مدیران خودروعصر اعتبار

متقاضیان پردیس بخوانند؛

چه کسانی باید آورده مسکن مهر را تکمیل کنند؟

عصر ساختمان- افزایش قیمت مسکن مهر پردیس که در واقع رشد هزینه های ساخت و به روزرسانی قیمت عرصه محسوب می شود موضوع جدیدی نیست اما هر از گاهی در فضای مجازی به شکل گسترده منتشر می شود؛ مدیرعامل عمران پردیس می گوید سرنخ این هیاهو به دریافت بخش کمی از هزینه ساخت از دلالان مربوط می شود.

چه کسانی باید آورده مسکن مهر را تکمیل کنند؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، افزایش قیمت مسکن مهر شهر جدید پردیس که عموما متقاضیان غیرواقعی را شامل می شود یک بار دیگر در فضای مجازی خبرساز شد. البته موضوع جدیدی وجود ندارد اما واقعیت این است که از یکم خردادماه سال جاری مقرر شد بخشی از هزینه های ساخت از متقاضیان دوم و بیشتر دریافت شود.

    متقاضیان دوم و بیشتر باید 16 تا 31 میلیون تومان از هزینه ساخت را بپردازند

    دریافت 20 تا 25 درصد از هزینه های ساخت، اجباری شدن خرید عرصه که از اواخر سال 1398 اجرایی شده، دریافت هزینه های نگهداری و دریافت سود دوران مشارکت از سوی بانک از جمله مواردی است که صدای بخشی از متقاضیان را درآورده و البته مدیرعامل شرکت عمران پردیس می گوید دریافت بخشی از هزینه ساخت و اجباری شدن خرید عرصه مشمول سرمایه گذاران و دلالان است.

    سید مهدی هدایت بیان می کند: خریداران دوم و بیشتر باید بخشی از هزینه تکمیل واحدها که حدود 16 تا 31 میلیون تومان بر اساس فاز هر واحد شهر جدید پردیس است را پرداخت کنند. در واقع هدف این است که دلالان، بخش کمی از هزینه تکمیل واحدها را بپردازند.

    وی افزود: با توجه به افزایش چندین برابری قیمت ها در بخش تولید مسکن و در جهت تکمیل و تحویل سریعتر واحدهای مسکن مهر، همچنین با توجه به پیشرفت مناسب پروژه‌های مسکن مهر پردیس که عموماً در مراحل تکمیل نصبیات است و پیرو مصوبات قانونی اخذ شده مقرر شد، بخش عمده ای از هزینه های انجام شده برای تکمیل پروژه های مسکن‌ مهر توسط دولت و بخش کمی از آن توسط خریداران (کلیه خریداران به جز نفرات اول) به عنوان آورده تکمیلی پرداخت شود.

    چه کسانی از خرید عرصه معافند؟

    هدایت، متقاضیان اولیه، افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی، خانواده های شهدا و جانبازان را از پرداخت مبلغ افزایش هزینه ساخت، معاف دانست و گفت: اولا متقاضیان اولیه و اصلی، اجباری به خرید عرصه ندارند. افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی، خانواده شهدا و جانبازان هم حتی اگر متقاضیان دوم، سوم و بیشتر باشند اجباری به خرید عرصه ندارند و مشمول پرداخت بخشی از هزینه ساخت نخواهند شد. همچنین در برخی موارد، افرادی که استطاعت مالی ندارند، حتی اگر تحت پوشش نهادهای حمایتی و جزو متقاضیان اولیه نباشند از  پرداخت قیمت عرصه و پرداخت افزایش هزینه ساخت معاف می شوند. تشخیص عدم استطاعت این خانوارها بر عهده کمیته ای است که این موارد را بررسی می کند.

    بعضی واحدها تا دو سال خالی می ماند

    درخصوص هزینه نگهداری هم مدیرعامل شرکت عمران پردیس اظهار کرد: واحدهایی که آماده می شود بعضا تا دو سال خالی می ماند. بررسیهای ما نشان می دهد عمده این واحدها توسط دلالان خریداری شده و بنا به هر دلیل از جمله انتظار برای افزایش قیمتها از فروش آن خودداری می کنند. هزینه نگهداری این واحدها بر عهده پیمانکاران است که طبیعتا آن را از مالک دریافت می کنند.

    طی سه سال گذشته قیمت مسکن مهر پردیس از حدود 80 تا 100 میلیون تومان به حدود 600 میلیون تا یک میلیارد تومان رسیده و متقاضیان غیراصلی که عموما دلال و سرمایه گذار هستند سودهای خوبی به جیب زده اند. هدایت در این باره می گوید: سرنخ خبرسازی هایی که بعضا در  فضای مجازی منتشر می شود به دلالان می رسد.

    وی تاکید کرد: طبق قانون مسکن مهر، هزینه ساخت با متقاضی است و از ابتدا هم در قرارداد قید شده که قیمتهای کنونی علی الحساب است. بعضی واسطه ها عمدا یا سهوا افزایش قیمت ساخت را افزایش هزینه نقل و انتقال عنوان می کنند که اینطور نیست. هزینه نقل و انتقال حدود یک میلیون تومان است.

    مدیرعامل عمران پردیس در پاسخ به این سوال که علت افزایش قیمت عرصه از حدود 5 میلیون به 30 میلیون تومان چیست، اظهار کرد: قیمت عرصه هر شش ماه یک بار از سوی کارشناسان رسمی دادگستری به روز رسانی می شود و شرکت عمران دخل و تصرفی در این خصوص ندارد.

    مجلس، فروش عرصه را ملغی نکرده است

    در روزهای گذشته اخباری شنیده شد مبنی بر اینکه طبق اعلام مجلس شورای اسلامی، دولت اجازه فروش عرصه مسکن مهر را ندارد. صدیف بدری ـ عضو کمیسیون عمران مجلس ـ با تکذیب این خبر گفت: فروش عرصه مسکن مهر کماکان مجاز است و مشکلی در این خصوص وجود ندارد. البته در این خصوص اجباری نیست و متقاضیان می توانند با همان شرایط اجاره 99 ساله ادامه دهند.

    او افزود: منابع حاصل از فروش عرصه و اعطای سند به مالکان می تواند به تکمیل زیرساخت و خدمات سایتهای مسکن مهر منجر شود که نفع آن به ساکنان این مناطق می رسد.

    بنابراین گزارش، در سال 1391 عملیات احداث 81 هزار واحد مسکن مهر در شهر جدید پردیس واقع در 17 کیلومتری شرق تهران آغاز شد که به 83 هزار واحد افزایش یافت. طبق آخرین آمار تا کنون  60 هزار واحد تحویل شده و قرار است در اسفندماه 1399 نیز 10 هزار واحد دیگر تحویل شود. مهدی هدایت مدیرعامل شرکت عمران پردیس گفته که سایر واحدها در اوایل سال آینده و قبل از اتمام دولت تکمیل می شود. شهر جدید پردیس دارای 12 فاز است که فاز 12 آن اخیرا کلنگ زنی شده است. فازهای یک تا چهار در شهر اصلی، فاز پنج، چهار کیلومتر، فاز هشت، هشت کیلومتر، فاز 9 پنج کیلومتر، فاز 11 شش کیلومتر از شهر اصلی فاصله دارند. پارک فناوری پردیس در فاز شش، ناحیه صنعتی خرمدشت در فاز هفت و فاز 10 این شهر در منتهی الیه شمالی فاز چهار قرار گرفته اند. فاز 12 نیز در پنج کیلومتری شمال شرقی پردیس واقع شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار