مدیران خودروعصر اعتبار

سرپرست معماری و شهرسازی شهردرای منطقه ۳؛

حضور کارشناسان شهرسازی در دیوان عدالت اداری، راه مقابله با تغییر کاربری ساختمان

عصر ساختمان- جلیلیان گفت: تا زمانی که جای کارشناسان شهرسازی در دیوان عدالت اداری خالی باشد شاهد تغییر کاربری ساختمان‌های مسکونی به تجاری در پایتخت هستیم.

حضور کارشناسان شهرسازی در دیوان عدالت اداری، راه مقابله با تغییر کاربری ساختمان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمدرضا جلیلیان سرپرست معاون معماری شهرسازی منطقه 3 تهران درباره تغییر کاربری ساختمان‌های مسکونی به تجاری گفت: اگر کارشناسان ما متوجه تغییر کاربری ساختمان مسکونی به تجاری شود و این اقدام خلاف مقررات معماری و شهرسازی باشد اجازه تغییر کاربری را به مالک ساختمان نخواهند داد.

    سرپرست معاونت معماری و شهرسازی منطقه 3 تهران، افزود: کارشناسان ما تنها در صورتی که تغییر کاربری با پهنه ساختمان تغایر نداشته باشد و تامین پارکینگ آن انجام شده باشند با تغییر کاربری ساختمان موافقت می کنند.

    جلیلیان با اشاره به مغایرت پهنه و تأمین پارکینگ در برخی از تغییر کاربری‌های ساختمان‌های مسکونی به تجاری گفت: در برخی از موارد مغایرتی در پهنه وجود دارد و تامین پارکینگ نیز صورت نگرفته است و در آن پرونده شهرداری به دلیل تخلف به هیچ وجه امکان تغییر کاربری را به ساختمان مسکونی نمی دهد.

    او تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از شهروندان که با مخالفت شهرداری مبنی بر تغییر کاربری مواجه می شوند رای خود را به کمیسیون ماده 100 ارسال می‌کنند و در آنجا پس از ارجا به دیوان عدالت بسیاری از رای های شهرداری نقض می شود و این اجازه به مالک داده می شود که بر خلاف قوانین کاربری ساختمان را از مسکونی به تجاری تغییر دهند.

    جلیلیان با اشاره به ارسال پرونده به شعبه هم عرض پس از نقض رأی در دیوان عدالت اداری گفت: در بسیاری از موارد مشاهده شده است که شعبه هم عرض نیز رأی شهرداری تهران را نقض کرده و به این علت است که شهرداری نمی‌تواند از تغییر کاربری برخی از ساختمان‌های مسکونی به تجاری جلوگیری کند.

    سرپرست معاونت معماری و شهرسازی منطقه 3 تهران با تأکید بر این نکته که باید درون دیوان عدالت اداری کارشناسان معماری و شهرسازی نیز حضور داشته باشند، تاکید کرد: متأسفانه در دیوان عدالت اداری رأی‌ها در بخش معماری و شهرسازی به صورت سنتی صادر می‌شود و علت آن نیز نبود کارشناسان این حوزه در این بخش است.

    جلیلیان با بیان این نکته که دیوان عدالت اداری باید پرونده‌های موجود در حوزه معماری و شهرسازی را به شعب ویژه این حوزه ارسال کند، افزود: متأسفانه شعبه‌های هم عرض با محوریت معماری و شهرسازی وجود ندارد و به این دلیل است که بسیاری از رأی‌های شهرداری در دیوان عدالت اداری به اصطلاح می‌شکند و به عقیده من تا زمانی که حقوقدانان در دیوان عدالت اداری با قوانین شهرداری آشنایی نداشته باشند این مشکلات باقی می‌ماند.

    سرپرست معاون شهرسازی منطقه 3 تهران با تأکید بر این نکته که تعداد تغییر کاربری ساختمان‌های مسکونی به تجاری تمام آن چیزی نیست که شهروندان مشاهده می‌کنند، تأکید کرد: مواردی که شهروندان مشاهده می‌کنند تنها 15 درصد تغییر کاربری‌های ساختمان‌های مسکونی به تجاری است.

    جلیلیان در پاسخ به این سوال که شهرداری منطقه کدام یک از پرونده‌ها را در زمینه تغییر کاربری مسکونی به تجاری تأیید می‌کند گفت: تنها در مواردی که تغییر کاربری با پهنه ملک در تعارض نباشد و پارکینگ مورد نیاز آن تأمین شود شهرداری تغییر کاربری را تأیید می‌کند.

    سرپرست معاون شهرسازی منطقه 3 تهران در پاسخ به این سوال که پیشنهاد مدیران شهری در حوزه معماری و شهرسازی برای جلوگیری از تغییر کاربری ساختمان‌های مسکونی به تجاری در پایتخت چیست؟ گفت: پیشنهاد کارگشایی که می‌توان ارائه کرد این است که پرونده‌های موجود در حوزه معماری و شهرسازی به شعبی ارجاع داده شود که در آنجا کارشناسان شهرسازی حضور دارند و در آن زمان می توان گفت که دیگر شاهد تبدیل پارکینگ مجتمع مسکونی به فضای تجاری نیستیم. 

    منطقه 3 تهران جزء مناطقی است که به علت موقعیت و دسترسی به شریان های اصلی پایتخت در سمال شهر همواره محل جذ سفر بوده و از همین رو بسیاری از شهروندان ساکن در این منطقه تمایل بیشتری به تغییر کاربری ساختمان خود از مسکونی به تجاری دارند تا از ظرفیت های جاذب این منطقه در مسیر کسب بهره های بیشتر استفاده کنند.

    پیش‌تر سردار هادیان‌فر رئیس پلیس راهور ناجا در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گله خود را از مدیریت شهری مبنی بر اجازه تغییر کاربری ساختمان‌های مسکونی به تجاری را اعلام کرد و گفت: "مدیریت شهری با چه اجازه‌ای مجوز تغییر کاربری ساختمان‌ها را از تجاری به مسکونی می‌دهد؟ مردم وسایل نقلیه خود را کجا پارک کنند؟"

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار