهرست بها در چارچوب پروژه های عمرانی کشور و بر اساس تعدیل سه ماهه دوم سال 1399 محاسبه شده است. از ابتدا اعلام کردیم تعدیلهای سه ماهه ای که سازمان برنامه برای طرحهای عمرانی اعلام می کند مشمول پروژه اقدام ملی نیز خواهد شد. بنابراین سازندگان متضرر نمی شود و متقاضیان هم می دانند در این عدد محاسبه شده ای نفع آنها در نظر گرفته شده است.

    محمودزاده در پاسخ به این سوال که چرا از ابتدا قیمت مشخصی به متقاضیان اعلام نشده است گفت: ضریب تعدیل، موضوعی است که در پروژه های عمرانی کشور بر اساس افق قرارداد اعلام می شود. ما در پروژه ها دو راه داریم؛ یکی اینکه قرارداد را با عدد خیلی بالایی ببندیم که ریسک افزایش قیمتها را در درون آن ببینیم. این یک ریسک برای سازنده و متقاضی است.

    وی تصریح کرد: شیوه دوم، اطمینان پیدا کردن است. بدین صورت که اعلام می کنیم قرارداد بر اساس تاریخی که بسته می شود بر اساس قیمت روز خواهد بود. اگر قیمتهای اصلی که در ضرایب تعدیل می آید در این دوره تغییر پیدا کرد، قیمت اعلامی نیز تغییر می کند و به روز می شود؛ زیرا باید باید شرایط سازنده را در نظر گرفت؛ زیرا اگر قیمت مصالح ساختمانی بیشتر شد یا باید از خودش هزینه کند یا پروژه را تعدیل کند. پس برای اینکه طرفین به اطمینان برسند که رعایت مصالح هر دو صورت گرفته، قانون گذار موضوع تعدیل نرخها را پیشنهاد می دهد.

    به گفته محمودزاده، ضریب تعدیل مستند به افزایش یا حتی کاهش قیمت است که البته به ندرت اتفاق می افتد. ممکن است افزایش جزئی وجود داشته باشد ولی این سوپاپ اطمینانی برای طرفین قرارداد و معامله است.

    مسکن ملی در یک نگاه

    شهریوماه 1398 طرح اقدام ملی مسکن با حضور رییس جمهور کلنگ زنی شد. اولین واحدها از این پروژه 400 هزار واحدی به تعداد 11 هزار و 560 واحد در روز یکم آبان ماه 1399 به دستور رئیس جمهور افتتاح شد. این پروژه از طریق آورده متقاضیان و 100 میلیون تومان وام بانکی با نرخ سود 18 درصد ساخته می‌شود. آورده متقاضیان در مرحله اول حدود 40 میلیون تومان است. میانگین قیمت این واحدها در کل کشور طبق آخرین برآورد از هزینه های تابستان 1399 به متری 2.7 میلیون تومان می رسد. ثبت نام مرحله اول به پایان رسیده و متقاضیان واجد شرایط برای بارگذاری مدارک خود باید به سامانه tem.mrud.ir مراجعه کنند. مهلت بارگذاری مدارک  و افتتاح حساب، پایان مهر ماه اعلام شده بود که تا پایان آذرماه تمدید شده است. در صورت  عدم واریز وجه یا انصراف متقاضیان اولیه، افرادی از لیست رزرو جایگزین آنها می‌شوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار