مدیران خودروعصر اعتبار

آب برای چهار میلیون مشترک رایگان می شود

عصر ساختمان- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: در راستای تشویق مشترکان به کاهش مصرف طرح رایگان شدن آب خوش مصرفان کلید خوریده است که چهار میلیون مشترک شامل حال این طرح می شوند.

آب برای چهار میلیون مشترک رایگان می شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، حمیدرضا جانباز امروز در نشستی خبری در خصوص جزئیات اجرای این طرح اظهار کرد: وزارت نیرو برای ترغیب مشترکان طرحی را همزمان با برق امید در اواسط تابستان امسال مورد توجه قرار داد که به ترجیح وزارت نیرو قرار شد طرح برق امید در اولویت قرار بگیرد که اخیرا نیز مصوبات اجرای طرح آب رایگان مشترکان کم مصرف نیز مورد توجه قرار گرفت و دولت این بحث را در دستور کار خود قرار داده است.

    وی با بیان اینکه هیأت وزیران چهار تکلیف بر گردن وزارت نیرو قرار داده است، گفت: اول اینکه می بایست صورت حساب مشترکان که تا یک سوم الگو را مصرف می کنند با تخفیف صددرصدی محاسبه شود.

    وی افزود: در سال 1394 به نام قانون توسعه و بهینه سازی مصرف آب شرب به کشور مصوبه ای در این راستا در نظر گرفته شد که براساس آن وزارت نیرو مکلف بود الگوی مصرف آب را با توجه به تنوع اقلیم در ایران محاسبه کند.

    وی ادامه داد: براساس آنچه که مصوب شد الگوی مصرف در مناطق سردسیر 13 مترمکعب و در مناطق گرمسیر 18 مترمکعب در ماه به ازای هر نفر تعیین شد، به طور کلی الگوی مصرف آب در کشور حدود 15 مترمکعب در ماه به ازای هر نفر است و براساس این مصوبه مشترکانی که رعایت الگو داشته باشند با تخفیف صددرصدی روبرو خواهند شد.

    وی با بیان اینکه اگر الگوی مصرف را به ازای هر نفر 15 مترمکعب در نظر بگیریم تقریبا حدود 54 هزار لیتر به ازای هر نفر محاسبه می شود که این میزان آب نیازهای پایه و حیاتی مشترکان را فراهم خواهد کرد، گفت: قرار بر این شد که اگر مشترکان تا یک سوم الگوی تعیین شده آب مصرف کنند صورت حساب با تخفیف صددرصدی خواهند شد، البته یک تبصره برای این مسئله در نظر گرفته که این طرح شامل سکونتگاه های غیردائم همچون باغ ویلاها و ویلاها نمی شود.

    وی با تأکید بر اینکه آب بهای سایر مشترکان تا الگو تغییر نمی کنند، تصریح کرد: به مشترکان شش ماه مهلت داده که نسبت به اصلاح مصرف خود اقدام کنند. وزارت نیرو نیز مکل شده است تا این مدت اقدامات لازم را شامل اطلاح رسانی، آموزش، ترغیب مشترکان به استفاده از ابزارآلات کاهنده مصرف اقدام کنند.

    وی افزود: پس از اینکه دستورالعمل ها در نظر گرفته شد و مشترکان پرمصرف مصرف خود را کاهش ندادند، وزارت نیرو میزان افزایش تعرفه را به شورای اقتصاد پیشنهاد خواهد داد و پس از تصویب آب بهای این دسته از مشترکان گران تر محاسبه خواهد شد.

    به گفته وی در این طرح مشترکان به سه دسته خوش مصرف، کم مصرف و پرمصرف تقسیم می شوند که مشترکان خوش مصرف آن دسته از مشترکانی هستند که تا الگو مصرف دارند، مشترکان کم مصرف در واقع مشترکانی هستند که 30 درصد الگو مصرف می کنند و تخفیف 100 درصدی نیز اخذ می کنند. تعداد این مشترکان 16 میلیون مشترک است اما کل آب مصرفی آن ها حدود 30 درصد آب کل کشور می شود.

    وی با بیان اینکه مشترکان بد مصرف یک میلیون و 500 هزار مشترک را تشکیل می دهند که حدود 17 درصد کل آّب کشور توسط آن ها مصرف می شود، گفت: لازم است تا طرح های بازدارنده ای ایجاد شود تا میزان مصرف این دسته از مشترکان کاهش یابد. هدف از اجرای این طرح نیز کاهش مصرف بوده است.

    وی با بیان اینکه طی سال های گذشته با اقداماتی که در بخش آب و فاضلاب انجام شد سرانه مصرف آب کشور در حال کاهش است، گفت: به این سمت پیش می رویم که با شرایط گرم و خشک اقلیم کشور سازگار شویم. از سوی دیگر موضوع شیوع ویروس کرونا و توصیه سازمان بهداشت موجب افزایش مصرف شده است تا جایی که در ابتدای شیوع این ویروس در کلان شهرها شاهد افزایش 45 درصدی مصرف آب بودیم اما بعد از آن به طور متوسط 13 درصد مصرف آب در کشور افزایش یافت که با همکاری خوبی که صورت گرفت هیچ بیماری فراگیری مربوط به آب را شاهد نبودیم.

    به گفته وی در آینده نزدیک با به کارگیری از تجربه همکاران صنعت برق اپلیکیشنی را تهیه خواهیم کرد و در آن نسبت به ترغیب مشترکان به کم مصرفی اقدام خواهد شد اما براساس ارزیابی های اولیه می توان گفت حدود چهار میلیون مشترک مشمول این طرح می شوند.

    وی با اشاره به بودجه سال 1400 گفت: این روزها لایحه در مجلس شورای اسلامی در کمیسیون های تخصصی در حال بررسی است و ما آماده می شویم که نسبت به تکمیل کارهای باقی مانده اقدام کنیم. علیرغم تمام محدودیت های مالی دولت حدود 36 درصد افزایش در بودجه 1400 را برای بخش آب و فاضلاب لحاظ کرده که نشان دهنده عنایت و توجه دولت به زیرساخت های کشور است.

    جانباز با اشاره به افزایش هزینه ها در پی اجرای طرح تخفیف صددرصدی به مشترکان کم مصرف آب گفت: توجه حاکم در این طرح مسائل قیمتی نیست چرا که از طریق کاهش مصرف و کاهش هزینه های تولید آب می توانیم تا حدی این مسئله را جبران کنیم اما با این وجود 200 میلیارد تومان از درآمدهای بخش آب کاسته خواهد شد و شش ماه دیگر در مورد افزایش تعرفه پرمصرف ها تصمیم گیری صورت می گیرد.

    وی با بیان اینکه 26 میلیون و 300 هزار مشترک خانگی در کشور داریم که 4.7 میلیارد مترمکعب آب مصرف می کنند، گفت: عمده مصرف آب در بخش شرب برای مشترکان خانگی است و از سال های قبل بحث بازچرخانی آب در وزارت صنعت مطرح شد و حتی وزارت نیرو سیاست ترغیب مشترکان صنعتی در استان های خشک را نیز برای بازچرخانی آب در نظر گرفت و در این راستا نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است.

    مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه طرح توزیع ابزار کاهنده مصرف با تخفیف اکنون در چه وضعیتی قرار دارد، گفت: چند سال پیش به دلیل محدودیت های موجود در بخش آب این طرح را اجرا کردیم اما چندان مورد استقبال مشترکان قرار نگرفت که علت آن شاید اطلاع رسانی ناکافی و یا مقایسه استفاده ابزار کاهنده مصرف با قیمت قبوض بود اما مجددا این طرح را اجرایی خواهیم کرد اما با این حال و در شرایط فعلی چهار میلیون مشترک شامل حال این طرح می شوند.

    جانباز با بیان اینکه با مکاتباتی که با سازمان مدیریت کشور داشته ایم اعتباراتی را سازمان مدیریت در نظر گرفته تا هر سال تعدادی از اقلام را خریداری کنیم و در مکان هایی که موظف هستیم به طور رایگان این ابزارآلات را نصب کنیم این طرح اجرایی شود و در سال گذشته نیز در مراکز عمومی شهرهایی که از آب شیرین کن استفاده می کنند ابزارآلات کاهنده مصرف را نصب کردیم و براساس تبصره 18 توزیع کنندگان و یا تولیدکنندگان امکان بهره مندی از وام های بلند مدت کم بهره را داشتند و از صندوق نیز اعتباراتی دریافت کرده اند.

    وی در بخش دیگر از صحبت های خود در خصوص انشعابات مشترک ساختمان ها گفت: در ساخت و سازهای قدیمی در تعدادی از شهرها حدود 11 درصد مشترکان کنتور مجزا ندارند ولی با سازوکارهای نظام مهندسی ساختمان در حال حاضر در اکثر آپارتمان ها انشعاب مجزا داریم، البته سیاست وزارت نیرو تفکیک این انشعابات است اما در برخی از مکان ها همچون شهرک اکباتان انجام این طرح کمی دشوار است با این وجود سیاست ما تفکیک انشعاب ها است تا عدالت صورت بگیرد.

    به گفته وی یکی از اقداماتی که در این راستا صورت گرفته، در تهران چندین سال پیش واحدشماری را آغاز کردیم و حجم کل را به تعداد واحدها تقسیم می کنیم.

    وی با اشاره به حذف قبوض کاغذی آب گفت: در حال حاضر بیش از 85 درصد مشترکان قبض کاغذی دریافت نمی کنند و سعی داریم که تا پایان سال این عدد را به صددرصد برسانیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار