مدیران خودروعصر اعتبار

برنامه دولت برای رونق مسکن در سال ۹۹

عصر ساختمان-دولت، مشوق‌ها، تسهیلات و اراضی خود را برای رونق دهی به بخش مسکن در سال ۱۳۹۹ در نظر گرفته که اختصاص ۴۵۰۰ میلیارد تومان منابع حاصل از درآمدهای وزارت راه و شهرسازی به بخش‌های مختلف عمرانی از جمله این برنامه‌هاست.

برنامه دولت برای رونق مسکن در سال ۹۹
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایسنا، دولت برای خروج بخش ساخت و ساز از رکود و همچنین اجرای سه طرح دولتی مسکن مهر، بازآفرینی شهری و طرح اقدام ملی، برنامه هایی را در قالب بودجه سال 1399 در دستور کار قرار داده است.

    همچنین در ساخت و ساز بخش خصوصی تا سقف 300 میلیون تومان تسهیلات به سازندگان پرداخت می شود که نرخ سود آن در حالت صنعتی‌سازی ‌17 درصد و در سنتی سازی 18 درصد خواهد بود. وام خرید مسکن از محل اوراق نیز امسال از 120 میلیون تومان به 240 میلیون تومان با نرخ سود 17.5 درصد افزایش پیدا کرد.

    بر اساس بند یک تبصره هشت بودجه سال 1399 وزارت راه و شهرسازی مجاز است از طریق شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن 1500 میلیارد تومان از محل منابع این شرکت ها درآمدزایی و منابع حاصل از آن را صرف اجرای سه طرح مورد اشاره کند.

    اعتبار مصوب از محل منابع یا تهاتر اراضی و املاک متعلق به دو شرکت پیش بینی شده است. وزارت راه و شهرسازی باید املاک را به قیمت کارشناسی یا فروش از طریق مزایده مشروط به حفظ کاربری واگذار کند.

    در بند دو، دولت در صورت درخواست مالکان اعیانی واحدهای مسکن مهر، مکلف به واگذاری قطعی زمین های اجاره ای 99 ساله است. منابع حاصل از این محل نیز صرف تکمیل مسکن مهر، بازآفرینی شهری، احیای بافت های فرسوده و طرح اقدام ملی می شود.

    در بند سوم این تبصره نیز وزارت راه مجاز است که از طریق رهن زمین های متعلق به دو شرکت مادر تخصصی عمران و سازمان ملی زمین و مسکن تا سقف 3000 میلیارد تومان منابع تامین کند. درآمد حاصل از این محل به توسعه زیرساخت های شهری اختصاص می یابد.

    از سوی دیگر وزارت راه و شهرسازی طرح اقدام ملی مسکن را با با هدف تولید و عرضه 400 هزار واحد مسکونی تا سال 1400 در دستور کار قرار داده که از حدود یک سال قبل کلید خورده است. برای اجرای این طرح تا سقف 100 میلیون تومان تسهیلات 18 درصد برای هر واحد مسکونی در نظر گرفته شده و مابقی آن از طریق آورده متقاضیان تامین می شود.

    به اعتقاد مسئولان وزارت شهرسازی با توجه به تکیه طرح اقدام ملی به منابع غیر ارزان بانکی و همچنین آورده متقاضیان، این پروژه با تغییر دولت نیز قابلیت تداوم دارد.

    همچنین وزیر راه و شهرسازی قول داده تا تمامی واحدهای باقی مانده از پروژه مسکن مهر مشروط به آنکه مشکلات حقوقی نداشته باشند تا پایان سال 1399 تکمیل و به متقاضیان تحویل داده شود. مطابق آخرین آمار هم اکنون حدود 360 هزار واحد مسکن مهر به فروش اقساطی نرسیده و در واقع کمتر از 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

    یکی دیگر از برنامه های دولت، شارژ مالی بازار مسکن به منظور رونق دهی به بخش ساخت و ساز و همچنین رونق اقتصاد کلان است. بر این اساس سقف تسهیلات خرید مسکن از طریق اوراق به 240 میلیون تومان با نرخ سود 17.5 درصد افزایش پیدا کرد. تسهیلات ساخت نیز از محل اوراق 300 میلیون تومان شد که در حالت صنعتی سازی نرخ سود آن 17 درصد و در سنتی سازی 18 درصد خواهد بود.

    اما چالشی که می‌تواند پیش روی بخش خصوصی برای تولید مسکن باشد جهش قیمت در این بازار طی دو سال اخیر است. البته با وجود آنکه قیمت مسکن متاثر از بازارهای موازی از جمله بازار ارز و طلا بیش از 200 درصد افزایش پیدا کرده در آذر ماه سال جاری به یکباره شاهد افزایش و معاملات در کل کشور بودیم و اگر همین روند ادامه یابد میتوان امیدوار بود مسکن به طور آهسته در دو سال آینده گامهای اولیه را برای خروج از رکود بر دارد. بهمن ماه 1398 تعداد 61 هزار و 510 مبایعه‌نامه در کل کشور منعقد شده که نسبت به  دی‌ماه امسال 9 درصد و نسبت  به بهمن ماه پارسال 11 درصد افزایش داشته است. دی ماه 1398 نیز قراردادهای خرید وفروش در  کل کشور 19 درصد نسبت به  آذرماه بالا رفته بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار