مدیران خودروعصر اعتبار

قوانین تغییر در نمای ساختمان

عصر ساختمان-مالک یک واحد بدون کسب موافقت اکثریت مالکین حق ندارد رنگ شیشه پنجره‌های خود را دودی یا رفلکس‌ کند. اما با توافق اکثریت مالکان، امکان ایجاد تغییرات در نمای خارجی ساختمان وجود دارد.

قوانین تغییر در نمای ساختمان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از مجله دلتا، گاهی برخی از ساکنان تصمیم می‌گیرند نمای آپارتمانی که در آن سکونت دارند مانند در و پنجره‌ها را تغییر دهند. اما از طرفی باید قوانین و مقررات مربوط به تملک آپارتمان‌ها نیز رعایت شود. برای اطلاع از قوانین مربوط به تغییر در نمای ساختمان در ادامه با ما همراه باشید.

    1) حریم خصوصی
    هر آنچه که در سند مالکیت یک واحد آپارتمان، به‌ صورت کاملا واضح به‌ نام مالک ثبت شده، به عنوان بخش خصوصی ساختمان محسوب می‌شود. مالکین در حریم شخصی خود، بدون نیاز به کسب اجازه از همسایه‌ها و البته با رعایت قوانین می‌توانند تغییرات مدنظر خود را انجام دهند.

    2) بخش مشترک آپارتمان
    بخش‌هایی از یک ساختمان مثل انباری یا پارکینگ که بین دو یا چند واحد آپارتمانی به‌ صورت اشتراکی استفاده می‌شود و در سند ثبت شده، مشترکات ملک می‌گویند. هرگونه تغییر در این قسمت‌ها، باید با توافق مالکین همان بخش، انجام شود.

    3) بخش مشاعات آپارتمان
    قسمت‌هایی از آپارتمان که کلیه مالکین در آن سهم دارند و در سند مالکیت، تحت عنوان مشاعات به ‌ثبت رسیده، قسمت مشاع ساختمان گفته می‌شود. هر گونه استفاده یا تغییری در این قسمت‌ها، نیاز به رضایت و توافق تمام مالکان دارد.

    مقررات نمای ساختمان

    طبق قانون تملک آپارتمان‌ها هیچ یک از ساکنین و مالکان یک ملک، اجازه تغییر در قسمت مشاعات ساختمان از جمله نمای خارجی یا سر در آن که از بیرون قابل مشاهده است را بدون اطلاع و موافقت تمام ساکنین ساختمان ندارند. البته این موضوع، مختص آپارتمان‌های چند واحدی است و شامل املاک ویلایی نمی‌شود، زیرا این ملک‌ها، یک مالک داشته و هیچ قسمت مشاع یا مشترکی با شخص دیگری ندارند.‌
    موضوع زیبایی ظاهری آپارتمان و شهر از مواردی است که ارتباطی به رضایت همسایگان در تغییر نمای ساختمان ندارد. زیرا تغییر در هر بخشی از ملک بدون هماهنگی با قسمت‌های دیگر، توازن و هماهنگی آن را از بین می‌برد. به طور مثال یک آپارتمان چهار طبقه که چندین پنجره در واحدها و راهرو دارد، اگر هر یک از این پنجره‌ها رنگ متفاوتی داشته یا برخی از آن‌ها، دارای حفاظ و بعضی دیگر فاقد آن‌ باشند، اولین چیزی که جلب توجه می‌کند عدم هماهنگی و یک ملک با ظاهر نازیبا است. بنابراین مقررات نمای ساختمان در راستای دو هدف «زیبایی شهر» و «رضایت همه اعضای ساختمان» وضع شده‌اند.

    قانون تعویض پنجره آپارتمان
    کسی نمی‌تواند پنجره واحد خود را که در نمای ساختمان است با پنجره‌ای غیرمشابه تعویض کند و یا با وسایل غیرمتعارف مانند حصیر، رخت آویز… تغییر دهد. البته اگر پنجره جدید ساخته شده مشابه پنجره قدیمی (نه دقیقا به همان شکل) باشد، تعویض پنجره قدیمی بدون ایراد است. به عنوان مثال، مالک یک واحد بدون کسب موافقت اکثریت مالکین حق ندارد رنگ شیشه پنجره‌های خود را دودی یا رفلکس‌ کند. اما با توافق اکثریت مالکان، امکان ایجاد تغییرات در نمای خارجی ساختمان وجود دارد.

    قوانین تغییر در نمای ساختمان

    مراحل لازم برای بازسازی نمای قدیمی آپارتمان
    1.کسب اجازه و هماهنگی با تمام مالکین ساختمان
    2.دریافت مجوز از شهرداری بابت متریال قابل استفاده در نمای جدید ملک
    3.ارائه نقشه و طرح نمای جدید به دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری
    4.کسب تاییدیه از کمیسیون‌های مربوط در شهرداری بابت نقشه
    5.دریافت مجوز ترمیم ساختمان از شهرداری و شروع به اعمال تغییرات، متناسب با جواز

    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو