مدیران خودروعصر اعتبار

قیمت ۶۷۵میلیون تومانی واحد ۷۵متری به‌نرخ امروز

هزینه ساخت چالش متقاضیان طرح ملی مسکن

عصر ساختمان- در حالی ثبت‌نام مرحله جدید طرح ملی مسکن از دیروز آغاز شده است که تورم مصالح ساختمانی یک چالش اساسی برای متقاضیان طرح مذکور خواهد بود.

هزینه ساخت چالش متقاضیان طرح ملی مسکن
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، مرحله جدید ثبت‌نام طرح ملی مسکن در 22 استان از ساعت 10 صبح دیروز آغاز شده است و تا یک ماه ادامه خواهد داشت. طرح ملی مسکن برای ساخت 400 هزار واحد مسکونی طی 2 سال برنامه‌ریزی شده است که البته در خوشبینانه‌ترین حالت با یک سال تأخیر نسبت به برنامه وزارت راه و شهرسازی به اتمام خواهد رسید.

    زمین مورد نیاز این طرح از سوی وزارت راه و شهرسازی در حال تأمین است و در این بخش مانع چندانی پیشِ‌روی طرح ملی مسکن نیست اما هزینه ساخت واحدهای این طرح مسئله‌ای است که به‌خصوص طی ماه‌های اخیر به چالشی مهم برای زمان اتمام آن تبدیل خواهد شد.

    *هزینه ساخت "دیروز" تا "امروز"

    آذرماه سال گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام میانگین قیمت 3.5 تا 4 میلیون تومانی یک مترمربع زمین در طرح ملی مسکن گفته بود:‌ متقاضیان باید طی 12 سال 120 میلیون تومان برای زمین پرداخت کنند.

    محمود محمودزاده با بیان این‌که در طرح ملی مسکن زمین‌های گران‌قیمت با شرایط خاص به‌صورت مشارکتی با سازندگان ساخته می‌شود، افزود: در شهرهای استان تهران میانگین یک مترمربع زمین 3.5 تا 4 میلیون تومان است. برای آپارتمان‌های پرتراکم با مساحت  38 تا 43 مترمربع در شهرهای استان تهران قیمت زمین 120 میلیون تومان تخمین زده می‌شود که متقاضیان باید این مبلغ را در اقساط 12ساله پرداخت کنند.

    وی با بیان این‌که قیمت تمام‌شده ساخت نیز محاسبه و اطلاع‌رسانی خواهد شد، اضافه کرد: متقاضیان باید آورده‌ای بین 100 تا 150 میلیون تومان داشته باشند و پرداخت اقساط واحدهای مسکونی توسط متقاضیان بعد از تحویل واحد، آغاز می‌شود.

    معاون مسکن و ساختمان وزیر راه میانگین مساحت واحدهای مسکونی طرح ملی مسکن را 75 مترمربع اعلام کرد و گفت: هزینه ساخت هر مترمربع از واحدهای این طرح یک تا 2.5 میلیون تومان به‌صورت ناخالص بر اساس قیمت‌های امروز خواهد بود.

     همان‌گونه معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی به‌طور تلویحی از افزایش هزینه ساخت  واحدهای طرح ملی مسکن در آینده نزدیک اشاره کرده است،‌ به‌دلیل تورم مصالح ساختمانی امکان ساخت واحدهای طرح مذکور با قیمت‌های دیروز وجود ندارد.

    *انتقاد سازندگان از افزایش لجام‌گسیخته مصالح ساختمانی

     طی یک سال اخیر به‌ویژه در ماه‌های گذشته قیمت مصالح ساختمانی در کشور به‌شدت افزایش یافته و باعث نگرانی عمیق سازندگان شده است.

    فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان به‌تازگی در گفت‌وگو با تسنیم با انتقاد از افزایش قیمت در بازار مصالح ساختمانی گفته است: مدت‌هاست بازار فولاد درگیر رانت، فساد، سوداگری، دلال‌بازی و سفته‌بازی است و از بدماجرا هم این است که کسی هم جلوی این نابسامانی را نمی‌گیرد.

    وی با بیان این‌که متأسفانه نه فولاد 9000تومانی به بازار آمد و نه خبری از کارت مصالح ساختمانی شد، ابراز کرد: بحث کارت مصالح ساختمانی فقط در حد صحبت‌های رسانه‌ای مسئولان باقی مانده است، مانند سایر شعارها در حوزه مسکن.

    دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با یادآوری این‌که طی روزهای گذشته اعلام کرده‌اند مسکن در حال ارزان شدن است، افزود: این در حالی است که مصالح اصلی ساخت‌و‌سازها گران شده؛ به‌عنوان مثال قیمت بتن طی 3 ماه اخیر حدود 50 درصد افزایش یافته و فولاد نیز نسبت به سال گذشته بیش از 350 درصد گران شده است.

    پورحاجت با تصریح به "با این وضعیت باید در خواب، رؤیای ارزان شدن قیمت مسکن را ببینیم"، اضافه کرد: واقعیت کف بازار چیز دیگری را می‌گوید.

    وی چالش اصلی بازار مسکن و ساخت‌وسازها در این بخش را نوسانات شدید قیمت فولاد عنوان کرد و گفت: این داستان تا چه‌زمانی باید ادامه داشته باشد، چرا فولاد در بورس عرضه نمی‌شود، نقش وزارت صنعت در این قضیه چیست؟

     افزایش قیمت مصالح ساختمانی روی قیمت ساخت واحدهای طرح ملی مسکن تاثیرگذار بوده است. اواسط آذرماه امسال پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اعلام این‌که قیمت ساخت واحدهای طرح ملی مسکن بر اساس فهرست بهای سازمان بودجه است، گفته بود: بر این اساس برای هرمترمربع  2میلیون و 770 هزار تومان است، ولی تعدیل هایی هم مطابق اعلام سازمان برنامه و بودجه در جهت افزایش قیمت به آنها اصابت می کند.

    هزینه ساخت واحدهای طرح ملی مسکن طبق گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی به حدود 3 میلیون تومان نزدیک شده است بدون احتساب تعدیل‌های مدنظر خانم مدیرکل.

    در زمان حاضر به گفته فعالان بازار ساخت و ساز مسکن،‌هزینه هر مترمربع واحد مسکونی نسبت به سال گذشته تقریبا 2 برابر شده و به حدود 5 میلیون تومان افزایش یافته است. این قیمت برای ساخت یک واحد معلومی مانند واحدهای طرح ملی مسکن است. با فرض خوشبینانه که هزینه ساخت تا پایان اتمام طرح مذکور افزایش نمی‌یابد و مردم شاهد رها کردن امور توسط دولت طی 7 سال گذشته نخواهند بود. با توجه به این‌ مسئله هزینه ساخت یک واحد 75 مترمربعی طرح ملی مسکن حدود 375 میلیون تومان است. به این رقم اگر قیمت زمین نیز اضافه شود (با قیمت آذرماه سال گذشته)‌ حداقل قیمت تمام شده یک واحد مسکونی طرح ملی مسکن از 500 میلیون تومان عبور خواهد کرد.

    در طرح مذکور قرار است 150 میلیون تومان وام با سود 18 درصد پرداخت شود و متقاضی حداقل باید 350 میلیون تومان نقدینگی داشته باشد. با احتساب سود وام مذکور که حدود 175 میلیون تومان برای بازه زمانی 10 ساله خواهد شد، یک واحد 75 متری طرح ملی مسکن رای متقاضیان آن 675 میلیون تومان با قیمت امروز تمام خواهد شد.

    ضمن این‌که قسط ماهانه وام 150 میلیون تومان طرح ملی مسکن 2 میلیون و 700 هزار تومان است که به نظر نمی‌رسد پرداخت آن از توان متقاضیان طرح ملی مسکن با توجه آن‌که اکثر جزو قشر کم‌درآمد هستند، برآید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار