مدیران خودروعصر اعتبار

کارنامه مسکن ملی در سال ۹۹

مسکن ملی کند پیش می رود اما می رود

عصر ساختمان- با وجود آنکه پروژه اقدام ملی با دو چالش عدم همراهی کامل سازندگان و کمبود نقدینگی متقاضیان همراه شده بر اساس اعلام مسئولان وزارت راه و شهرسازی ۶۰۰ هزار واحد از این طرح به مرحله ساخت رسیده و این در حالی است که در ابتدا ۴۰۰ هزار واحد برنامه ریزی شده بود.

مسکن ملی کند پیش می رود اما می رود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، طرح اقدام ملی مسکن از اواخر سال 1397 برای احداث 400 هزار واحد مسکونی توسط وزارت راه و شهرسازی برنامه ریزی و اواسط سال 1398 با حضور رییس جمهور کلنگ زنی شد. البته اسلامی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ آن زمان هدف اصلی را ایجاد نهضت خانه سازی، ادامه پروژه توسط دولتهای بعدی و قرار گرفتن مسکن در ریل تولید عنوان کرد؛ هدفی که بنا به گفته مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن محقق شده است. این در حالی است که غالب انبوه سازان داخلی به دلیل 42 ایراد که به قراردادهای طرح اقدام ملی مسکن وارد دانستند از اجرای آن سر باز زدند.

    از طرف دیگر بخش قابل توجهی از متقاضیان توانایی پرداخت آورده اولیه را ندارند. از 460 هزار متقاضی واجد شرایط مسکن ملی در کل کشور تا روز 13 اسفندماه 1399 فقط 146 هزار نفر وجوه اولیه را واریز کرده اند. به نظر می رسد که مسکن ملی با وجود مشکلات با سرعت ملایمی به جلو حرکت می کند. زمان آغاز طرح اقدام ملی مسکن در سال 1398 اعلام شد که این پروژه دو ساله به اتمام می رسد اما قطعا در سال 1400 تکمیل نخواهد شد؛ چرا که بسیاری از پروژه ها در مناطق مختلف کشور دارای تعداد و پیشرفتهای متفاوتی هستند و ویژگیهای آنها از مقیاس با یکدیگر فرق دارد. برخی مثل پروژه سیرجان افتتاح شده، یزد به مرحله افتتاح رسیده و برخی دیگر برای تکمیل دست کم به سه سال زمان نیاز دارد. بر اساس صحبتهای مسئولان، روند تکمیل آورده متقاضیان در سرعت اجرای پروژه ها تاثیرگذار است.

    پروانه اصلانی ـ مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ـ با اشاره به اینکه در مجموع تاکنون 600 هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن در قالب پروژه‌های واگذاری گروهی زمین، پروژه‌های مشارکتی، پروژه‌های متوسط و بزرگ‌ مقیاس، نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و تفاهم‌نامه با سایر وزارتخانه‌ها، وارد فاز  عملیاتی و اجرایی شده است، در بیان جزئیات آن‌ها گفت: در اجرای طرح اقدام ملی مسکن تاکنون به حدود 135 هزار خانوار، واگذاری گروهی زمین انجام شده و ساخت حدود 340 هزار واحد مسکونی نیز در قالب پروژه‌های متوسط و بزرگ‌مقیاس آغاز شده است. همچنین برای حدود 40 هزار واحد نیز در بافت‌های فرسوده، تسهیلات نوسازی و بهسازی در قالب طرح اقدام ملی مسکن پرداخت شده است.

    اصلانی ادامه داد: تاکنون عملیات اجرائی حدود 25 هزار واحد مسکونی نیز در قالب مشارکت با بخش خصوصی شروع شده و برای حدود 60 هزار واحد نیز برای تامین مسکن متقاضیان تحت پوشش دستگاه‌های مختلف اجرائی، زمین تأمین و عملیات اجرایی آن‌ها در حال انجام است.

    وی در مجموع عملکرد طرح اقدام ملی مسکن را 600 هزار واحد عنوان کرد و گفت: برای 600 هزار واحد مسکونی که عملیات اجرائی آن‌ها آغاز شده، زمین نیز تامین شده است.

    مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن در خصوص واریز وجه طرح اقدام ملی مسکن برای پروژه‌های غیر از واگذاری گروهی و مشارکتی که نیاز به آورده ندارند، توضیح داد: در پروژه‌های متوسط و بزرگ‌مقیاس طرح اقدام ملی مسکن که با آورده متقاضیان و تسهیلات آن‌ها اجرایی می‌شوند، حدود 150 هزار نفر واریز وجه کرده‌اند که مجموع مبالغ واریزی توسط این متقاضیان، معادل 5661 میلیارد تومان است.

    اصلانی با تاکید بر استقبال مناسب مردم از اجرای طرح اقدام ملی مسکن، شناخت ابعاد طرح و موفقیت در اجرا را از دلایل استقبال مردم از این طرح ملی برشمرد و تصریح کرد: همچنان روزانه تقاضاهایی برای ثبت‌نام در سامانه طرح اقدام ملی مسکن به وزارت راه و شهرسازی ارائه می‌شود که این امر نشان از استقبال مردم از اجرای آن است.

    معاون وزیر راه و شهرسازی: مسکن ملی پیشرفت مناسبی دارد

    چند روز قبل محمود محمودزاده ـ معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ـ وضعیت پروژه های اقدام ملی را مطلوب عنوان کرد و گفت: بالغ بر 504 هزار واحد اقدام ملی مسکن آغاز شده است و اغلب پروژه ها در حال اجرا است؛ بعضی در مراحل اسکلت و دیوارچینی قرار دارد، برخی در حال آماده سازی زمین و تعدادی هم در مراحل فوندانسیون. اینکه بیان می شود بسیاری از پروژه ها هنوز شروع یا حتی جانمایی نشده اطلاعات درستی نیست. ممکن است تعداد معدودی از پروژه ها به دلیل برخی مشکلات هنوز شروع نشده باشد اما کلیت طرح در وضعیت مناسبی قرار دارد.

    وی افزود: کسانی که برای مسکن ملی ثبت نام کردند دو گروه هستند. برای حدود 135 هزار نفر زمین واگذار شده که تحت عنوان گروههای ساخت عموما در شهرهای کوچک در حال ساخت هستند که پروژه های آنها بین 3 تا 10 واحد است.

    معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: حدود 326 هزار واحد نیز در قالب 7800 پروژه در سراسر کشور تعریف شده که در حال اجرا است. تمام متقاضیانی که پول واریز کرده اند به پروژه وصل شده و معلوم است پروژه شان کجاست. این اطلاعات بجز استان در سامانه ملی نیز قابل رصد است. بدین صورت که در نقشه کشور به صورت GIS می توان این طرحها را مشاهده کرد.

    برنامه ساخت 200 هزار مسکن ملی در شهرهای جدید

    سهمیه شهرهای جدید از پروژه اقدام ملی مسکن 200 هزار واحد است که عملیات اجرایی 117 هزار واحد شروع شده است. پروژه ها عمدتا در مراحل پیشرفت 5 تا 50 درصد قرار دارد و در مواردی نیز به اتمام رسیده است. از مجموع 200 هزار واحد هدف گذاری شده برای 21 شهر جدید عملیات اجرایی در تمامی 21 شهر آغاز شده که جزئیات آن بدین شهر است:

    شرکت عمران برای شهر جدید پرند 25 هزار و 150 واحد مسکن ملی را هدف گذاری کرده است. 2844 واحد در بخش مشارکت، 924 واحد در تفاهم نامه بنیاد شهید، 3832 واحد در قالب تفاهم نامه نیروهای مسلح، 496 واحد مربوط به وزارت آموزش و پرورش، 5043 واحد نیز با تعهد ساخت هم اکنون در حال اجرا است که مجموع واحدهای شروع شده را به 15 هزار و 455 واحد رسانده است.

    در شهر جدید پردیس بالغ بر 12 هزار و 945 واحد اقدام ملی مسکن تعریف شده که 12 هزار و 600 واحد آن به مرحله آغاز رسیده است.

    در هشتگرد واقع در استان البرز نیز 21 هزار مسکن ملی در برنامه شرکت عمران شهر جدید قرار گرفته که مجموع واحدهای کلنگ زنی شده به 15 هزار و 943 رسیده است.

    در شهر جدید اندیشه واقع در استان تهران 3225 واحد در برنامه گنجانده شده که عملیات اجرایی 2305 واحد آغاز شده است.

    فولادشهر اصفهان میزبان ساخت 18 هزار مسکن ملی است 14 هزار و 500 واحد آن ثبت نامی خواهد بود. مجموع واحدهای شروع شده به 15 هزار و 431 می رسد.

    همچنین در شهر جدید بهارستان در استان اصفهان 21 هزار مسکن ملی در دستور کار قرار دارد که  تا کنون ساخت 16 هزار واحد آغاز شده است.

    از دیگر شهرهای جدید که تعداد قابل توجهی مسکن ملی در آن هدف گذاری شده صدرای شیراز با 21 هزار، سهند با 16 هزار و 200 و ایوانکی با 15 هزار و 5 واحد است. در شهر جدید صدرا در استان فارس از 21 هزار واحد که در برنامه قرار دارد تا کنون 9022 واحد شروع شده است. در شهر جدید سهند واقع در اطراف تبریز در آذربایجان شرقی از 16 هزار و 200 واحد 8771 واحد به مرحله آغاز رسیده و در ایوانکی استان سمنان نیز 15 هزار و 55 واحد هدف گذاری شده که تا کنون 3000 واحد کلنگ زنی شده است.

    در عالیشهر از 2250 واحد تا کنون 1080 واحد شروع شده است. در سیراف 3240 واحد مسکن ملی تعریف شده که 690 واحد در مرحله ساخت قرار دارد. در مهاجران اراک از 6300 واحد که در برنامه قرار دارد تا کنون 5780 واحد شروع شده است. در امیرکبیر اراک 6100 واحد طرح اقدام ملی مسکن گنجانده شده که 2800 واحد شروع شده است. در شهر جدید علوی کل 300 واحد برنامه ریزی شده آغاز شده است. در شیرین شهر اهواز 1200 واحد مسکن ملی در برنامه قرار گرفته که 500 واحد در مرحله ساخت قرار دارد. برای شهر جدید رامین در اهواز هم 1100 واحد مسکن ملی در قالب ثبت نام، 1570 واحد در قالب تفاهم نامه آموزش و پرورش و 100 واحد در بخش تعاونی تعریف شده که تا کنون 1100 واحد شروع شده است. در رامشار کل 200 واحد برنامه ریزی شده آغاز شده است. در نهایت برای شهر تیس 5500 واحد مسکن ملی در برنامه گنجانده شده که 3003 واحد در مرحله اجرا قرار دارد.

    مسکن ملی در یک نگاه

    شهریوماه 1398 طرح اقدام ملی مسکن با حضور رییس جمهور کلنگ زنی شد و 18 آبان ماه 1398 ثبت نام از متقاضیان در چهار استان آغاز و سپس به دیگر استانها تسری پیدا کرد. برای این پروژه 400 هزار واحد تعریف شد که در دور اول و دوم نام نویسی 1.6میلیون نفر از طریق سایت tem.mrud.ir و پیامک ثبت نام کردند که 460 هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند. اولین واحدها به تعداد 11 هزار و 560 واحد در روز یکم آبان ماه 1399 به دستور رئیس جمهور افتتاح شد. این پروژه از طریق آورده متقاضیان و 100 میلیون تومان وام بانکی با نرخ سود 18 درصد ساخته می‌شود. آورده متقاضیان در مرحله اول حدود 40 میلیون تومان است. میانگین قیمت این واحدها در کل کشور طبق آخرین برآورد از هزینه های تابستان 1399 به متری 2.7 میلیون تومان می رسد که البته با توجه به کیفیت سازه ها در مناطق مختلف، قیمت‌ها متفاوت خواهد بود. ثبت نام مراحل اول، دوم و سوم به پایان رسیده است. فرصت ثبت نام در مرحله سوم از 18 دی ماه 1399 آغاز شد و پنجشنبه (25 دی ماه) به اتمام رسید. در صورت خالی شدن ظرفیت یا تامین زمین، امکان ثبت نام مجدد وجود دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار