مدیران خودروعصر اعتبار

مقابله با خطر زلزله در اولویت هیچ کس نیست

عصر ساختمان- زلزله و آسیب های آن هیچ گاه در اولویت قرار نگرفته است و اقدامات دولتی همه دوره ای و کوتاه مدت بوده است.

مقابله با خطر زلزله در اولویت هیچ کس نیست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از اتاق بازرگانی، ایران در حوزه مقاوم سازی ساختمان های شهری و روستایی مقابل زلزله ناکام است. یک دلیل عمده این ناکامی این است که مقاوم سازی و ضد زلزله کردن سازه ها برای مردم و مسئولان در اولویت نیست. تنها کاری که در این باره انجام شده اعمال برخی سخت گیری ها و اجرای بعضی آیین نامه ها در حوزه ساخت و سازهای شهری است. پس از زلزله رودبار در سال 69  و زلزله بم در دهه 80  شهرداری ها به طور جدی در نقشه ها و محاسبات الزامات مقاوم سازی و ضد زلزله کردن ساختمان ها را در نظر گرفتند اما اینکه تا چه اندازه به اجرای درست این الزامات نظارت می شود، محل سوال است. سال هاست که نظام مهندسی، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری ها در این باره که این نظارت چگونه باید تعریف شود و مجری آن که باشد و چه کند اختلاف نظر دارند و به دلایل مختلف درحل این اختلاف نظر به جایی نرسیده اند.

    مهم ترین دلیل اما این است که زلزله و آسیب های آن هیچ گاه در اولویت قرار نگرفته است و اقدامات دولتی همه دوره ای و کوتاه مدت بوده است. در یک بازه زمانی یک آژانس همکاری های بین المللی ژاپنی موسوم به جایکا، از زیر مجموعه های سازمان ملل  و عرضه کننده خدمات رایگان به ایران آمد و با همکاری شهرداری نقشه ای از 20 منطقه تهران(درآن زمان هنوز مناطق 21 و 22 ایجاد نشده بود) ارائه کرد که در آن گسل ها شناسایی شده و با در نظر گرفتن بحث تراکم و نوع خاک هر منطقه راه حل هایی ارائه شده بود. در سال 80 اینطور پیش بینی می کردند که اگر ایران مقاوم سازی ساختمان ها را آغاز کند، طی 15 سال به ایمنی 90 درصدی می رسد. متاسفانه نه آن نقشه و نه آن راه حل ها از سوی وزارت راه و شهرسازی جدی گرفته نشد.

    جایکا از ایران رفت و نهادی که برای همکاری با این آژانس در شهرداری شکل گرفته بود هم منحل شد. این در حالی است که اگر از 15 سال پیش راه حل ها جدی گرفته می شد، اکنون درصد زیادی از پروزه های بزرگ مثل برج ها و فروشگاه های زنجیره ای بزرگ در تهران ایمن شده بود. با این وجود به دلیل عدم توجه مسئولان و عدم مطالبه این موضوع از سوی مردم ساخت وسازها بدون در نظر گرفتن مقاوم سازی ادامه دارد. این بی توجهی تا جایی ادامه یافته که حتی ساختمان های بزرگ و مهمی مثل بانک مرکزی هم روی گسل است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار