مدیران خودروعصر اعتبار

مرمت اضطراری حصار نارین قلعه میبد

عصر ساختمان- عملیات مرمت اضطراری حصار شمالی غربی نارین قلعه توسط پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی میبد آغاز شد.

مرمت اضطراری حصار نارین قلعه میبد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایسنا، ساشا ریاحی مقدم، مدیر پایگاه پژوهشی میبد در این‌باره گفت: کهنسالی و فرسودگی زیستی، تخریب زیادی در بخش‌های گوناگون نارین قلعه میبد بر جای نهاده است.

    وی ادامه داد: افزون بر آن بخشی از دروازه‌ی اصلی، خندق، ادامه حصار و بستر رسی پیرامون آن بر اثر خیابان‌کشی و توسعه شهر در دهه چهل و اوایل دهه پنجاه شمسی تخریب شده است.

    ریاحی‌مقدم با بیان این‌که حصار سمت غربی و شمال غربی نیز به‌علت قرارگیری در برابر فرسایش مستمر عوامل آسیب‌رسان طبیعی و محیطی هم‌چون باد، باران و تابش، دچار فرسودگی و هوازدگی در نقاط مختلف شده بود، گفت: این فرأیند باعث از میان رفتن استحکام و پایداری لازم و بوجود آمدن خطر ریزش شده و نگرانی‌هایی را به همراه داشت.

    وی خاطرنشان کرد: بر این اساس، با توجه ریزش مختصر در لایه بیرونی بستر رسی در بخش شمالی، تیم اجرایی حفاظت و مرمت پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی شهر تاریخی میبد به‌منظور محافظت و نجات‌بخشی در محل استقرار یافت و اقدامات رفع خطر، زیربندی، مرمت بخش‌های ریخته بستر رسی با خشت، استحکام‌بخشی پایه‌های فضای بوکن با چوب تراورس و مرمت بخش‌های فرسوده در حال اقدام است.

    این مسئول در خصوص وضعیت مجموعه و اقدامات صورت گرفته، خاطرنشان کرد: پارسال، با مساعدت و همکاری معاونت میراث فرهنگی اداره‌کل استان یزد و حمایت اداره‌کل امور پایگاه‌های سازمان، گسترده‌ترین فعالیت‌های حفاظت و مرمت در مکان‌های اضطراری با هدف تداوم حیات و جلوگیری از فرسودگی کالبدی این مجموعه کهن توسط پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی میبد با هزینه‌ای بالغ بر 120 میلیون تومان از محل اعتبارات ملی و استانی به سرانجام رسیده است.

    وی در خصوص استقبال گردشگران داخلی و خارجی از این بنای نفیس نیز اشاره کرد: با توجه به اهمیت و منحصر به فرد بودن کهن دژ نارین قلعه در استان و ارزش‌های موجود آن، در سه ماه نخست سال بیش از 25 هزار توریست از مجموعه بازدید کردند که از این میان 20 هزار نفر گردشگر داخلی و 5200 گردشگر خارجی را شامل شده است.

    به گفته‌ی ریاحی‌مقدم، در این میان توریست‌های علمی با رویکرد تخصصی از میان دانش‌پژوهان رشته مرمت و معماری کشورهای ژاپن، ایتالیا و آلمان نیز حضور داشتند.

    مدیر پایگاه پژوهشی میبد خاطرنشان کرد: مدیریت ناصحیح و غیر اصولی در برابر آسیب‌های ناشی از حضور گردشگران در این سایت تاریخی در گذشته فرسایش‌های فراوانی را به وجود آورده بود که هم‌اکنون بسیاری از آن‌ها کنترل، نجات‌بخشی و حفاظت شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار