مدیران خودروعصر اعتبار

یک کارشناس بازار مسکن پاسخ داد:

چرا رشد قیمت زمین کاهشی شد؟

عصر ساختمان- یک کارشناس بازار مسکن می‌گوید: علت کاهش شتاب قیمت زمین افت قیمت آپارتمان است. در یک ماه اخیر به دلیل کاهش ادامه‌دار و ثبات قیمت دلار، بازار مسکن نیز به این سیاست واکنش نشان داد؛ به طوری‌که رشد قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران متوقف شد.

چرا رشد قیمت زمین کاهشی شد؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از تجارت‌نیوز، رکود حاکم بر صنعت ساخت و ساز باعث شد میزان رشد قیمت زمین کاهش یابد. چندی پیش روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی درباره افت تورم فصلی در بازار املاک پایتخت نوشت: هر چند تورم فصلی زمین و املاک مسکونی کلنگی در بهار امسال 5/ 16 درصد بوده است اما ارتفاع پرواز قیمت زمین و املاک کلنگی که سال گذشته با جهش قابل توجه مواجه شد در سه ماه اول سال جاری در مقایسه با سه ماه آخر سال قبل، کاهش یافته است.»

    بررسی‌ها نشان می‌دهد در صورتی که سکته تورم ماهانه مسکن در نیمه دوم سال گذشته نادیده گرفته شود، چرخش فصلی تورم زمین قبل از چرخش تورم زمین اتفاق افتاده است؛ اما با در نظر گرفتن تغییر و تحولات قیمتی بازار مسکن در نیمه دوم سال گذشته می‌توان گفت ابتدا بازار مسکن با چرخش تورم مواجه شده است و سپس بازار زمین در وضعیت کاهش ارتفاع پرواز قیمت‌ها قرار گرفته است. میانگین قیمت هر مترمربع زمین و املاک مسکونی کلنگی در شهر تهران در حالی بهار امسال به مرز 17 میلیون تومان رسیده که تحت تاثیر رشد قیمت‌ زمین به‌عنوان بازار بالادست ساخت‌وساز و هزینه‌برترین جزء ساختمانی، قیمت تمام شده مسکن در تهران نیز تغییر یافته است.

    یک کارشناس بازار مسکن در پاسخ به این پرسش که چرا میزان رشد قیمت زمین کاهش یافته است؟ به تجارت‌نیوز گفت: علت کاهش قیمت زمین افت قیمت آپارتمان است. در یک ماه اخیر به دلیل کاهش ادامه‌دار و ثبات قیمت دلار بازار مسکن نیز واکنش نشان داد؛ به طوری‌که رشد قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران متوقف شد و به دنبال آن نیز قیمت زمین که مهمترین رکن صنعت ساخت و ساز است نیز کاهش یافت.

    منصور غیبی افزود: البته قیمت زمین به سرعت قیمت آپارتمان کاهش نیافته؛ چرا که بخش عمده‌ای از آپارتمان‌ها دست مصرف کننده نهایی است. همچنین زمین‌های کلنگی نیز دست سرمایه‌گذاران و سازندگان است. در این بازه زمانی به دلیل عدم تثبیت کافی قیمت آپارتمان سازندگان برای فروش زمین استقامت می‌کنند. در شرایط فعلی مالکین زمین کلنگی بازار را رصد می‌کنند تا بتوانند برای آن قیمت‌گذاری ثابتی داشته باشند.

    او در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا کاهش قیمت مسکن ادامه‌دار است یا خیر؟ اظهار کرد: تخلیه حباب مسکن به فروکش شدن التهابات منفی سایر بازارها ارتباط دارد. باید دید در ماه‌های آینده کنترل بر بازارهای موازی مسکن چه روندی دارد؟ هر چقدر که این التهابات در بازارهای موازی مسکن کنترل شود؛ قطعا شاهد تثبیت قیمت خانه خواهیم بود.

    غیبی همچنین در بخش دیگر سخنانش به وضعیت بازار مسکن اشاره کرد و گفت: در حال حاضر خرید و فروشی در بازار مسکن شکل نمی‌گیرد. تقاضا برای خرید خانه کاهش یافته و از سوی دیگر ساخت و ساز خانه نیز برای سرمایه‌گذاران صرفه اقتصادی ندارد. امیدواریم با تثبیت قیمت‌ دلار ثبات قیمت خانه نیز ادامه‌دار باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار