مدیران خودروعصر اعتبار

شرایط تامین برق به حالت عادی بازگشته است

عصر ساختمان- وزیر نیرو گفت: در چند روز گذشته تامین برق بخش های مختلف از جمله صنایع کوچک و بزرگ و یایر بخش ها به حالت عادی بازگشته است و اکنون هیچ مشکلی برای تامین برق نداریم.

شرایط تامین برق به حالت عادی بازگشته است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، رضا اردکانیان امروز در نشستی خبری در پاسخ به سوال ایسنا درباره خاموشی های اخیر و علت اینکه چرا به توسعه انرژی های تجدیدپذیر آن طور که باید توجه نشده است، اظهار کرد: درس بزرگی از خاموشی های اخیر دریافت کردیم که آن هم پرداختن به مساله چگونگی مصرف گاز بود و نباید این مهم را از دستور کار خارج کنیم.


    وی با تاکید بر اینکه هفت برابر مصرف گاز برای تامین برق در بخش خانگی و برای گرمایش و پخت و پز صورت می گیرد که همین مساله اهمیت مدیریت مصرف را نشان می دهد چرا که اگر این شرایط ادامه یابد حتی ممکن است وارد کننده گاز شویم لذا نباید به این مهم بی توجه باشیم.


    وزیر نیرو با بیان اینکه گاز در مقایسه با سایر گازهای فسیلی یک سوخت پاک است و خوشبختانه در این دولت مصرف گاز در تولید برق رشد قابل ملاحظه ای داشته است و ما امروز با سهم ٨۰ درصدی گاز  در سوخت نیروگاه ها در ردیف چهارم دنیا هستیم.

    وزیر نیرو با بیان این‌که ایران بعد از ایالت متحده، روسیه و ژاپن بالاترین سطح مصرف گاز را در سوخت نیروگاه‌ها دارد، اظهار کرد: براساس آخرین آمار در 35 سال گذشته سهم نیروگاه‌های هسته‌ای در سبد انرژی دنیا از سه درصد به 10 درصد، سهم گاز از 12 درصد به 23 درصد افزایش یافته است.

    وی ادامه داد: سهم زغال سنگ تغییری نکرده و از گذشته تاکنون 38.2 درصد را نیز به خود اختصاص داده و این در شرایطی است که سوخت زغال سنگ سوختی نسبتا آلوده کننده است.

    اردکانیان با اشاره به سهم تجدید پذیرها غیر برق آبی‌ها گفت: میزان سهم تجدید پذیرها از 0.6 به 9.8 درصد افزایش یافته و دنیا به سمت افزایش سهم تجدید پذیرها حرکت می‌کند. در ایران اینگونه نبوده که دولت یا وزارت نیرو توجه به تجدید پذیرها را فراموش کرده باشد.

    وزیر نیرو افزود: حرکت خوبی در دولت یازدهم در این زمینه آغاز شد به طوری که در بخش تجدید پذیرها در سال 1357 ظرفیت نصب شده صفر بود اما ابتدای دولت یازدهم این عدد به 168 مگاوات رسیده بود در خود دولت یازدهم نیز به تنهایی تجدید پذیرها به غیر از برق آبی‌ها 170 مگاوات و در دولت دوازدهم تاکنون 535 مگاوات نصب شده است.

    وی با بیان این‌که تا پایان دولت قصد داریم که این عدد را به 700مگاوات برسانیم، اظهار کرد: در مجموع ظرفیت تجدید پذیرها به حدود 870 مگاوات می‌رسد که اگر برق آبی‌ها را اضافه کنیم مجموعه تجدید پذیرها در دولت تدبیر و امید به حدود 3000 مگاوات خواهد رسید.

    اردکانیان علت حرکت کند شدن تجدید پذیرها را تغییرات نرخ ارز دانست و اضافه کرد: سرمایه گذاری که صورت می‌گرفت براساس خرید تضمینی بود و به دلیل افزایش نرخ ارز سرمایه گذاران صرف چندانی برایشان نداشت، به همین دلیل با آهنگ کند روبه‌رو شدیم. اما با روش‌های دیگر که در لایحه 1400 در نظر گرفته‌ایم قصد داریم تا منابعی در اختیار ساتبا قرار گیرد و ریل‌گذاری‌هایی انجام شده و امیدواریم تا پایان سال این لایحه تصویب شود.

    او ادامه داد: ما دستورالعمل‌هایی را صادر کرده‌ایم که سرمایه گذاران برای این‌که از مساله‌ی نرخ ارز خلاص شوند اجازه داده شده تا از تاسیسات ایجاد شده استفاده کنند و هرجا که می‌خواهند سرمایه گذاری کنند علاوه بر این قرارداد صادرات برق را با کشورهای همسایه امضاء کنند و خودشان اقدام به صادرات برق کنند که امیدواریم این مساله بتواند موجب توسعه تجدید پذیرها شود.

    وی با اشاره به لزوم مدیریت مصرف برق و گاز در کشور تصریح کرد: اگر مدیریت مصرف صورت بگیرد در هر فصل سال می‌توانیم نیاز مردم را برطرف کنیم و نباید به دلیل این‌که منابع زیاد گاز و نفت داریم در مصرف آن صرفه جویی نداشته باشیم.

    برگزاری جلسه با افغانستان و آلمان برای استفاده از ظرفیت‌های انرژی بادی

    وزیر نیرو با تاکید بر این‌که ظرفیت بالای ایران در حوزه نیروگاه‌های تجدید پذیر گفت: 30 هزار مگاوات ظرفیت بالقوه نیروگاه‌های بادی در ایراتن وجود دارد که یکی از این تونل‌ها در مرز ایران و افغانستان است. در همین راستا به مقامات افغانستان پیشنهاد داده‌ایم که کار مشترکی را آغاز کنیم و این ظرفیت‌های بالقوه را به بالفعل تبدیل کنیم و این مساله را با سایر کشورها مطرح کرده‌ایم و در ماه فوریه قرار است یک جلسه هماهنگی بین ایران، افغانستان و جمهوری فدرال آلمان به عنوان یکی از کشورهایی که هم می‌تواند سرمایه گذاری کند و هم دانش خوبی در این زمینه دارند برگزار خواهد شد و سایر راه‌ها را نیز به کار خواهیم بست.

    وزیر نیرو گفت: از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون در مجموع 17 هزار و 338 مگاوات افزایش ظرفیت تولید برق داشتیم که تا نیمه سال 1400 به بیش از 20 هزار مگاوات خواهد رسید.

    به گزارش ایسنا، اردکانیان اظهار کرد: در طول فعالیت دولت تدبیر و امید به طور متوسط سالانه 2500 مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه شده، در حالی که تولید سالانه پیش از دولت کنونی حدود 1800 مگاوات بوده است.

    وی همچنین با اشاره به طرح‌های پویش #هر هفته الف ب_ایران گفت: با احتساب پروژه‌هایی که افتتاح می‌شود تاکنون 50 سد مخزنی ملی به بهره‌برداری رسیده که به طور متوسط هر دو ماه یک سد در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است.


    وزیر نیرو به بهره‌برداری حدود 335 هزار هکتار شبکه اصلی آبیاری و زهکشی و 78 تصفیه‌خانه فاضلاب شهری در قالب این پویش اشاره کرد و گفت: به‌طور متوسط هر 34 روز در طول فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون یک تصفیه‌خانه فاضلاب به بهره‌برداری رسیده که پایان دولت این زمان به 30 روز کاهش می‌یابد.

    وی یادآوری کرد: در ابتدای انقلاب چهار تصفیه‌خانه فاضلاب در کشور وجود داشت که 8.5 درصد جمعیت شهری در آن زمان با حدود یک و نیم میلیون نفر را پوشش ‌می‌داد.


    اردکانیان افزود: در ابتدای دولت یازدهم تعداد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری 168 واحد بود که 39 درصد جمعیت شهری با جمعیت افزون بر 21 میلیون نفر را پوشش می‌داد. اکنون تعداد این تصفیه‌خانه‌ها به 248 واحد رسیده و 53 درصد جمعیت کشور با حدود 44 میلیون نفر را پوشش می‌دهد.


    وی خاطرنشان کرد: تا پایان سال تصفیه‌خانه فیروز بهرام که یکی از بزرگترین تصفیه‌خانه‌های فاضلاب است برای جمعیت 2.5 میلیون نفری در غرب و جنوب غرب تهران افتتاح می‌شود که با اعتبارات بانک توسعه اسلامی احداث شده است.


    اردکانیان اضافه کرد: از فاضلاب تصفیه شده این تصفیه‌خانه 50 میلیون متر مکعب برای کشاورزی استفاده و همزمان 117 حلقه چاه در میدان محمدیه مسدود می‌شود.


    وی همچنین افزود: در دولت تدبیر و امید 44 تصفیه‌خانه آب شهری به بهره‌برداری رسیده که به طور متوسط هر دو ماه یک واحد بوده است.


    وزیر نیرو درباره میزان بارش‌ها هم گفت: بارش‌ها از ابتدای سال آبی جاری تاکنون حدود 89 میلیمتر بوده که نسبت به سال گذشته 41 درصد و در مقایسه با بلندمدت 28 درصد کاهش دارد، اما خوشبختانه حجم آب موجود در مخازن سدها به نسبت سال گذشته فقط دو درصد کاهش دارد که به مدیریت صورت گرفته بر اساس پیش‌بینی‌ها از وضعیت بارش‌ها برمی‌گردد.


    اردکانیان اظهار کرد: در شرایطی قرار داریم که امیدواریم تا پایان امسال وضعیت بهتری از نظر نزولات جوی داشته باشیم، اما این آمادگی هم وجود دارد که با مدیریت منابع آبی در تابستان و فصل گرم مشکل جدی نداشته باشیم و متکی به همراهی و همکاری مردم هستیم که امید است وضعیت قابل کنترلی باشد.


    وی همچنین با اشاره به بهره‌برداری از طرح‌های پویش هفته چهلم #هرهفته الف ب_ایران در روز سه‌شنبه در استان‌های اردبیل و فارس اعم از واحد بخار نیروگاه ترکیبی سبلان با ظرفیت 160 مگاوات گفت: این نیروگاه بزرگ شامل 6 واحد گاز و 3 واحد بخار است که واحدهای گازی آن در سال‌های قبل به مدار آمده و فردا نخستین واحد بخار آن بهره‌برداری می‌شود.


    اردکانیان اظهار کرد: بخش برق از محل احداث حدود 3000 مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی تاکنون به میزان قابل ملاحظه‌ای سوخت صرفه‌جویی کرده که قرار است از محل این سوخت صرفه‌جویی شده منابعی به حکم قانون بودجه در اختیار صنعت برای توسعه این طرح‌ها قرار گیرد.


    وی همچنین با اشاره به سنکرون واحد بخار نیروگاه سبلان در روز شنبه با شبکه سراسری گفت: این واحد فردا سه‌شنبه رسما افتتاح می‌شود.


    وزیر نیرو اضافه کرد: در استان فارس هم سد تنظیمی ملاصدرا، سد تنگه خمار، ‌یک تصفیه‌خانه فاضلاب، یک تصفیه‌خانه آب و طرح‌های خورشیدی با مجموع 3 هزار و 900 میلیارد تومان در روز سه‌شنبه افتتاح می‌شود که با احتساب این‌ها، مجموع پروژه‌های پویش در سال 99 که به بهره‌برداری می‌رسد به 227 پروژه با سرمایه‌گذاری 64 هزار میلیارد تومان می‌رسد.


    وی گفت: وعده ما 250 پروژه است که تا پایان سال از این رقم هم عبور خواهیم کرد؛ این پروژه‌ها شامل 200 پروژه ساخت و سازی و 50 پروژه ساز و کاری است.


    به‌زودی پرونده جدیدی به نام فاضلاب روستایی را باز می‌کنیم

    وی با اشاره به یکپارچگی شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی گفت: در نتیجه این یکپارچگی، آبرسانی به روستاها به سرعت در حال شکل‌گیری است و به‌زودی پرونده جدیدی به نام فاضلاب روستایی را باز می‌کنیم.

    وی در عین حال گفت: گام دوم یکی کردن معاونت آب وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب بود که نوعی تمرکززدایی بود و اختیارات ستاد وزارت نیرو به شرکت مدیریت منابع آب و بخشی از اختیارات این شرکت به شرکت‌های آب منطقه‌ای استان‌ها محول شد.


    اردکانیان افزود: 24 اختیار به شرکت‌های آب منطقه‌ای استان‌ها اضافه شد و ساختار جید مدیریت منابع آب بر اساس حوضه‌های آبریز شکل داده شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار