مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرعامل سیمانی هلدینگ غدیر در گفت وگو با «عصر ساختمان»؛

سهمیه بندی صادرات سیمان به عراق منطقی نیست

عصر ساختمان- به گفته مدیرعامل سیمانی هلدینگ غدیر، سهمیه بندی برای صادرات به عراق، عملیاتی غیرکارشناسی است و باعث ایجاد رانت و فساد می‌شود. نزدیک بودن به مرز نمی‌تواند توجیه مناسبی برای اولویت بندی در صادرات باشد.

سهمیه بندی صادرات سیمان به عراق منطقی نیست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۹:۰۰

    علی محمد بد در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری «عصرساختمان» درخصوص حمایت های دولت برای افزایش صادرات و تحریک تقاضا در بخش سیمان گفت: اگر دولت سیمان را در گروه کالاهای صادراتی قرار داده و تخفیف های صادراتی برای آن در نظر بگیرد، مسلما صادرات این کالا افزایش پیدا کند. همچنین در کشورهای همسایه، برای افزایش صادرات و تحریک تقاضا باید تعرفه های کشتیرانی و حمل و نقل از طریق راه آهن کاهش پیدا کند تا در قیمت کل تاثیر مثبت ایجاد شود و سیمان مرغوب ایرانی با قیمت مطلوب به دست مصرف کنندگان برون مرزی برسد.
    وی ادامه داد: برای تسهیل در این امر و تحریک تقاضا بهتر است کارگروهی متشکل از معاون وزارت صنعت‏، نماینده بانک مرکزی، نماینده سازمان برنامه ومعاون وزارت مسکن تشکیل شود تا به بررسی و ساماندهی بخش ساختمان و صنایع وابسته آن بپردازد. از سویی اگر هزینه های حمل و نقل به سایر کشورها کاهش پیدا کند حداقل 3 الی 4 میلیون تن صادرات سیمان کشور افزایش پیدا می کند.
    مدیرعامل هلدینگ سیمان غدیر سهمیه بندی کردن صادرات به عراق را نوعی فساد دانست و اظهار کرد: در مجموع این عمل غیرکارشناسی است و باعث ایجاد رانت و فساد می‌شود. در واقع نزدیک بودن به مرز نمی‌تواند توجیه مناسبی برای اولویت بندی در صادرات باشد. به عنوان مثال در سیمان سپاهان بیشترین کلینکر با بالاترین قیمت صادر شد که نشان دهنده توانایی بالای این شرکت برای صادرات است. این در حالی است که دیگر سیمان سپاهان اجازه صادرات به عراق را ندارد و شرکتی که تا به حال هیچ صادراتی نداشته است را تنها به صرف نزدیک بودن به مرز در سهمیه های صادراتی قرار داده اند.
    وی وضعیت شرکت های سیمانی در بورس را نامناسب با شرایط بازار دانست و افزود: در حال حاضر سهام شرکت های سیمانی در بورس با قیمت های بسیار پایین خرید و فروش می شود. این کاهش قیمت برای فعالانی که سرمایه گذاری بلندمدت می کنند فرصت خوبی برای خرید به شمار می رود.
    علی محمد بد در خصوص پیش بینی بازار سیمان در 6 ماهه دوم سال گفت: با توجه به شرایط فصلی 6 ماهه دوم سال و کاهش دما، ساخت و ساز کاهش پیدا می کند، بنابراین نباید به رونق این بازار تا پایان سال خوش بین باشیم. از سوی دیگر با توجه به سیاست های جدید دولت و نگاه ویژه ای که دولت به مسکن دارد، در سال 96 بازار سیمان با رونق بسیار خوبی همراه خواهد شد.
    علی محمد بد در خصوص عرضه سیمان در بورس کالا گفت: مهمترین دلیل عرضه سیمان از طریق بورس کالا شفافیت قیمت و معاملات است. در حال حاضر تمام شرکت¬های سیمانی از شفافیت بالایی برخوردارند و نیازی به عرضه از طریق بورس کالا وجود ندارد.
    این کارشناس صنعت سیمان با اشاره به توقف احداث آسیاب تولید کلینکردرعراق اظهار کرد: ما در فکر احداث کارخانه و آسیاب کلینکر درعراق بودیم، اما تصمیم دولت در خصوص سهمیه بندی شرکت ها برای فعالیت در عراق مانع از ادامه این امر شد. سیاست ما برای احداث این آسیاب صرفا تسهیل در صادرات بود که با ممنوعیت صادرات این امر نیز منطقی نخواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو