مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید اعلام کرد:

بازی دو سر برد نهادهای دولتی و عمومی با عرضه املاک شان در بورس کالا

عصر ساختمان- مسعود هاشمی مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری، برنامه ریزی و بودجه شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید گفت: عرضه املاک نهادهای دولتی، عمومی و خصوصی در بستر رقابتی بورس کالا، منافع زیادی برای فروشنده و متقاضی به همراه دارد و کنار گذاشتن مزایده های سنتی ‌در این بخش، یک بازی دو سر برد برای طرفین معامله به شمار می رود.

بازی دو سر برد نهادهای دولتی و عمومی با عرضه املاک شان در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالاخبر، هاشمی در خصوص عرضه مسکن گفت: ذات بورس کالا در اقصی نقاط جهان، بستری شفاف است که امکان رهگیری صحیح جریان دادوستدها را فراهم کرده و در کنار آن با مهیا کردن بستری رقابتی برای عرضه‌کننده و هم برای متقاضی، منافع زیادی نسبت به فروش سنتی از طریق مزایده را ایجاد می‌کند.

    هاشمی با بیان اینکه می توان از ظرفیت های بورس کالا به خوبی در حوزه مسکن بهره برد افزود: از آنجایی که قیمت پایه هر ملکی که در بورس کالا پذیرش می‌شود به طور کامل مراحل کارشناسی را طی می‌کند، این رویداد نگرانی اعلام قیمت غیرمتعارف را رفع می‌کند.

    معایب روش سنتی برگزاری مزایده

    وی گفت: به نظر می‌رسد این بستر، بازاری متمرکز و مناسب برای فروش اموال منقول و غیرمنقول نهادهای دولتی و عمومی و خصوصی باشد که پیش از این از طریق مزایده ها انجام ‌شده است. از آنجایی که اطلاع‌ رسانی مزایده‌ها عموما از راه آگهی‌های درج شده در روزنامه‌ها بوده است، چندان اطلاع رسانی و دسترسی منسجمی را به دنبال نداشته است زیرا متقاضیان برای اطلاع از اینکه چه نهادی و با چه شرایطی عرضه‌ خواهد داشت، باید مدام به بررسی روزنامه‌ها بپردازند.

    هاشمی افزود: این انتظار وجود دارد که با تقویت بازار مسکن در بورس کالا، بتوان با ایجاد بازاری منسجم، معاملات این بخش را شفاف‌تر از حالت گذشته انجام داد تا نهادها بتوانند اموال خود را در سایه اطمینان طرفین معامله به فروش برسانند. همچنین تحقق این امر در راستای بندهای قانونی مواد 16 و 17 قانون رفع موانع تولید است که رقابت‌پذیری و ارتقای نظام مالی کشور را به همراه دارد و همچنین ماده 14 قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن را محقق خواهد کرد.

    به گفته وی، بررسی تجارب اولیه‌ای که برای عرضه املاک در بورس کالا ایجاد شد امری بسیار مهم تلقی می‌ شود و این امکان را برای طراحان بازار فراهم می‌سازد که با گرفتن بازخورد از عرضه کنندگان و متقاضیانی که در این خریدها فعال بودند به رفع هرگونه مانعی در حراج املاک بپردازند.

    مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری، برنامه ریزی و بودجه شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید در ادامه گفت: در روش حراج الکترونیک بورس کالا برخلاف مزایده سنتی، هر فردی با در یک روند مشخص و با اطمینان کامل به اطلاعات ملک اعلام شده می تواند برای خرید اقدام کند اما در شیوه سنتی، خریدار با گذاشتن قیمت پیشنهادی به داخل پاکت به جریان دادوستد وارد می شود و هر متقاضی نسبت به قیمت اعلامی رقبای خود آگاهی چندانی ندارد و بنابراین نمی‌تواند پیش‌بینی صحیحی از قیمت‌ها داشت باشد؛ همچنین از آنجایی که یک بار پاکت قیمت هر متقاضی دریافت می‌شود، امکان پیشنهاد قیمت دیگر نیز وجود ندارد بنابراین برخلاف سازوکار معاملاتی حراج بورس کالا، در مزایده سنتی هر فرد تنها یک بار فرصت پیشنهاد قیمت دارد که سبب محدود کردن رقابت و عدم کشف قیمت واقعی می‌شود.

    بازار نوپای مسکن بورسی نیازمند حمایت و زمان

    هاشمی ادامه داد: طبیعی است که راه‌اندازی هر بازاری در مراحل اولیه نیازمند طی کردن زمان بیشتری باشد اما به محض استمرار فعالیت آن و به تدریج با افزایش آگاهی و شناخت افراد بیشتر جامعه از شیوه معاملاتی، صرفه جویی در زمان و سهولت انجام معاملات را به دنبال خواهد داشت. این موارد در کنار کاهش هزینه مبادله از ویژگی‌های برجسته بورس کالا به شمار می‌رود.

    او ‌افزود: بنابراین در گام‌های اول که اصطلاحا این بازار نوپا خوانده می‌شود، هدایت از روش مرسوم مزایده که مسیری سنتی و با شفافیت کم است به سمت سازوکارهای معاملات الکترونیکی، نیازمند آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی بیشتر بوده تا با آشنایی عموم جامعه از این بستر معاملاتی، فرصت لازم برای تطبیق با سازوکارهای الکترونیکی و عرضه در بورس کالا به جای انجام مزایده‌های سنتی فراهم شود.

    به گفته او، این انتظار وجود دارد که در میان مدت به منظور اطمینان بیشتر بین عرضه و تقاضا، کشف قیمت و شفافیتی که در این بازار اتفاق می افتد استقبال بیشتری از عرضه مسکن در بورس کالا شکل بگیرد.

    وی در پایان اظهار کرد: برای بهبود عملکرد عرضه زمین و مستغلات در بورس کالا لازم است که همکاری همه جانبه میان دستگاه‌های اجرایی مختلف ایجاد شود تا با رفع موانعی که بر سر راه عرضه اموال نهادهای دولتی ، شهرداری‌ها ، بانک‌ها و حتی سایر بخش‌هایی که متقاضی ورود به بستر معاملاتی بورس کالا هستند، امکان حرکت به سمت معاملات الکترونیکی و در سایه شفافیت اقتصادی فراهم شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار