مدیران خودروعصر اعتبار

استعلام سن ساختمان چه کاربردی دارد؟

عصر ساختمان-سن ساختمان در واقع اولین رکنی است که در خرید، رهن یا اجاره‌ خانه باید بررسی شود.زیرا این مورد روی همه‌ معاملات ملکی تاثیرات مستقیمی دارد.

استعلام سن ساختمان چه کاربردی دارد؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از مجله دلتا، طول عمر مفید هر ساختمانی مدت مشخص و محدودی دارد و پس از گذر این بازه‌ زمانی، ملک مورد نظر در گروه ساختمان‌های قدیمی و کلنگی قرار خواهد گرفت و نمی‌توان به عنوان یک ساختمان نوساز یا ملکی با امکان سکونت مطلوب به آن نگاه کرد. این موضوع در بازار املاک اهمیت بسیاری دارد. زیرا سن بنا علاوه بر تاثیرگذاری روی قیمت آن، برای دریافت تسهیلات بانکی ویژه‌ مسکن و برنامه‌ریزی مالک برای سکونت در خانه هم مهم است. به عبارت دیگر، این موضوع که پیش از معامله‌ ملک، سن بنا مشخص باشد برای خریداران اهمیت بالایی دارد و در صورتی که خریداران ملک پیش از امضای مبایعه‌نامه و عقد قرارداد به این مساله‌ مهم توجه نکنند، تبعات آن و خسارات احتمالی ناشی از این بی‌توجهی گریبان‌گیر آن‌ها خواهد شد. 

    یکی از بحث‌های بین خریدار و فروشنده در بازار مسکن، مشکل بر سر محاسبه سن ساختمان است. زیرا عمر مفید یک ساختمان در ایران حدود 30 سال است و طبیعی است که محاسبه‌ سن دقیق ملک در تصمیم‌گیری به خرید آن تاثیر خواهد داشت. علاوه براین برای دریافت بسیاری از تسهیلات ویژه‌ مسکن روی سن ساختمان مورد نظر محدودیت‌های وجود دارد. به همین دلیل سن ساختمان یکی از مباحث مهم در معاملات ملکی محسوب می‌شود.

    چرا استعلام سن ساختمان اهمیت دارد؟

    سن ساختمان در واقع اولین رکنی است که در خرید، رهن یا اجاره‌ خانه باید بررسی شود. زیرا این مورد روی همه‌ معاملات ملکی تاثیرات مستقیمی دارد. عمر مفید یک ساختمان در ایران، حداکثر 30 سال است و پس از گذر این مدت خانه در گروه ساختمان‌های کلنگی قرار خواهد گرفت. حتی در صورتی که ملک مورد نظر قابل سکونت بوده و به خوبی از آن محافظت شده باشد. بعضی از مهم‌ترین مواردی که سن بنا در آن‌ها اهمیت پیدا می‌کند، به شرح زیر است.

    تاثیر سن آپارتمان بر قیمت آن
    یکی از عواملی که به طور مستقیم روی قیمت بنا تاثیر دارد، سن ساختمان است. طبیعی است که هر فردی ترجیح می‌دهد در ساختمانی نوساز سکونت کند. اما افرادی که توان مالی محدود و بودجه‌ کمتری برای خرید خانه دارند، به دنبال ساختمان‌هایی هستند که سن آن کمتر از ده سال باشد. زیرا این موضوع باعث کاهش قیمت خانه خواهد شد.

     

    اهمیت سن بنا برای دریافت تسهیلات بانکی
    هنگامی که فرد خریدار ملک قصد بهره‌مندی از تسهیلات بانکی برای مسکن را داشته باشد، باید بیش از هر زمان دیگر درباره سن بنا حساسیت نشان دهد. در این شرایط اگر سن ساختمان نادیده گرفته شود، خریدار و فروشنده هر دو خسارات مالی قابل توجهی خواهند دید. به منظور پیشگیری از هر مشکلی باید تاریخ صدور پروانه ساخت بررسی شود. چراکه در دریافت تسهیلات بانکی تاریخ صدور پروانه ملاک سن ساختمان است. تاریخ صدور پروانه در گواهی پایان کار درج شده است. برای برخورداری از بعضی تسهیلات بانکی سن بنای مورد نظر باید زیر 15 سال، برخی دیگر زیر 20 سال و در بعضی هم زیر 35 سال باشد. بنابراین خریدار ملک پیش از امضای مبایعه‌‌نامه یا هر سند تعهدآور باید این گواهی را به دقت بررسی کند.

    تصمیم‌گیری برای سکونت یا ساخت‌ و ساز
    در صورتی که خریدار به دنبال خرید خانه برای سکونت باشد، طبیعی است که خانه‌ای سالم و با سن پایین بخواهد. زیرا در صورت خریداری خانه‌ای قدیمی مجبور است فقط با گذشت چند سال خانه را تعویض کند. همچنین اگر فرد به دنبال ساخت‌وساز خانه‌ موردنظر باشد، مطابق با سن خانه می‌تواند از تسهیلات مسکن برای بازسازی خانه استفاده کند.

    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار