مدیران خودروعصر اعتبار

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی:

ساخت غیر اصولی برخی ازپروژه‌های مسکن مهر

عصر ساختمان- مالواجرد گفت: اصول شهرسازی در برخی از پروژه‌های مسکن مهر رعایت نشده و باعث تکمیل خدمات تا سالیان طولانی برای دولت شده است.

ساخت غیر اصولی برخی ازپروژه‌های مسکن مهر
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، فرزانه صادق مالواجرد معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه در شورای عالی شهرسازی و معماری کمیته تحقیق و تخصصی وجود دارد، گفت: در 6 سال گذشته کمیته تخصصی به 5 کمیته از جمله معماری و گردشگری ارتقا یافته که در این کمیته‌ها تمامی طرح‌های مربوط به گردشگری، شهرسازی و مسکنی بررسی می‌شود.

    او با اشاره به اینکه در طول یک سال گذشته طرح جامع شهر اراک در شورای عالی شهرسازی و معماری بررسی شد، گفت: در خصوص این طرح مردم اراک مطالباتی داشتند که با بازگشایی بافت‌ها و بازنگری در طرح 55 متری اراک طرح قبلی ملقی شد و مطالبات مردمی در این طرح به صورت کامل بررسی شد و این طرح برابر با رویکرد مردمی اجرایی شد.

    معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه در خصوص حفاظت از باغستان‌ها هم طرح مردم نهاد بررسی و در دستور کار قرار گرفت.

    مالواجرد با اشاره به اینکه تمام تلاش معاونت آن است که شفافیت در مصوبه‌ها و ابلاغیه‌ها وجود داشته باشد، گفت: امکان دسترسی به کمیته‌های فنی در کمیسیون ماده 5 ایجاد شده و با شفافیت تمامی اطلاعات سعی خواهیم کرد مطالبات مردمی را اصلاح و بازنگری کنیم.

    او به توجه ویژه به بافت‌های تاریخی مطابق با معماری ایرانی، اسلامی و شهرسازی را از اولویت‌های این معاونت اعلام کرد و گفت: بافت‌های تاریخی متأسفانه در گذشته مورد هجمه قرار گرفته بود، اما در شورای عالی شهرسازی سعی کرده‌ایم بافت‌های ایرانی – اسلامی به ویژه بافت‌هایی که در پیرامون حرم‌های مطهر مشهد، قم و شیراز است را در دستور کار خود قرار دهیم.

    معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه به مشکلات کلانشهر‌ها از جمله تهران توجه ویژه‌ای داریم گفت: در سال‌های گذشته نظارتی در طرح جامع تفصیلی وجود نداشت و بازخورد‌های کمی در این طرح دیده می‌شد، اما با مدیریت جدید به ویژه در شهرداری تهران سعی می‌شود مصوبات شورای عالی شهرسازی با هماهنگی شهرداری تهران و شورای شهر اجرایی شود.

    مالواجرد با بیان اینکه در مصوبه‌های جدید مربوط به تهران به ویژه در باغ‌های کن و فرحزاد توجه ویژه‌ای صورت گرفته است، گفت: در این طرح ملاحظات اقلیمی و اکونومیست دیده شده و تمامی ساخت و ساز‌ها و بلند مرتبه سازی محدود شد و اجازه ساخت پارکینگ تنها یک طبقه داده شد.

    او گفت: در گذشته طبقات زیرزمینی تا 8 طبقه هم در باغ‌ها انجام می‌شد، ولی در مصوبه اخیر اجازه ساخت تنها به یک طبقه داده شده است.

    معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی افزود: تمامی ارزش افزوده باغات باید مورد ملاک عمل قرار بگیرد و سطح اشغال در باغات که در گذشته 30 درصد تا 80 درصد بود هم اکنون به 15 درصد رسیده است.


    او یادآور شد: منطقه 22 نقش ویژه‌ای در طرح تفصیلی تهران دارد به همین دلیل سعی شده است، فرصت‌هایی که برای این طرح ارائه شده بود و در گذشته اجرایی نشده بود، ارتقا دهیم و اقدامات بی‌تدبیرانه گذشته را تکرار نکنیم.

    معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی به طرح اقدام ملی مسکن اشاره کرد و گفت: طرح اقدام ملی با مسکن مهر تفاوت بسیار زیادی دارد و یکی از مواردی که در شورای عالی شهرسازی و معماری درباره این طرح توجه شده، مربوط به عرصه زمین است و اینکه این اراضی در کجا و چگونه اجرایی شود.

    صادق مالواجر با بیان اینکه طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی و بخشنامه‌ای که از سوی وزیر راه و شهرسازی به ما ابلاغ شده مهم‌ترین حلقه ارتباطی با شهرسازی و تولید مسکن بخشنامه‌ای بوده است که وزیر راه و شهرسازی آن را ابلاغ کرده است.

    او اظهار کرد: تمام تلاش ما بر آن است که مکان‌یابی اراضی تولید مسکن بنابر نیاز واقعی در شهر‌های مختلف باشد و تمامی این اراضی با در نظر گرفتن دهک‌های مختلف در داخل محدوده شهر‌ها و متناسب با موقعیت آن‌ها باشد.

    معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در همه شهر‌های کشور اراضی خالی رها شده با کاربری مسکونی وجود دار، گفت: اولویت ما در طرح اقدام ملی شناسایی و مکان‌یابی این اراضی برای تولید مسکن است و ما در داخل محدوده‌ها با تجهیز و ارائه خدمات سعی خواهیم کرد سیاست‌های مناسبی را برای تولید مسکن به کار بگیریم.

    صادق مالواجر تاکید کرد: خدمات لازم مربوط به سرانه‌ها در این طرح به صورت کامل بررسی و ارائه می‌شود و تولید مسکن در گرو تأمین خدمات پشتیبان است.

    او با اشاره به اینکه طرح اقدام ملی مسکن با مسکن مهر تفاوت‌های بسیار زیادی دارد، گفت: در این طرح خدمات پشتیبان کاملا در نظر گرفته شده و تلاش ما آن است که نواقصی که در مسکن مهر وجود داشت تکرار نشود همچنین معماری که برای این طرح در نظر گرفته شده برابر با معماری ایرانی اسلامی و با بهترین کیفیت باشد.

    معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی افزود: کمیته‌های تخصصی کیفیت در این رابطه برگزار شد و تمامی فضای معماری و شهرسازی در این طرح‌ها ارائه شد.

    صادق مالواجر با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه‌ای با کل نیرو‌های مسلح و ستاد اجرایی فرمان امام منعقد شد و اراضی که مربوط به این دو بخش بود با کاربری متناسب در چرخه تولید مسکن وارد شد.

    او اظهار کرد: البته در شهر‌هایی که کمبود زمین برای عرضه مسکن وجود داشت در چارچوب‌های طرح جامع در نظر گرفته شد و مشکلات این بخش‌ها هم به زودی برطرف می‌شود.

    معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با بافت‌های فرسوده هم اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که تولید مسکن در آنجا انجام می‌شود بافت‌های فرسوده است و اگر لازم باشد بافت‌هایی که نیاز به تغییر مقررات داشته باشند با بررسی‌های تخصصی ساخت و ساز در آن‌ها اجرایی خواهد شد.

    صادق مالواجر به طرح ساماندهی دانشگاه تهران هم اشاره کرد و گفت: مصوبه طرح ساماندهی دانشگاه تهران مربوط به سال 82 است و طرح مسئله‌ای که در اردیبهشت ماه انجام گرفت تا به امروز به شورای عالی معماری و شهرسازی نرسیده است.

    او افزود: در طرح ساماندهی دانشگاه تهران مصوبه هیئت وزیران دارد و در این طرح از شمال به بلوار کشاورز، از جنوب به انقلاب، از شرق به وصال و از غرب به 16 آذر متصل می‌شود.

    معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی گفت: این طرح در اردیبهشت‌ماه امسال در شورای عالی شهرسازی مطرح شد و اگر تا به امروز به آن رسیدگی نشده است به دلیل آن است که در این طرح باید تمامی ملاحضات تخصصی پاسخ داده شود تا بتواند مصوبه شورای عالی شهرسازی را اخذ کند.

    صادق مالواجر گفت: باید در این طرح پیرامون‌های اطراف حفظ شود و اگر کاربری مسکونی و تجاری در آنجا وجود داشته باشد باید احترام گذاشته شود، متأسفانه در گذشته برخی از واحد‌های مسکونی در این طرح تملک و تخریب شده بود، اما در رویکرد جدید ما تملک واحد‌های مسکونی و یا تخریب وجود ندارد.

    او اظهار کرد: دانشگاه تهران در حوزه ملی و فراملی اهمیت بسیار زیادی دارد و به عنوان میراث فرهنگ کشور هم ثبت شده است بنابراین باید ساکنان اطراف دانشگاه هم احترامات لازم را به طرح ساماندهی دانشگاه تهران بگذارند، البته دانشگاه تهران توسعه کاربری و یا مسکونی نمی‌یابد بلکه هدف ما توسعه دانش بنیان این دانشگاه است و اگر فعالیتی در این طرح صورت می‌گیرد مربوط به اقدامات دانش بنیان است.

    معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی درباره مشکل حمل ونقل منطقه 22 با توجه به ساخت و ساز‌های گسترد‌ه‌ای که در این طرح صورت گرفته است، گفت: نظام حمل ونقلی در طرح تفصیلی منطقه 22 اجرا شده و رویکرد ما توسعه حمل ونقل عمومی است البته باتوجه به آنکه طرح توسعه منطقه 22 توسط شهردار این منطقه انجام شده است، بنابراین باید اقدامات لازم جهت توسعه حمل ونقل که مصوبه شورای عالی شهرسازی را هم دارد توسط آن‌ها اجرایی شود.

    صادق مالواجر درباره طرح توسعه پیرامون حرم مطهر رضوی هم گفت: آنچه که مصوبه شورای عالی شهرسازی بود، مماشات از سوی وزیر نبوده و ما همچنان پیگیر توسعه پیرامون بافت‌های مشهد هستیم.

    او گفت: شورای عالی شهرسازی و معماری همچنان پیگیر موضوع است و به اجرای مصوبه، اصرار داریم، اما اگر توقف و یا کندی در پیشرفت و توسعه بافت‌های پیرامون حرم وجود دارد، مربوط به شکایتی بوده که شهرداری مشهد کرده و دستور توقفی که از سوی دیوان عدالت اداری داده شده است.

    معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه توسعه پیرامون حرم مطهر رضوی تأکید بسیار زیادی از سوی مقام معظم رهبری داشته است، گفت: مقام معظم رهبری تاکید بسیار زیادی بر توسعه و تعریض بافت‌های مربوط به معابر پیرامون حرم داشته است و ایشان تاکید زیادی بر کاهش ساخت واحد‌های تجاری و مال‌ها داشته و تمامی اقدامات در این بخش باید با رضایت کامل مردم به ساکنان اطراف حرم انجام شود.

    صادق مالواجر اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌ای در روز گذشته بین استاندار خراسان رضوی و وزیر راه و شهرسازی منعقد شده تا در چارچوب مصوبه اقدامات مربوط به توسعه پیرامون اطراف حرم انجام شود.

    او تاکید کرد: نوسازی بافت‌های پیرامون حرم مصداق عینی شهرسازی و معماری است.

    معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی درباره اجرای طرح محله سیروس هم گفت: تغییری در طرح محله سیروس انجام نشده و این طرح با مصوبه‌های قبلی که بوده اجرایی شده است.

    جزئیات مصوبه شورای عالی مربوط به محور حرم تا جمران
    صادق مالواجر در پاسخ به سوالی مبنی بر مشکل بافت‌های اطراف حرم حضرت معصومه هم گفت: مصوبه شورای عالی مربوط به محور حرم تا جمران بوده، ولی متأسفانه توقف این طرح به دلیل مقاومت‌هایی است که از سوی مقامات استان قم صورت گرفته است.

    او با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی 6 سال است که در حال تکمیل و ساخت خدمات پشتیبان واحد‌های مسکونی در شهر‌های جدید است، گفت: در طرح مسکن مهر بسیاری از خدمات پشتیبان زیر پا گذاشته شده است.

    معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه آسیب شناسی شهر تهران در طرح تفصیلی باید انجام شود، گفت: بازنگری در طرح تفصیلی انجام نمی‌شود بلکه ما باید در ابتدا مشکلات طرح تفصیلی و مغایرت آن با طرح جامع تهران را اهدا کنیم که البته در این باره با شهرداری تهران صحبت‌هایی انجام شده و آسیب‌شناسی صورت گرفته است.

    صادق مالواجر با بیان اینکه کمیسیون‌های ماده 10 و 5 تهران محلی برای درآمدزایی شده است، گفت: بسیاری از اعضای کمیسیون ماده 5 اعلام کرده‌اند که ما منابع پایداری برای توسعه نداریم بنابراین باید از کمیسیون ماده 5 استفاده کنیم.

    او توضیح داد: در گذشته شفاف‌سازی برای مصوبه‌ها انجام نمی‌شد، اما در یکی دوسال اخیر سعی کرده‌ایم با شفاف‌سازی تمامی مصوبه‌ها و مطالبات کردن اجرایی آن‌ها فساد و رانت را در این بخش کاهش دهیم.

    معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی افزود: در چند ماهه گذشته اکثر مواردی که در کمیسیون ماده 5 ارائه شده به صورت کامل شفاف‌سازی شده است.

    صادق مالواجر با بیان اینکه تمام تلاش ما در اجرای طرح‌های تهران به ویژه منطقه 22 آن است که اشتباهات گذشته تکرار نشود، گفت: صدور پروانه مربوط به ایران مال از سال‌های گذشته بوده و ارتباطی به شورای جدید عالی شهرسازی و معماری ندارد و ما همواره تأکید کرده‌ایم بارگزاری مراکز تجاری و تفریحی نیاز به تکمیل خدمات حمل ونقلی دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو