مدیران خودروعصر اعتبار

مسکن در آستانه ارزانی است؟

معادلات بازار ملک تغییر کرد

عصر ساختمان- بازار مسکن حالا در فاز جدیدی قرار گرفته است. در حالی که شمارش معکوس برای کاهش قیمت مسکن مخصوصاً در مناطق گران قیمت تهران یعنی مناطق یک دو و سه آغاز شده است اما برخی دلالان تدابیری را برای پیشگیری از ریزش قیمت‌ها در دستور کار قرار داده اند .

معادلات بازار ملک تغییر کرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از خبرآنلاین، هرچند گزارش‌های میدانی در این مناطق گران‌قیمت نشان می دهد که این روزها مشتری خاص در بازار نیست اما از سوی دیگر برخی از نوسان‌گران و معامله گران با در دستور کار قرار دادن ترفندهای خاص مانع از ریزش قیمت‌های غیر طبیعی شده اند.

    یکی از فعالان بازار مسکن در منطقه شش تهران در این خصوص گفت: اطلاع موثق دارم که برخی اعضا اگهی‌دهندگان در فضای مجازی تنها با هدف بالا نگه داشتن قیمت‌ها هر روز نسبت به انتشار آگهی در فضای مجازی اقدام می‌کنند و قیمت‌های بالا را به مشتریان اعلام می‌کند .

    او با اشاره به اینکه برخی از آنها نیز در سایت‌های متعدد قیمت را اعلام می‌کنند تا مانع از کاهش نرخ‌ها در بازار شوند و گفت: این آگهی‌ها غالباً پولی است و دارندگان این واحدها با هزینه ماهانه مختصری در صدد آن هستند که در دوره پیش رو از ریزش قیمت‌ها در بازار پیشگیری کنند.

    آیا ریزش قیمت‎ها جدی است؟

    در عین حال برخی دیگر از کارشناسان نیز معتقدند کاهش قیمت‌ها در شبکه تیکن قیمت مصالح ساختمانی با سرعت بالایی در حال افزایش است انتظاری در دسترس خواهد بود و بر این اساس نمی‌توان توقع داشت قیمت‌ها در مناطق مختلف تهران کاهش یابد اما می‌توان انتظار کاهش قیمت در واحدهای مسکونی بالاتر از متوسط و لوکس را در بازار داشت.

    مهدی سلطان محمدی، کارشناس بازارمسکن در این خصوص به خبرنگار ما  گفت: قیمت تمام شده مسکن رو به افزایش است و در زمانی که نرخ مصالح ساختمانی افزایش می یابد نمی توان انتظار کاهش قیمت ها در بازار مسکن را داشت، انچه رخ می دهد کوچ سرمایه گذاران از بازار مسکن است و این امر خود سبب می شود اهنگ رشد قیمت ها در بازار کندتر شده و مسکن رشدی کمتر را نسبت به سال های قبل تربه کند .

    در این راستا کاهش انتظارات ورمی نیز مهم تلقی می شود . بسیاری معتقدند با کاهش انتظارات تورمی ، سرمایه گذاران تمایل چندانی را نسبت به سرمایه گذاری در بازار ملک که بازاری بلند مدت است، نشان نمی دهند و همین امر عامل پیشگیری از رشد شدید قیمت هاست.

    بازار مسکن در چه وضعیتی است؟

    محمدزاده یکی از فعالان بازار مسکن در منطقه یک درباره تحولات رخ داده در این بازار طی ماه های اخیر گفت: انچه رخ داده تغییر مبنای قیمت گذاری است. مثلا در برخی از نقاط تهران واحد های مسکونی لوکس و مبنای قیمت گذاری شده اند. این اتفاق در مناطق بالای شهر تهران بسیار رخ داده است. درخی از محله های منطقه یک ساخت واحدهای مسکونی لوکسی که به قیمت‌های عجیب و غریب فروش می روند به مبنای قیمت گذاری برای سایر واحد ها تبدیل شده اند .

    او نیز معتقد است تغییر مهمی که در بازار مسکن اتفاق افتاده خروج سرمایه گذاران از این بازار است. وی در پاسخ به این سوال که سرمایه‌گذاران غالباً واحدهایی با چه مشخصاتی را خریداری می‌کنند؟ تاکید کرد: با خروج سرمایه گذاران از بازار مسکن، فرصت خرید برای خریداران واقعی بیشتر از قبل ایجاد شده اما انها غالبا در مناطقی با قیمت های کمتر از سی میلیون تومان دنبال ملک می گردند و همین عامل سبب شده مسکن مورد نیاز قشر متوسط فعلا دستخوش کاهش قیمت نشود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار