مدیران خودروعصر اعتبار

واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی گامی درجهت مرمت و حفظ میراث گذشتگان

عصر ساختمان- بناهای تاریخی بخش اعظمی از آثار تاریخی و فرهنگی هر سرزمین و ملتی به شمار می روندکه حفظ و نگهداری از آنها حراست از هویت هر جامعه ای به شمار می رود.

واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی گامی درجهت مرمت و حفظ میراث گذشتگان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایرنا، بناهایی که ضمن بیان سبک زندگی و توانمندی اقوام و گذشتگان ، احداث آنها به دورانی باز می گردد که در ساخت آنها اصول و محاسبات عمرانی به شیوه هایی که امروز رایج است رعایت نشده است.
    ایران اسلامی با توجه به فرهنگ و تمدن اصیل بناهای تاریخی منحصر به فردی را داراد که از استان لرستان نیز با توجه به دارا بودن بیش از پنج هزار اثر باستانی یکی از مهدهای تمدن و بناهای تاریخی کشور نام برده می شود.
    جایگاه آثار باستانی و تاریخی این استان را به می توان به سه دوره پیش از تاریخ، دوره ایران باستان و دوره اسلامی تقسیم کرد.
    از پنج هزار اثر باستانی وتاریخی این استان حدود دو هزار و 300 مورد در فهرست آثار ملی ثبت شده که از جمله این آثار می توان به قلعه فلک الافلاک ،خانه های تاریخی ، مساجد ،پل های تاریخی اشاره کرد.
    در این راستا حفظ و حراست از این آثار امری بدیهی جهت حفظ فرهنگ و تمدن غنی گذشتگان می باشد ضمن اینکه موجب جذب گردشگر در این استان نیز خواهد شد.
    از طرفی نگهداری و حفظ کلیه این آثار از سوی دولت امری سخت و تا حدودی دور از دسترس می باشد که حضور بخش خصوصی در این راستا می تواند کمک بزرگی به حقظ آثار کند.
    معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری لرستان در این باره گفت: واگذاری بناهای تاریخی در راستای سیاست های سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری و اشتغالزایی پایدار و استفاده بهینه از بناهای تاریخی در دستور کار این سازمان قرار دارد.
    محمدرضا اسدی افزود : استان لرستان دارای حدود دو هزار و 300 اثر تاریخی ثبت شده است که این آثار نیازمند مرمت و نگهداری هستند که در حال حاضر با اعتبارات موجود مرمت و حفاظت از این آثار امکان پذیر نیست.
    وی اظهار کرد : در این راستا بناهای دارای قابلیت مرمت و بازسازی و ماده کاربری به بخش خصوصی پیشنهاد می شوند .
    اسدی گفت : مشخصات آثار تاریخی آماده واگذاری در صندوق احیا بناهای تاریخی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری لرستان ثبت می شود.
    وی با بیان اینکه بناهای ثبت شده مورد مطالعه و بازدید کارشناسان سازمان میراث فرهنگی قرار می گیرند و در مزایده شرکت می کنند اظهار کرد : واگذاری بناهای تاریخی از طریق صندوق احیا سازمان میراث فرهنگی، در سطح استان انجام می شود.
    معاون میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری لرستان همچنین گفت: تاکنون اثر تاریخی حمام گپ خرم آباد از طریق این صندوق به بخش خصوصی واگذار شده است.
    وی با بیان اینکه در حال حاضر 12 اثر تاریخی در استان آمادگی واگذاری به بخش خصوص دارد افزود:مرمت این بناها توسط بخش خصوصی با نظارت میراث فرهنگی انجام می شود و تازمان تکمیل مرمت مبلغی بابت اجاره پرداخت نخواهد شد.
    وی ادامه داد : در حال حاضر حمام گپ خرم آباد پس از واگذاری با اعتبار سه میلیارد و 500 میلیون ریال توسط بخش خصوصی مرمت شده است.
    وی بیان کرد: مدت واگذاری این بناها قابل تمدید است که کوتاه ترین مدت 10 ساله است و برخی بناها نیز مانند خانه بزرگمهری خرم آباد در حال حاضر در مزایده 20 ساله قرار گرفته است.
    اسدی اضافه کرد : در راستای اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی پنج بنای تاریخی در سال های 95 و 96 به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.
    وی اظهار کرد: کاروانسرای چمشک ،کاروانسرای پیر شهنشاه ،خانه مقیت الاسلام بروجرد ،خانه کشفی و خانه ابوالقاسمی طرح های قابل واگذاری در برنامه اقتصاد مقاومتی هستند.
    معاون میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت : این بناها در راستای سیاست سازمان میراث فرهنگی ،تقویت بخش خصوصی و اصل 44 واگذار می شوند.
    اسدی افزود :هدف از این واگذاری ها اشتغالزایی پایدار ، استفاده بهینه از بناهای تاریخی با کاربری های متناسب می باشد.
    وی اظهار کرد :واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی تاثیر قابل توجهی در جلوگیری از تخریب و آسیب این بناها خواهد شد چرا که این بناها نیازمند رسیدگی و مرمت دارند.
    وی بیان کرد :به لحاظ علم مرمت و میراث فرهنگی ،کاربری واگذاری این بناها با کاربری اولیه آنها باید نزدیک باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو